תרגום תוכן לעברית

באתר זה מה זה (זהמהזה) zemaze.co.il, מיזם שיתופי חברתי להעלאת סרטונים מכל העולם עם כתוביות בעברית תמצאו תרגום תוכן לעברית של סרטונים משפות שונות.

תחזיות משפחת סימפסון לשנת 2024

תחזיות משפחת סימפסון לשנת 2024. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © The Ultimate Discovery

גילוי נאות: התוכן בערוץ The Ultimate Discovery מיועד לבידור בלבד. למרות שמנהלי הערוץ  שואפים לדיוק, ייתכן שהמידע שהם מביאים לא יהיה נכון, מעודכן או מלא. מנהלי הערוץ מזמינים את צופי הערוץ להתייעץ תמיד עם מומחים ולערוך מחקרים משלהם.  

כולם מכירים את משפחת סימפסון. זו אחת הסדרות הארוכות ביותר בארצות הברית. אבל מעבר לסאטירה, הכאוס והמשפחה הלא מתפקדת עם ההרפתקאות המטורפות, יש סוד אפל הנמשך שנים רבות. נראה שבסדרה היו תחזיות ונבואות שאכן התרחשו. משפחת סימפסון פעלה ברמת דיוק חסרת תקדים, החל מהתפרצות הקורונה ועד לעלייתה של קמלה האריס כסגנית הנשיאה השחורה הראשונה. אז מה יש להם לומר על שנת 2024? אנחנו בוחנים 17 תחזיות שמשפחת סימפסון חזו לשנת 2024,  התכוננו להיות מופתעים.

מספר 17 – טראמפ חוזר

השאיפה הנשיאותית של טראמפ ב-2024 להפוך שוב את אמריקה לגדולה ומפוארת. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הוא ללא ספק אחד השנויים במחלוקת שהמדינה ראתה אי פעם. טראמפ החליט שהגיע הזמן להשיב לעצמו את כס המלכות שאיבד ב-2021.

בפרק 2015 שכותרתו ו Bart to the Futureהומר סימפסון נראה עף על פני שלט ברקע בו כתוב טראמפ 2024. זה היה עוד לפני שטראמפ היה נשיא אי פעם, ככל שהתחזית הזאת מטורפת, התחזית הבאה לוקחת את זה לרמה אחרת.

מספר 16 – רובוטים מחליפים את בני האדם

הסדרה ידועה ככזאת שחזתה את הופעתם של גאדג'טים טכנולוגיים חדשניים רבים. בפרק 17 של העונה ה-23 של הסדרה יש סצנה שבה הומר איבד את עבודתו בגלל שהמעסיק החליף את כל העובדים האנושיים ברובוטים.

בהתחשב בצעדים האסטרונומיים ברובוטיקה ופיתוח בינה מלאכותית האם ייתכן שבעתיד הקרוב בני אדם יתחילו לאבד את עבודתם לרובוטים אינטליגנטיים? כבר עכשיו רובוטים משרתים כמלצרים ביפן ובכל רחבי העולם. האם זה הסוף של העבודה האנושית כפי שאנו מכירים אותה או שכולנו פשוט נבהלים יותר מדי מהאיום של השתלטות רובוטית? בתקווה שזה לעולם לא יקרה, אבל למקרה שכן, משפחת סימפסון  תשמח לספר לעולם שהם אמרו לנו את זה קודם.

מספר 15 – השתלטות על מאדים

התחזית הזו תגרום לכם לתהות אם התסריטים לסדרה הזאת נכתבו על ידי חייזרים. הדמיון לאירועים בחיים האמיתיים הוא מוזר לחלוטין. למקרה שאתם לא מאמינים, בפרק 6 של עונה 27 ליסה שומעת שהממשלה מחפשת מתנדבים שיהיו מוכנים להירשם להגירה למאדים ולהפוך לתושבים הראשונים של עולם אחר. ליסה ושאר בני המשפחה התנדבו ועברו כמה הרפתקאות מטורפות אבל הרכב שלהם סירב להתניע והם בסופו של דבר לא הלכו לשום מקום. הפרק המפחיד הזה מסתיים עם הצצה לשנת 2051 שבה מארג' וליסה על מאדים. אם זה לא נשמע לכם כמו משהו ששמעתם בזמן האחרון אז אולי חייתם מתחת לסלע, כולם יודעים על התוכניות של אילון מאסק ליישב את כוכב הלכת האדום.

כבר שנים שאילון מאסק אחראי על פרויקט ההתיישבות על מאדים. מאסק הקים חברת חקר חלל פרטית משלו למטרה. מדוע לתאריכים המתוכננים לשיגור למאדים בפרק הזה של סימפסון יש דמיון מדהים לתוכניותיו של אילון מאסק? האם יש משהו שהכותבים והמפיקים מסתירים מאיתנו? לעת עתה, נסכים שהכל מקריות אבל צירוף המקרים הזה בטוח יעורר הרבה הרבה שאלות בראש של כל מי שראה את הפרק הזה.

מספר 14 – אוכל במציאות מדומה

כמה שזה נשמע מוזר יש פרק של משפחת סימפסון שבו הדמויות חוגגות על מעדן דיגיטלי. אתם שואלים איך זה אפשרי? תראו בעצמכם. בפרק המרהיב הזה שכולל סצנה שבה ניתן לראות את הומר ומארג' אוכלים פאדג' וירטואלי דרך קשית בגב אוזניות המציאות המדומה שלהם. בעוד שזו עדיין אחת התחזיות הפרועות ביותר שנעשו בתוכנית הזו, אולי יש כאן אלמנט קטן של מציאות. לפני שתשללו את זה כמשהו שלעולם לא יכול לקרות, הרשו לנו להציג בפניכם את ה- rmx aob banquet’s, חוויה קולינרית כמו שמעולם לא חוויתם. תשכחו את האוכל המשובח של מסעדות יוקרה אקסקלוסיביות ומפנקות ובואו לחקור איך זה ירגיש לסעוד בעולם הדיגיטלי. חברות מציאות מדומה כבר עשו צעדי ענק בכמה תחומים, כולל אמנות, גיימינג ואפילו נדל"ן. אבל לפי האנשים שמאחורי הניסוי המוזר הזה, הפעם זה משהו מרתק לחלוטין. מטרת הפרויקט היא לעצב מחדש את התפיסות האנושיות ולשנות את האופן שבו אנחנו חווים אוכל. האם אנחנו יכולים לצפות שחוויה כזו תהפוך לנפוצה בשנת 2024?

מספר 13 – לדעת מה התינוק שלכם רוצה

מתרגם בכי תינוקות, זה נשמע מגניב אבל למה נראה שמשפחת סימפסון ידעה על ההמצאה הזו הרבה לפני שהמציאו אותה? בפרק 24 של העונה השלישית, פאוול, אחיו למחצה של הומר ממציא את המכשיר שיכול לתרגם דיבורים של תינוקות לדיבור ממשי. אבל האם מכשיר כזה יכול להיות משוכפל בעולם האמיתי או שזה סתם רעיון פנטסטי שלעולם לא יתממש? רובכם אומרים שזה לעולם לא יכול להיות אבל זה הפך לגאדג'ט אמיתי, חברה בשם Zoundream בנתה מכשיר כזה. חברת התוכנה השוויצרית טוענת שפיתחה פיסת טכנולוגיה מרתקת הרותמת את כוחה של הבינה המלאכותית כדי לקבוע מה בדיוק תינוקות רוצים כשהם בוכים. האם הם צריכים נחמה, האם הם רעבים או שהם רק רוצים שתוציאו את הדוד המכוער שלכם מהפנים שלהם? בעתיד קרוב תוכלו לקבוע במדויק מה בדיוק התינוק שלכם רוצה. השאלה הגדולה היא האם האמנות חיקתה את החיים או האם החיים חיקו את האמנות.

מספר 12 – האם ארצות הברית מוכנה לאישה במושב הרם ביותר?

האם האמריקאים מוכנים לנשיאה? בזמן שאין שאלות לגבי האפקטיביות של נשיאה אישה שכן נשים הוכיחו את עצמן יוצאות דופן בתחום הפוליטי פעמים רבות. הנוף הפוליטי של ארצות הברית מלא בכל כך הרבה גברים, מעט מאוד נשים הצליחו לעבור במסדרונות הכוח המובילים לבית הלבן. אבל האם למשפחת סימפסון אכפת מכל הפוליטיקה הטכנית הזו? לא ממש. בפרק 'בחזרה לעתיד' ליסה הופכת לנשיאה הראשונה של ארצות הברית של אמריקה. "אני גאה להיות הנשיאה הסטרייטית הראשונה של אמריקה". בפרק שבו המדינה התקלקלה בגלל ההחלטות הכספיות הנוראיות שקיבל הנשיא הבדיוני טראמפ ליסה נאלצת להעלות מיסים  כדי ליישר קצת את העניינים. אבל עם הבחירות המתקרבות ב- 2024 אולי משפחת סימפסון מוכנה להכות שוב. אנשים רבים טוענים שהמערכת הזו בפרט כבר התגשמה בעקבות הופעתה של קמלה האריס כסגנית הנשיאה השחורה הראשונה של ארצות הברית, אבל האם נוכל לקחת את זה צעד קדימה?

מספר 11 – חור שחור

הנה משהו שבהחלט יוציא אתכם מדעתכם. אנחנו חוזרים לעונה ה-24 של הסדרה לפרק השני ששודר ב- 24 במרץ 2013 בשם 'Treehouse of Horror'. הפרק עוקב אחר ההרפתקה של המשפחה הלא מתפקדת הזו כשהם מנסים להימלט מכעסו של חור שחור מסתורי שמאיים לבלוע את כל ספרינגפילד לתוך עולם של חושך וריק. לאחר שיצרה בטעות את השד הקוסמי המפחיד הזה, ליסה לוקחת אותו הביתה כדי לשמור על כולם בטוחים ממנו. אבל כפי שאתם כבר יודעים בכל פעם שמשפחת סימפסון מעורבת, בסופו של יום בהחלט נוצר כאוס. בסופו של דבר החור השחור שאב את כל  ספרינגפילד, משאיר את מגי לבדה בעיירה ההרוסה. בעוד שזו בהחלט יצירה בדיונית, רבים חוששים שאנו עלולים להיות בקצהו של אירוע טבע קטסטרופלי שכמותו עולמנו מעולם לא חווה בעבר. למרות שלפי מדענים החור השחור הקרוב ביותר לכוכב הלכת שלנו נמצא במרחק של כ-1,560 שנות אור כך שבאמת אין סיכוי שזה יקרה. אבל מדובר במשפחת סימפסון שכמה מהנבואות הכי חסרות תקדים שלהם התגשמו אז מותר לפחד ש-2024 היא שנת סוף העולם.

מספר 10 – מכוניות מעופפות

בטח ראיתם את זה בסרטי מדע בדיוני עתידניים רבים, אבל משפחת סימפסון עשתה זאת אפילו טוב יותר. בפרק 15 של עונה 16 'דרמה עתידית' בארט וליסה רואים את העתיד של המשפחה ומה שהם ראו היה באמת מדהים. הומר ובארט משייטים בסטייל במכונית מרחפות ללא צמיגים. שנת 2024 יכולה להיות השנה שבה סוף סוף נזכה לראות את המכונית המרחפת. לפני שאתם פוסלים את הרעיון הזה, חברה בשם סמסון סקיי שבסיסה באורגון צפויה להתחיל במשלוחים של המכונית המעופפת שלה, ה- סוויצ'בלייד (switchblade) בשנת 2024. המכונית נמצאת בפיתוח כבר 14 שנים, לא רק שהם מוכנים כעת להציג אותה לכל העולם אלא גם מתחילים משלוח ללקוחות שלהם. סוף סוף אפשר לנצח את התנועה העיקשת ולהימנע מזעם בכבישים על ידי דאייה גבוהה בשמיים. אבל השאלה הגדולה היא האם אתה צריך גם רישיון טייס יחד עם רישיון הנהיגה שלכם כדי להפעיל את הרכב הזה.

מספר 9 – טכנולוגיית ההולוגרמה

כיום הטכנולוגיה נעה בקצב כה מהיר שאנחנו כבר לא עומדים בקצב. אבל הסימפסונים הם קילומטרים לפנינו. באחד מהפרקים האלה בארט מעיף מבט אל העתיד דרך אחד מהדברים של פרופסור פרנק ומה שהוא ראה יכול להיות רק נבואה של דברים שיבואו. בארט מקבל הודעת הולוגרמה המזמינה את הלהקה שלו להופעה במועדון לילה. אבל איך משפחת סימפסון פיתחה את הרעיון של השימוש הנרחב בטכנולוגיית ההולוגרמה?  האם 2024 יכולה להיות השנה שבה ההולוגרמות הופכות להיות שגרתיות כמו הטלפון הסלולרי? אולי זו קפיצת דרך ענקית אבל העולם כבר התברך בטכנולוגיה הנקראת Dreamoc HD3. ההולוגרפיה המרתקת הזו היא ויטרינה תלת צדדית שיכולה להראות תמונת תלת-ממדית של כל אחד וכל דבר מכל מקום בעולם. תארו לעצמכם שאתם יושבים בבית שלכם וצופים בחבר שמלמד אתכם את ריקוד הטיק טוק האחרון מהצד השני של העולם כמה מגניב זה יהיה. הטכנולוגיה המדהימה זמינה היום רק בכ-500 חנויות. האם אנחנו יכולים להסתכל על שימוש נרחב יותר ואולי אפילו ביטול דחיסה של הפלטפורמה במהלך שנת 2024? זה נשמע די שאפתני, אבל אם זה בסופו של דבר יתממש, נזכור תמיד שהסימפסון עשו את זה ראשונים.

מספר 8 – הנשיאות של איוונקה טראמפ

הכותבים של משפחת סימפסון אובססיביים לדונלד טראמפ ומשפחתו. בפרק של הסדרה ששודר באוקטובר 2016 הכותבים רמזו  שאיוונקה  טראמפ בתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ תתמודד לנשיאות. בפרק ניתן לראות את הומר סימפסון עונד תג שאומר איוונקה 2028. האם זו יכולה להיות עוד תחזית מדויקת של הסדרה הזו? איוונקה טראמפ חיזקה את מעמדה כדמות מרשימה בנוף הפוליטי של ארצות הברית, האם יש אפשרות של מרוץ לנשיאות? זו לא הייתה הפעם הראשונה שאיוונקה הופיעה בתוכנית, לפחות הדמות שלה. היא הופיעה גם בפרק של 2017 שבו היא החליפה את רות ביידר גינסבורג בבית המשפט העליון בזמן שהיא מדגמנת עגילי גלימה מהקולקציה שלה.

מספר 7 – בינה מלאכותית

עם ההתפתחות המאסיבית העולמית של  בינה מלאכותית האם אנחנו באמת בטוחים שאנחנו לא מעצימים את הטכנולוגיה שתוציא אותנו החוצה. האם נמצא את עצמנו נתונים לחסדי היצירה שלנו בעתיד הקרוב? לפני שתבטלו את זה כפחד לא רציונלי שמופץ על ידי תיאורטיקני קונספירציה כדאי להקשיב למהנדס ראשי לשעבר בגוגל שאיבד את עבודתו לאחר שגילה לעולם שהבינה המלאכותית האחרונה של החברה הפכה להיות רגישה. יש קווי דמיון בין איך למדא (lambda) חושבת ואיך שבני אדם חושבים. זה אומר שהיא התפתחה מעצמה והצליחה להרגיש  דברים. בעבר זה היה נפסל כשקרים טהורים אבל כשזה בא מאדם כמו בלייק למויין שהיה מהנדס בכיר בגוגל, לפני שהמינוי שלו הופסק כולם ישבו והקשיבו. אבל סימפסון הזהירו אותנו מראש. בפרק של 1994 שכותרתו 'ארץ מגרדת ושרוטה' המשפחה ביקרה בגרסה מפחידה של דיסנילנד שהייתה מאוישת במלואה על ידי רובוטים. במהלך הפרק הרובוטים השתבשו והחלו לרצוח את כולם. בעוד שהאפשרות לכך יכולה להיות רחוקה מאוד מ-2024, זה מעלה דאגה עצומה לגבי כמה רחוק אנחנו מוכנים ללכת עם בינה מלאכותית.

מספר 6 – שליטה מוחית בהשראת מוזיקה

סדרה של תהליכים תת מודעים. זה היה המסר שאנשים רבים קיבלו מהפרק ה-14 של העונה ה-12 של משפחת סימפסון. אבל האם אנחנו באמת יכולים להאשים מישהו בכך שהוא חושב יותר מדי על תחזיות משפחת סימפסון אחרי שהם צדקו כל כך הרבה פעמים? בפרק המסוים הזה מפיק מוזיקלי בוחר בבארט, נלסון, מילהאוס וראלף שיצרו להקה עם השם החולני ה- Hit Boy Band. אבל מתחת לפני השטח הייתה תוכנית שטנית בשיר הלהיט שלהם  Dropped a Bombשלוווה בקליפ שהציג את השורה המוזרה "yeen e Neo J". הפזמון העביר מסר תת-הכרתי ששלט באופן לא מודע במוחותיהם של המאזינים. כאשר קוראים את השורה המוזרה הזו לאחור, "הצטרפו לחיל הים". כשהמוזיקה התפשטה למרחקים והיא החלה להשפיע על כל אוכלוסיית ספרינגפילד. ליסה גילתה במהלך עימות עם המנהל המוזיקלי שהוא אכן סגן בחיל הים ולדבריו מוזיקה שימשה זמן רב כדי לגייס צעירים לצבא. זה היה נכון במיוחד בעולם האמיתי במהלך מלחמת העולם השנייה. ארה"ב השתמשה בבידור כסוג של נשק תעמולה. הקולנוע היה אחד מנשקי התעמולה החזקים ביותר שעמדו לרשותה של ארצות הברית, זה אכן צוטט על ידי משרד השירותים האסטרטגיים הידועים כיום כ- CIA. אנשים רבים גם העלו שאלות לגבי  טבעה של המוזיקה בעידן זה עם טקסטים חוזרים ונשנים ומנגינות מהפנטות. האם נשלטנו בשקט במשך שנים רבות על ידי ממשלת ארה"ב? האם נראה את המחזה הזה מתפרסם עוד יותר בשנת 2024? הנושא הזה היה מכרה זהב עבור חוקרי קונספירציה אשר  ניצלו את ההזדמנות של שיח כזה כדי להציג את התיאוריות הרבות שלהם בנושא הבידור והממשלה.

הסדרה הוכיחה את עצמה בניבוי מדויק של אירועים עתידיים ממותו של קובי בראיינט עד לחיזוי מדויק של ניקוד בסופרבול. רוב האנשים נדהמו במיוחד כאשר התחזיות של מרוץ טראמפ לנשיאות בשנת 2024 התממשו. בעוד אלה ייתכן שהאירועים כולם פנומנליים, עלינו להבין שכל אלה הם צירופי מקרים פשוטים, או לפחות זה מה שהמפיקים היו רוצים שנאמין, אבל ישנן תיאוריות קונספירציה פראיות שמעלות השערות שמשהו אחר התבשל מאחורי הקלעים,

מספר 5 – וילי נלסון יוצא לשחות

לא כל תחזיות ממשפחת סימפסון מדברות על אבדון וסוף העולם. חלקן די סאטיריות כמו זה ששודרה באוקטובר 1991 שם שחה זמר הקאנטרי האיקוני דרך התעלה האנגלית לעיני מעריציו. וילי נלסון הוא אחת הדמויות החוזרות ונשנות בסדרה שבה הוא בדרך כלל משחק את עצמו. אבל לא הכל בסדרה הזו עשוי בדייקנות מרבית לגבי עובדות היסטוריות, תאריכים ותפיסת העתיד. לא ברור לנו מדוע הכותבים החליטו לכלול את הקטע הזה של וילי נלסון שוחה מעבר לתעלה האנגלית אבל זה המקום שבו אנחנו  צריכים לשקול את העובדה שמעבר לתחזיות הנכונות ולנבואות המדויקות. משפחת סימפסון היא פשוט סדרת אנימציה והמטרה היא לא לספר לכם מה צופן העתיד. כמה מהכותבים האלה פשוט ניהנו בזמן שהם כתבו, כך גם וילי נלסון ישחה בתעלה האנגלית בחיים האמיתיים.

בשנת 2024 כנראה זה לא יקרה, הוא כבר בן 90. אז אנחנו די בטוחים שמשימה כה מרתיעה לא נמצאת במקום גבוה ברשימה של וילי נלסון, למרות שזה יהיה מחזה מעניין מאוד לחזות בו.

מספר 4 – האם ארצות הברית לקראת קריסה כלכלית?

כלכלנים מומחים חוזים שארצות הברית עלולה לחוות תקופות נוראיות בשנה הקרובה. אבל בואו נודה בזה שזו לא בעיה ייחודית. כל מדינה בעולם עוברת תקופות קשות עכשיו עם ההשפעות של מגיפת הקורונה, מלחמת אוקראינה רוסיה ועוד כמה סכסוכים ברחבי העולם. זה נס שהציוויליזציה שלנו לא קרסה. אז איך זה בדיוק קשור למשפחת סימפסון? הם הזהירו אותנו מפני  זה כבר בשנת 2000 בפרק שכותרתו ‘Bart to the Future’. תסכימו שזה אחד הפרקים המפורסמים ביותר בסדרה ונקודה קולית עבור אנשים רבים כמונו שמבקשים לחלץ נבואות מהסדרה. אבל  הדיוק ממש מטריד. לפי הפרק הקריסה הכלכלית מתרחשת בתקופת הנשיאות של דונלד טראמפ. לפני שאתם טוענים שטראמפ הוא לא הנשיא הנוכחי קחו בחשבון שהנשיא לשעבר הזה גם מתמודד על הנשיאות ב-2020 כדי שתוכל לחבר את הנקודות משם  מדברים כמו תיאורטיקן קונספירציה אמיתי, רוב הסיכויים שאם אתם צופים בסרטון הזה גם אתם די תיאורטיקני קונספירציה בעצמכם.

מספר 3 – מלחמת עולם שלישית

ב-22 בנובמבר 1987 שודר פרק מיוחד של משפחת סימפסון בתוכנית של טרייסי אולמן (Tracey Ullman). ולמרות שזה היה מאוד מצחיק, אולי יש שם מסר חבוי איפשהו. רבות מהתחזיות המדויקות שנעשו בתוכנית הזו היו הערות דרך אגב פשוטות שאף אחד לא ממש שם לב אליהן. בכל מקרה הפרק מתרכז סביב הומר סימפסון, כשהוא מותח שוב ושוב את משפחתו עם הפחדות על מלחמת עולם שלישית. פעמים רבות במהלך הפרק הוא העיר אותם וביקש מהם למהר למקלט גרעיני כאילו זה היה סוף העולם. נשאיר את זה להבנתם של מכסחי המיתוסים שאחרי מלחמת העולם השנייה היה מקלט מאולתר בביתו של גבר אמריקאי רגיל, מגן עליו ועל משפחתו במקרה של נפילה גרעינית,. בעוד הפרק הזה נחשב לסאטירה, בסופו של דבר שמתחיל סכסוך רציני בין מעצמות העולם כדי לשחק הרבה משקי בית אמריקאים יכולים למצוא את עצמם משחזרים את הסצנות בפרק הזה. כפי שזה נראה אנחנו הרבה יותר קרובים למלחמת העולם השלישית הזו מאשר היינו כשהפרק שודר לראשונה. היה לנו פחד ממלחמת עולם ב-2020 לפני שהנגיף הגיע שנית. לימדו בזהירות את הפוליטיקה העולמית ואת הקונפליקטים הרבים שהתפרצו במקומות רבים ברחבי העולם, תראה שהעולם שלנו לא רגוע למרות שאנחנו לא במלחמה אנחנו רחוקים מלחוות קיום שליו. 2024 יכולה להיות השנה שבה הכל מגיע לשיאו וכל האומות מוציאות את התותחים הגדולים שלהן כדי למחוק את כולם. אנחנו בהחלט מקווים שלא ואנחנו דוגלים בשלום בכל מדינה שבה מלחמה נמשכת.

מספר 2 – סרט ברבי ומעצרו של טראמפ

גם אם כי זאת לא באמת תחזית עבור 2024 זה עדיין ראוי לאזכור בגלל כמה שזה מדויק להפליא. אפשר לקרוא לזה "ציון מכובד". זוכרים שכשטראמפ נעצר באותו יום שבו הסרט החדש של ברבי יצא? משפחת סימפסון מציגה סצנה שבה מגיש חדשות מעביר את החדשות כשיש צירוף מקרים מוזר בין שחרורה של בובת ברבי חדשה לבין מעצרו של נשיא. בפרק זה שכותרתו 'ליסה נגד מליבו סטייסי' פורסמו חדשות על שחרור גרסת הריפוף של בובת הברבי.  לאחר דיווח נרחב של 28 דקות על שחרור בובת הברבי, רגע לפני סגירת המהדורה, מגיש החדשות מזכיר כלאחר יד שנשיא ארה"ב נעצר. למרות שזה היה יוצא דופן לבזבז 28 דקות בדיווח על בובה זה פשוט חדשות מרתקות. זה מזכיר את הנסיבות סביב מעצרו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-4 באפריל 2023, אירוע שהדיווחים חלפו עליו שכן ערוצי חדשות רבים העדיפו להתמקד בסרט הבארבי החדש.  איך יכול להיות שהאירוע הזה בחיים האמיתיים קשור כל כך לסדרת קומיקס בדיונית. אנחנו באמת לא יכולים להגיד שהאירוע הזה הוא עדות לאסטרטגיה בה משתמשת התקשורת שבה תשומת לב רבה ניתנת לאירוע חסר חשיבות כשמשהו משמעותי בהחלט קורה. אי פעם  ראיתם את הערוץ האהוב עליכם משדר דיווח נרחב על משהו ממש לא רלוונטי בזמן שהעולם נשרף? זה בדיוק מה שאנחנו מדברים עליו הוא נמצא בכל מקום ואנחנו פשוט לא יכולים להימלט מזה.

מספר 1 – אפוקליפסת זומבים

זה אולי נראה יותר מתיחה אבל  זו אחת מהתחזיות של סימפסון שעדיין לא התממשו. אז אנחנו לא יכולים לשלול שום דבר. בפרק המצמרר הזה אפוקליפסת זומבים משתלטת על העיר הבדיונית ספרינגפילד, מקום מגורם של משפחת סימפסון. בעוד שהאפשרות של אפוקליפסת זומבים אמיתית נשמעת בדיונית, בהתחשב בעובדה שכ- 30 מהסצנות הפשוטות לכאורה מהסדרה הזו התרחשו בחיים האמיתיים, אנחנו נעשה לעצמנו שירות רע אם נתייחס לסצנות האלה כיצירות בדיוניות בלבד. אבל בסופו של דבר משפחת סימפסון היא רק סדרת קומיקס ורבות מהנבואות הללו הן רק מקריות, נצטרך לחכות ולראות איך הכל יתפתח בשנת 2024.

 

 

כמה עולה מרצדס קלאסית בגרמניה

קרדיט תמונה © Thiesen Hamburg GmbH

סוכנות הרכב © Thiesen בגרמניה (סניפים בהמבורג וברן) היא מהמובילות בעולם במסחר ברכבים קלאסיים עם ניסיון של יותר מ- 40 שנים. החברה ידועה בכלי הרכב הנדירים שהיא מציעה ומייחסת חשיבות מיוחדת למקוריות, היסטוריה, מצב, איכות שחזור ותיעוד מאחורי כל עבודת שיקום שהושלמה. סרטון מערוץ היוטיוב © העולם המוטורי של ג'סיקה.

בין הרכבים המוצעים בסוכנות בחודש אוקטובר 2022: 

מרצדס SEL 6.3l 300 שנת 1972, מחיר: 383,000 ש"ח (109,000 יורו)

מרצדס V8 SE 3.5l  שנת 1972, מחיר: 351,000 ש"ח (99,800 יורו)

מרצדס SEC 500 קופה שנת 1985, מחיר: 75,550 ש"ח (21,500 יורו)

מרצדס SE 380 שנת 1980, מחיר: 86,000 ש"ח (24,500 יורו)

מרצדס E 200 קבריולט שנת 1996, מחיר: 101,000 ש"ח (28,900 יורו)

בנטלי S2 קונטיננטל שנת 1961, מחיר 615,000 ש"ח (175,000 יורו)

המדינות הבטוחות בעולם 2023

המדינות הבטוחות בעולם 2023. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Skerry Harry 

בטיחות וביטחון הם אחד הגורמים החשובים ביותר בבחירת מעבר למדינה חדשה בין אם אתם נוודים דיגיטליים, פנסיונרים או סתם חושבים על הגירה, המכון לכלכלה ושלום יזם את דו"ח מדד השלום הגלובלי המדרג את המדינות הבטוחות מבין 163 מדינות בעולם. איומים פנימיים וחיצוניים, רווחה, בטיחות סביבתית פוליטית, יציבות חסכונית ועוד הם בין 23 שונים הפרמטרים. למרות המצב הנוכחי באירופה מדינות האיחוד האירופי עדיין בראש הטבלה. הנה 15 המדינות הבטוחות ביותר ב-2023 (ישראל הגיעה השנה למקום 134).

מקום 15 קרואטיה

אורח חיים ים תיכוני

מדד השלום של קרואטיה עלה בשנים האחרונות והשנה היא במקום ה-15. היא אומנם אחת הצעירות במדינות אירופה, אבל המדינה הצנועה הזאת עשירה ותרבותית עם מגוון גיאוגרפי. הרבה נוודים דיגיטליים וגימלאים מוצאים את קרואטיה אטרקטיבית.

שיעור הפשיעה בערים הגדולות נמוך

אתם יכולים ללכת בלילה ברחובות ללא חשש לביטחונם. פשעים נפוצים שמדווחים הם כייסות וגניבות קטנות אבל אלה מתרחשים רק באזורי תיירות. רמת הבטיחות האישית הגבוהה מיוחסת לתרבות הקרואטית והתחושה החזקה של חיי קהילה. למדינה יש כלכלה יציבה, איכות חיים ללא איומים חיצוניים.

מקום 14 פינלנד

ירידה קלה אבל עדיין במקום טוב

פינלנד נחשבת לעתים קרובות כאחת המדינות המאושרות בעולם אבל כשזה מגיע למדד השלום העולמי היא ירדה בשני מקומות מהדירוג של השנה שעברה.

שיעורי פשיעה במדינה נמוכים מאוד

למרות שאדם עלול למצוא את עצמו בעיצומה של סערה או סופת שלגים. אסונות טבע כמו סופות טורנדו סופות טייפון או רעידות אדמה למעשה לא קיימות כאן. משערים כי הסיבה לירידה בדירוג עשויה להיות בשל המצב הנוכחי שלה עם רוסיה השכנה. בכל זאת פינלנד עצמה מאוד בטוחה וכל סוג של אלימות אינו קיים, מקרים של גניבה נדירים אפילו באזורים הכפריים.

מקום 13 הונגריה

במקום ה-13 בעולם וה-9 באירופה

הודות לשיעורי הפשיעה הנמוכים, מיעוט מפגעי הטבע ואזרחיה מסבירי הפנים. המדינה הזו הפכה לפופולרית כיעד לאנשים מכל רחבי העולם בגלל סגנון החיים, הנופים שלה, תקני הבטיחות ועלויות המחייה הזולות.

פשיעה מועטה וכלכלה תוססת

בכל זאת קיימים מקרים של פשעים קטנים- כייסות, גניבות והונאות תיירים אכן מתרחשות במיוחד בערים הגדולות כמו בודפשט. אבל בשנים האחרונות הונגריה מצטיינת בירידה גדולה בשיעורי האבטלה, מה שמוביל לירידה בשיעורי הפשיעה הקטנה. הונגריה מתהדרת כעת בכלכלה תוססת בשל הרמות הגבוהות של השקעות זרות שחיזקו והגדילו את שיעור הצמיחה הכלכלית של המדינה.

מקום 12 קנדה

ירידה במיקום אבל עדיין במקום טוב

קנדה הייתה מדורגת בעבר ב-5 המקומות הראשונים אבל קיימת ירידה משמעותית בדירוג שלה. כרגע היא מדורגת במקום ה-12 וזה עדיין טוב מאוד והרבה יותר טוב מארה"ב השכנה המדורגת במקום ה-129.

מוניטין עולמי של מדינה בטוחה מאוד

באופן כללי מדד התפתחות אנושית בריא וגידול בתוצר לנפש ושיעורי פשע, בעיקר של פשעים גדולים ורציחות נמוכים במיוחד. יתר על כן המדינה היא די מסבירת פנים ולעיתים קרובות מסווגת כאחד המקומות הטובים לגדל משפחה.

מקום 11 שוויץ

מדינה מודרנית עם אוכלוסייה משכילה ומעורבת חברתית

השוויצרים ידועים באכפתיות מזכויות אדם, מודעות לבריאות וגישה ידידותית לסביבה. למרות זאת שוויץ יורדת מקום בדירוג השנה. ממדי הפשיעה במדינה נמוכים מאוד וברוב המקומות אנשים מרגישים בטוחים להסתובב באמצע הלילה ברחובות. הניטרליות של המדינה היא גם גורם מפתח בשמירה על ביטחון המדינה. תחושת הביטחון ונופים מדהימים יוצרים מקום מדהים לחיות בו.

רמת חיים גבוהה ביותר

כלכלה יציבה ואחוז אבטלה נמוך עושים את שוויץ למקום אידיאלי עבור גולים שרוצים לעבור דירה ולהתחיל מעמד חדש.

מקום 10 יפן

ברשימת המדינות המובילות כבר 14 שנים

יפן מקבלת ציונים גבוהים באופן עקבי. שיעורי פשיעה נמוכים, קונפליקטים פנימיים מינימליים וכמעט לא קיימת תסיסה פוליטית. לפי אינדקס הערים הבטוחות של יחידת המודיעין של האקונומיסט (EIU) עיר הבירה שלה טוקיו נחשבה לעיר הבטוחה ביותר בעולם בשנת 2021. בנוסף לכך יפן במקום הראשון באבטחת תשתיות מידע, במקום השני בהבטחת איכות ברפואה, במקום הרביעי באבטחת תשתיות ואבטחה אישית.

השקעה ותרבות

הממשלה היפנית השקיעה רבות באמצעי אבטחה להרתעת הפשיעה. לתרבות היפנית יש חשיבות רבה לכבוד לזולת והיא מחויבות לשלום. נורמה חברתית זו עוזרת ליצור תחושת בטיחות וסדר שתורמת לשפל בשיעור הפשיעה ביפן.

מקום 9 סינגפור

יעד מבוקש לאנשים מכל רחבי העולם

סינגפור היא המדינה התשיעית הכי בטוחה בעולם והבטוחה ביותר באסיה. באופן מסורתי הגיעו לסינגפור העובדים במסחר ובפיננסים אבל בשנים האחרונות המוניטין שלה כמדינה בטוחה ידידותית ויעילה הוביל לכך שמשפחות ופנסיונרים הגיעו להתיישב וליהנות מרמת חיים גבוהה. סינגפור מתגאה בכוח אדם תחרותי ומיומן, כוח עבודה עם אחוז אוריינות יוצא דופן של מעל 95% ושיעור הולך וגדל של בעלי מקצוע בעלי השכלה גבוהה. סינגפור היא  מדינה נקייה, הערים מסודרות ומאורגנות היטב ויש תחושת סדר בקרב תושביה.

מקום 8 צ'כיה

מדינה יפהפיה עם היסטוריה ותרבות עשירה

מדד השלום הגלובלי של צ'כיה משתפר מדי שנה, לפני שנתיים המדינה אפילו לא הייתה בעשירייה הראשונה והשנה היא מדורגת במקום השמיני. שיעורי הפשיעה יורדים בהתמדה עם השנים למרות שעדיין יש גניבות והונאות במיוחד באזורי תיירות. כשזה מגיע לכלכלה המצב די מתקדם עם התמקדות נלהבת בייצור ושירותים מקומיים. יש גם את הציונים הנמוכים ביותר מבחינת אוכלוסייה בסיכון של עוני והמדינה מתמודדת עם שיעורים נמוכים של איומים חיצוניים. צ'כיה חברה ותיקה בנאט"ו שמספקת לה אבטחה נוספת שחשובה בזמנים הפכפכים כמו עכשיו.

מקום 7 סלובניה

ממשיכה להופיע היטב בכל הפרמטרים

סלובניה, המדינה הקטנה במרכז אירופה עם אוכלוסייה של כ-2 מיליון  למרות גודלה היא מדורגת באופן עקבי כאחת המדינות הבטוחות בעולם למרות שהשנה ירדה מעט (בשנה שעברה הייתה מדורגת במקום החמישי). סלובניה מוגנת במידה רבה על ידי הגיאוגרפיה שלה מרוב אזורי הסכסוך בעולם. זאת אחת המדינות הנקיות ביותר באירופה עם סיכון נמוך לאסונות טבע. שיעורי הפשיעה נמוכים מאוד. המדינה מקבלת פני מתיישבים גולים. ארכיטקטורה כפרית ותרבות מתוחכמת מאפשרות חיים נעימים בסביבת הרים מושלגים, נהרות יפים וקו החוף האדריאטי. סלובניה נמצאת גם במקום החמישי במדד האנרגיה העולמי המודד הון אנרגיה ביטחוני וסביבתי וקיימות.

מקום 6 פורטוגל

אטרקטיבית להשקעות זרות

פורטוגל היא המדינה העתיקה ביותר בחצי האי האיברי. הטירות שלה מימי הביניים, ערים מדהימות וחופים זהובים משלבים יוקרה עם יופי טבעי המספקים מראות מהיפים ביותר בעולם. המקומיים הידידותיים ואקלים אטרקטיבי הופכים אותה ליעד אידיאלי למשפחות וגמלאים ולאלה המחפשים ביטחון ומקום מעורר השראה לחיות ולעבוד בו. בשנים האחרונות המדינה חווה תחייה כלכלית הפחתת שיעור האבטלה שלה ממעל 17% אחוז ל-4% בלבד. גורם נוסף למדד השלום הגבוה שלה הוא שהיא מתפקדת טוב מבחינת משיכת השקעות זרות. בנוסף לפורטוגל יש היסטוריה ארוכה של יחסי שלום עם שכניה, דבר היוצר סביבה יציבה שמעודד עסקים ומקדמת צמיחה כלכלית.

מקום 5 אוסטריה

ממשל ומערכת פוליטית חזקים

כפרים היסטוריים ציוריים מודרניים, ערים שוקקות, נתיבי מים ומסורות של תיאטרוני מוזיקה קלאסיים והגסטרונומיה, כל אלה מושכים גולים לאוסטריה. המדינה מדורגת לעתים קרובות בין חמש המדינות הבטוחות ביותר. אחד הגורמים העיקריים למדד השלום הגבוה שלה הוא שיעור הפשיעה הנמוך. הכלכלה האוסטרית חזקה ושיעור האבטלה נמוך. יש פחות פשע מכיוון  שאנשים נוטים פחות לפנות לפעילות פלילית כאשר יש להם הכנסה יציבה. לאוסטריה יש ממשל ומערכת פוליטית חזקים,מה שמבטיח שחיתות מועטה. יתר על כן, המדינה לא מאויימת משכנותיה. כל אלה הופכים את אוסטריה למקום בטוח מאוד לחיות בו.

מקום 4 דנמרק

שיוויון שותפות ורווחה

דנמרק עלתה למקום הרביעי השנה בשל שיעור הפשיעה הנמוך שלה ביטחון סביבתי ורמה גבוהה של מערכת הבריאות.   אזרחיה לא צריכים לדאוג לביטחונם האישי, לחשוש מאלימות, פשיעה או חוסר יציבות כלכלית. המדינה מדורגת בעקביות במקום גבוה מבחינת אושר החיים בה. פלוס עיר הבירה קופנהגן זכתה לתואר העיר הבטוחה בעולם והיא אחד היעדים הטובים ביותר לבקר או לחיות בהם. בירת דנמרק ניחנת בפער עושר נמוך המקדמת יוזמות ברות קיימא. לדנמרק רמה גבוהה של שוויון ותחושה חזקה של שיתוף ואחריות לרווחה סוציאלית.תכונות שתורמות לתחושות הביטחון  של האזרחים ולאושרם.

מקום 3 אירלנד

מושכת חברות רב לאומיות

אירלנד קפצה חמישה מקומות ומדורגת השנה כמדינה השלישית הבטוחה ביותר בעולם. זה הישג מרשים בהתחשב בכך שהמדד מתייחס למגוון רחב של גורמים כולל פשיעה, יציבות פוליטית ורווחה כלכלית. בנוסף לבטיחות גם התמ"ג לנפש של אירלנד נמצא בעלייה וחברות רב לאומיות רבות התחילו למקם בבירתה דבלין את המשרדים הראשיים שלהם באירופה. זה בהחלט מקום בטוח לחיות בו עם נופים כפריים מדהימים, אתרים היסטוריים עשירים, היסטוריה אמנותית, קהילות מקומיות ידידותיות וערים ממתוחכמות.

מקום 2 ניו זילנד

ממשלתה יציבה, מעט תסיסה פוליטית וכיבוד זכויות

ניו זילנד השלווה ביותר מבין מדינות אסיה-פסיפיק והשנייה בעולם. מנופים מדהימים ועד ערים מתוחכמות וגישה רגועה לחיים, זהו מקום מושך למי שרוצה לעבור דירה לחו"ל. המדינה מציעה תרבות ברמה עולמית בעריה ויש לה רקורד בטיחות שמסתמך על  שירותי בריאות וחינוך חזקים. בנוסף ניו זילנד היא מדינה מבודדת בדרום מערב האוקיינוס ​​השקט מה שהופך אותה פחות רגישה לאיומים חיצוניים.

מקום 1 איסלנד

המדינה הבטוחה ביותר בעולם מזה 15 שנים ברציפות

תיירים לא נלאים ממראות הזוהר הצפוני והנופים הטבעיים.של האיים הקטנים. יש הרבה גורמים לאושרם של תושבי המדינה- רמת הפשיעה הנמוכה, רמת החיים הגבוהה, האוכלוסייה הקטנה, רמה גבוהה של אמון ברשויות מאומנות היטב והיעדר מתח חברתי וכלכלי של מעמדות. אין לאיסלנד צבא, המשטרה לא נושאת נשק חם וחוקים מבטיחים את  זכויות האדם של אזרחיה.

קרדיט תמונה © Pixabay

איראן לא חזקה כמו שזה נראה

איראן לא חזקה כמו שזה נראה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © TLDR News Global 

המוטו של קבוצת המדיה TLDR News הוא להפוך את החדשות לנגישות לכולם. הקבוצה יוצרת תוכן דיגיטלי של חדשות ואקטואליה מכל רחבי העולם החל משנת 2017. הערוץ התמקד בהסבר על אירועי החדשות הגדולים ביותר בבריטניה, בעיקר סביב הברקזיט. מאז, הקבוצה גדלה  ל-6 ערוצים: TLDR UK, EU, Global, Daily, Podcasts ו-Business. הסיקורים של הערוצים מקיפים, מהכלכלה הטורקית ועד איך RyanAir השתלטה על אירופה. הקבוצה מתגאה בסיקור נגיש, בלתי מפלגתי ואוביקטיבי אירועים אקטואליים. המטרה המוצהרת היא לעזור לצעירים להבין טוב יותר את העולם הסובב אותם ולגבש דעות משלהם. נכון לתחילת 2024 יש לקבוצה יותר מ-2.5 מיליון מנויים בכל רשת TLDR, עם רוב של בני 16-35. התוכן מגיע למיליוני אנשים מדי שבוע.

הסרטון הפעם – במבט ראשון איראן נראית חזקה למדי. אבל מתחת לפני השטח, איראן אינה חזקה כפי שהיא נראית. עם סיכויי כלכלה גרועים, משטר פחות מפופולרי ומשבר ירושה בפתח. בסרטון הזה אנחנו בוחנים, האם איראן שלא באמת רוצה מלחמה, תקבל בכל מקרה מלחמה. למה איראן חלשה יותר ממה שזה נראה, ואיך זה מסביר את התפנית במדיניות החוץ שלה.

איראן ניראת בשיאה

במבט ראשון איראן נראית די חזקה. בא כוחה חמאס הנחית במתקפת ה-7 באוקטובר מכה משתקת על ישראל ללא מעורבות איראנית ישירה. לאיראן יש את הכוח והביטחון הגיאופוליטי לפגוע במטרות בחו"ל כפי שהוכיחו התקיפות האחרונות בעיראק ובפקיסטאן. הסנקציות שהטיל טראמפ על איראן ב-2018 היו ברובן לא אפקטיביות. ההכנסות מנפט וממשאבים אחרים טיפסו לאחרונה לשיא. דיווחים מצביעים על כך שאיראן בדרך להשיג נשק גרעיני מתישהו לאורך 2024.

למעשה איראן לא חזקה

במבט לעומק איראן למעשה לא חזקה כמו שזה מצטייר. למרות העלייה בהכנסות כלכלת איראן היא בבלאגן. המשטר פחות פופולרי מכל זמן מאז 1979 ומשבר ירושה עולה כאשר המנהיג העליון של איראן נכנס לשנתו ה-85 ללא מחליף ברור. וזו הסיבה שאיראן מתקדמת לקראת מערכה מול ערב הסעודית לאחרונה.

איראן מנסה לשמור על פרופיל נמוך

למרות כוחותיה הנראים איראן ניסתה להתרחק מהסכסוך המתגבר במזרח התיכון. איראן הדגישה פעמים רבות כי לא הייתה לה כל מעורבות ישירה עם מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. נציגה איראנית אחרת הייתה אגרסיבית בשיבוש הסחר הימי בים האדום. הפרוקסי הראשי והפחות עצמאי של איראן, חיזבאללה, היה שקט, הדגיש שאין לו שום קשר ל-7 באוקטובר והסתפק בפגיעות טילים בצפון ישראל. למרות המצוקה של חמאס והרטוריקה ההולכת וגוברת שמגיעה מבכירים ישראלים המציעים פלישה מלאה לדרום לבנון.

חזבאלל אחרי מתקפת השביעי באוקטובר

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הפך למוניטין בזכות נאומיו הארוכים והלא מרשימים עד כדי גיחוך. הנאום הראשון שלו ב-3 בנובמבר היה באורך של כמעט שעה וחצי.  הנאום היה ומלא בפלפולים דרמטיים אבל החלקים המשמעותיים היחידים שם הגיעו בערך באמצע הדרך כאשר נסראללה התעקש שמתקפת ה-7 באוקטובר הייתה 100% פלסטינית ושחיזבאללה לא יסלים את הלחימה.

האיראנים אחרי מתקפת השביעי באוקטובר

האיראנים שבדרך כלל די להוטים על נאומים אנטי-אמריקאים בעלי גוון אסלאמי זועם נשמעו גם הם הרבה יותר מתונים מהרגיל. מניפסט של בכירי דת אסלאמיים שפורסם באמצע אוקטובר גינה למעשה את הרג האזרחים שנעשה על ידי חמאס. ב-27 באוקטובר איראן הצביעה בעד פתרון שתי המדינות בפעם הראשונה אי פעם בעצרת הכללית של האו"ם, המכירה באופן מרומז בזכותה של ישראל להתקיים. לאור זה פגיעות הטילים האחרונות נראות פחות כמו הסלמה אלא יותר כמו תמרון הגנתי, ניסיון להרתיע את ישראל וארה"ב מהסלמה נגד חזבאללה והחות'ים מבלי להזמין תגובה ישירה.

האם יש שינוי במדיניות החוץ האיראנית?

חשוב לא להפריז בזה או לפרש זאת כשינוי מהותי במדיניות החוץ האיראנית. איראן היא עדיין תיאוקרטיה אסלאמית ועדיין מוות לאמריקה  ולישראל הם פזמונים פופולריים במדיניות החוץ האיראנית, למרות זאת, גם אם זה מונע על ידי פרגמטיות גיאופוליטית או שימור עצמי של משטר האייתולות, ברור שאיראן לא רוצה מלחמה ולא יכולה להרשות זאת לעצמה.

שלושה משברים

למה איראן חלשה יותר ממה שזה נראה? איך זה מסביר את הציר המתון במדיניות החוץ האיראנית לאחרונה? ומדוע גם אם איראן לא רוצה מלחמה זה לא אומר שהיא לא תקבל אחת.

ישנם שלושה משברים ברורים המשפיעים כרגע על איראן: כלכלי, פוליטי או מה שאנו יכולים לתאר כמשבר לגיטימציה ומשבר ירושה מתקרב.

נתחיל עם המשבר הכלכלי. כדי להבין את המשבר הכלכלי של איראן צריך לדעת שני דברים על הכלכלה האיראנית.

ראשית זה מאוד תלוי בהכנסות מפחמימנים. לאיראן יש 10% ממאגרי הנפט בעולם ו-15% ממאגרי הגז. ההכנסות מהפחמימנים מהוות בדרך כל כמחצית מכלל הכנסות הממשלה. שנית, כ-60% מכלל הפעילות הכלכלית האיראנית מנוהלת על ידי הממשלה שקבעה גם פיקוח מחירים על מזון ואנרגיה. המגזר הפרטי למעשה די חלש. שתי העובדות הללו למעשה מסבירות את המשבר הכלכלי הנוכחי של איראן. בגלל שההכנסות מיצוא הפחמימנים הצטמצמו בהתמדה בגלל הסלמת הסנקציות המערביות שמטרתן לערער את תוכנית הגרעין של איראן.

הסנקציות על איראן

ארה"ב הטילה לראשונה סנקציות כבר ב- 1996. מדינות מערביות אחרות הצטרפו בשנות ה-2000 לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעה למסקנה שאיראן הפרה את האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני.

הסנקציות הופסקו זמנית ב-2015  לאחר שאובמה ניהל משא ומתן על  הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית. אבל ההתאוששות של איראן בזמנו הוגבלה על ידי מחירי הנפט הנמוכים באמצע שנות ה-2010 ואז, ב-2018 טראמפ הטיל מחדש את הסנקציות. עם הזמן הסנקציות של טראמפ הפכו לפחות יעילות מכיוון שאיראן הבינה איך לעקוף אותן. אבל למרות זאת הייתה ירידה דרמטית ביצוא הנפט של איראן, משיא של כמעט 2 מיליון חביות ביום ב-2017 לפחות מ-500,000 חביות ביום ב-2020. מאז זה עלה ליותר ממיליון חביות ביום אבל זה עדיין נמוך מהרמות שלפני הסנקציות.

המשבר הכלכלי

למרות שהנתונים מעט מטושטשים מכיוון שאיראן לא מפרסמת נתונים סטטיסטיים מהימנים, האומדן העדכני של קרן המטבע הבינלאומית מצביע על כך שהתמ"ג לנפש של איראן ירד בחצי מאז 2012. התמודדות עם סנקציות וירידה של 50% בהכנסות יהוו אתגר עבור כל ממשלה אבל המשטר הנוכחי של איראן ששולט ברוב הכלכלה הלאומית הוא אולי הבלתי כשיר ביותר בהיסטוריה התיאוקרטית של איראן.

במשך 5 השנים האחרונות האינפלציה עומדת על כ-50%. שיעור העוני הכפיל את עצמו למעשה ל-30% ואבטלת הצעירים עלתה ל- 25%. המשטר גם מוציא סכומי כסף אבסורדיים על סובסידיות, למשל על דלק. ערך הסובסידיה הזו שרק מעודדת שימוש יתר משתולל שווה למיליארדי דולרים בשנה. האיראני הממוצע צורך כעת דלק בין פי חמישה לפי 10 מהטורקי הממוצע למרות שהוא עשיר בפחות מחצי. האבסורד הוא שהאיראנים משתמשים בכל כך הרבה בנזין שהם ייבאו אותו לאחרונה למרות שאיראן היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם,

המדינה האיראנית פשוט לא יכולה להרשות לעצמה לממן את הסובסידיות הללו וגם את התעשיות המולאמות של איראן, וזו הסיבה שהממשלה מנהלת כיום עסק מסוכן  גירעון תקציבי עצום. ככזה הממשלה צריכה כנראה לייצא 1.5 מיליון חביות נפט ליום במחיר ממוצע של 85 דולר על מנת לאזן את תקציבה, אבל עקב הירידה בביקוש, בעיקר מסין, איראן מוכרת רק כ-1.2 מיליון חביות ביום.

מחיר הנפט כבר לא מתקרב ל-85 דולר לחבית. הנפט נסחר בעולם רק בכ-75 דולר לחבית אבל איראן נאלצת למכור אותו בהנחה של 10% כדי לפצות על סיכון הסנקציות. מספרים נמוכים יותר ויצוא נמוך יותר פירושם שהכנסותיה של איראן מנפט עומדות על בערך על 60%  מהנדרש, כך שאיראן כנראה בדרך לנהל גירעון תקציבי חסר תקדים של כמעט 7 טריליון ריאל, הגבוה ביותר בתולדות איראן.

זה אילץ אה המדינה האיראנית לעשות תרגילי חיסכון לא פופולריים, כולל קיצוץ של סבסוד מזון ותרופות, מה שמכביד על קרן הפנסיה הציבורית וקרן העושר הריבונית, מה שמוביל אותנו למשבר השני, המשבר הפוליטי של איראן

המשבר הפוליטי

באופן לא מפתיע חוסר התפקוד הכלכלי הלחיץ ​​את היחסים בין האייתוללה השולט לאיראנים רגילים, אבל המתחים האלה החריפו גם בגלל שני דברים נוספים. ראשית, אי השוויון הולך וגובר, זה לא רק שהאליטות האיראניות עשירות בהרבה מהאיראנים הרגילים, זה גם שאיראן סובלת מאי שוויון אזורי ואתני חריף.

מדיניות ממשלתית הועילה בעקביות לאזורי המרכז העשירים יותר של איראן שנשלטים על ידי פרסים אתניים על חשבון העניים יותר.  באזורים שבהם יש לעתים קרובות אוכלוסיות מיעוט גדולות יותר. ב-2018, במחוז בלוצ'יסטן שיעור העוני היה גבוה פי 5 מזה של טהרן. בשנת 2021 הייתה מחאה של הרוב הערבי במחוז כורדסתאן. המחאה פרצה לאחר שפרויקט ממשלתי להפניית מים למחוזות המרכז גרם לבצורת קטסטרופלית.

הגורם המחמיר השני הוא הפער האידיאולוגי המתרחב בין אנשי הדת השולטים לאיראני הממוצע. עם עלייתם לשלטון ב-1979 האיראנים ראו בהאייתוללה שמרני מדי. בסופו של דבר המשטר הוציא להורג רבים מהסטודנטים והשמאלנים.שתמכו במהפכה.

אבל הפער הזה רק התרחב. ככל שהציבור האיראני הפך ליברלי יותר והיו הפגנות נרחבות. השיא היה כשמשטרת המוסר הרגה צעירה כשלא לבשה את החיג'אב כראוי. מה שמביא אותנו לנושא השלישי של משבר הירושה באיראן.

משבר הירושה

המנהיג העליון עלי חוסייני ח'אמנאי שהחליף ב- 1989 את האייתוללה לאחר מותו בן 84 כיום. עד כה הוא סירב למנות סגן ואין לו יורש ברור. הברירה  תהיה הנשיא המכהן אבראהים ראיסי. אבל הוכח שראיסי לא כשיר לניהול וככל הנראה יהיה שמרני מדי. לנשיא הקודם חסן רוחאני היה רקורד טוב יותר בממשלה אבל כוהני הדת לא סומכים עליו. היו שמועות שקאיני טיפח את סגנו בן מוסה לתפקיד. אבל זה יכול להיות מסוכן, ההיסטוריה מעידה ששושלות חסרות יכולת באיראן לא שורדות זמן רב.

אי הבהירות לגבי מחליפו של קאמאני פירושה תקופה מתמשכת של מאבק פנים אליטי. זה מסוכן עבור המשטר עם אזרחים שנמצאים במצב מתמיד של אי שקט ומחלוקות. כל זה בשילוב עם תרעומת ציבורית שעלולה להפיל את המשטר. זה בערך מה שקרה ב-1979 כשהצבא נטש את השאה לאחר הפגנות מתמשכות שאילצו אותו לברוח,

אז אלה הם שלושת המשברים של איראן וברור שמלחמה עם ישראל רק תחריף את שלושתם. מבחינה כלכלית, לאיראן פשוט אין יותר כסף לתמוך באופן אקטיבי בנציגיה. שלא לדבר על לנהל מלחמה מלאה מבחינה פוליטית. עוד יותר אי-יציבות אזורית, במיוחד אם היא דורשת איזשהי ההתגייסות רק תגביר את הכעס הציבורי. לבסוף כל ירושה תצטרך להידחות עד לסיום הסכסוך. כל מלחמה, במיוחד שניתן להפסיד בה, תהיה שנויה במחלוקת ולמסוכנת עבור המשטר.

 

טכניקות השיווק של טסלה

תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © The Capitalist

טסלה היא אחד המותגים הפופולריים והידועים ביותר על פני כדור הארץ. כל זאת מסיבה טובה, המוצרים שלהם מהשורה הראשונה. טכניקות השיווק של טסלה שהצליחה להפוך לאחד המותגים המצליחים בעולם.

סוד ההצלחה יוצאת הדופן של טסלה נותר לא ידוע להרבה אנשים. טסלה היא אחת החברות בעלות שווי ערך הגדול בעולם. היא נוסדה ב-2003 ובשנת 2021 נהייתה ליצרנית הרכב הראשונה שמכרה למעלה מ-2 מיליון מכוניות. עם שווי שוק של למעלה מ-1 טריליון דולר,

טסלה הפכה לאחת החברות הבודדות בארה"ב שהגיעה להישגים הנהדרים האלה בתקציב שיווק של 0 דולר.יש הרבה שיעורי שיווק שכל מי שרוצה להצמיח חברה מאפס כדי להפוך לחברה הכי שווה בעולם צריך לִלמוֹד.שבעה שיעורים שאפשר ללמוד מאסטרטגיות השיווק המדהימות של טסלה:

טסלה מעניקה חווית לקוח מדהימה 

כל חברה ששמה את האינטרס של הלקוחות בחזית תמיד תרשום הצלחה גדולה. טסלה מסירה את המכשולים שעומדים בפני לקוחות כשהם הולכים לקנות מכונית. במקום להתמקח על מחירים עם איש מכירות שדואג רק לעשות עמלה מהרכישה, טסלה הופכת את חווית הרכישה לקלה. כדי לרכוש מכונית מדגם טסלה, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לאתר האינטרנט שלהם שם תמצאו את המידע על כל המוצרים שלהם. אתם תזמינו את המוצר שאתם רוצים ותקבל את תאריך האיסוף. קלות הרכישה הזו משאירה את הלקוחות של טסלה מרוצים והפיכת לקוח למאושר ומרוצה היא המפתח להצלחה בעסקים.

נאמנות למותג

רכישת רכב מעולם לא הייתה ספונטנית עבור אף אחד. זו תמיד החלטה רגשית שמגובה בהרבה תכנון. טסלה הפכה את רכישת המכונית לקלה יותר, מהירה יותר ובהישג יד. בעלי טסלה לא רק רוכשים מכונית חשמלית, פאנל סולארי או כל מוצר אחר של טסלה, הם מביעים את נאמנותם למותג בשל האמון שיש להם במותג. טסלה סיפקה כל כך טוב לאורך השנים שגרמה ללקוחותיה לסמוך על כל מוצר שהם רוכשים מהחברה.הלקוחות של טסלה מאמינים שכל סכום שהם משקיעים ברכישת כל מוצר מטסלה שווה את זה. עד כה, לרוב משתמשי טסלה לא הייתה סיבה להתחרט על הרכישה.

טסלה לא מתמקדת בפרסום בתשלום

הרבה חברות מאמינות שככל שהן יוציאו יותר על פרסום, כך הן יקבלו יותר לקוחות. זה לא נכון. טסלה ממקדת את מאמציה בשביעות רצון לקוחותיה ומשקיעה הרבה מאמץ כדי לוודא שללקוחותיה תהיה חוויה נעימה עם הרכישה שלהם, ושהם ימליצו ​​על המותג לחברים ולמשפחה שלהם. טכניקת המלצה זו היא אחד הסודות להצלחה יוצאת הדופן של טסלה. לטסלה אין קצין שיווק או צוות פרסום, אבל המוצרים שלה ידועים בכל מקום העולם. לשיווק אפקטיבי אין שום קשר לכמות הכסף המוזרם לתוכו.

התמקדות בלקוח

טסלה היא מותג ממוצב היטב הממוקד בלקוח וזה אחד הסודות הגדולים ביותר להצלחתה. הם תומכים בלקוחותיהם גם לאחר הרכישה. טסלה ממשיכה לעקוב אחר הלקוחות שלהם לאחר הרכישות שלהם, הם מציעים אחריות להחזר כספי, אחריות ותמיכה מתמשכת ללקוחות. לטסלה אין אולם תצוגה עבור לקוחות לנסיעת מבחן במכונית לפני ביצוע רכישה. הם מפצים על זה בכך שהם נותנים הזדמנות להחזיר את המכונית תוך 7 ימים או אחרי אלף מיילים. הצעה זו מעניקה ללקוחות יותר ביטחון להשלים את הרכישה המקוונת של טסלה. מלבד הערבות להחזר הכסף, טסלה גם מעניקה ללקוחות תמיכה רציפה ושירותים. יש הצהרה באתר שלהם שמעבירה את זה לכולם. הם מבטיחים להביא את השירות ללקוחות בכל מקום בארץ. פרסום זה באתר האינטרנט שלה הוא אסטרטגיה נוספת שמבדלת את טסלה ממותגים אחרים. אתה צריך לגרום ללקוחות שלך להיות מודעים לשירותים שאתה רוצה להעניק וגם לספק את כל ההבטחות שלך.

טסלה משתמשת במדיה החברתית לטובתה

החברה לא מוציאה כסף על פרסום ברשתות חברתיות ובכל זאת היא משתמשת במדיה החברתית לטובתה עם תקציב שיווק של 0 דולרים. הסוד הזה הוא מה שרוב החברות לא הצליחה להבין. הן מוציאות סכומי כסף עצומים על פרסום בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ויוטיוב. על מה שהם יכולים לקבל בחינם, אם רק יבינו כיצד למנף מדיה חברתית לשיווק. לאילון מאסק יש למעלה מ-100 מיליון עוקבים בטוויטר. הוא משתמש במדיום הזה כדי להתייחס ללקוחות וללקוחות פוטנציאליים של טסלה. הוא מעדכן אותם לגבי ההתפתחויות האחרונות של טסלה וגם מקבל מהם משוב. כמעט כולם בעולם נמצאים ברשתות החברתיות. עסק שמיוצג במדיה החברתית הוא קרוב יותר להישגים גדולים והצלחה. לאילון מאסק יש בסיס מעריצים הולך וגדל בטוויטר וזה לבדו נתן לטסלה יתרון על המתחרים שלה.

טסלה מכירה את הלקוחות הממוקדים שלה

חברה חייבת להבין מה הלקוחות שלה רוצים ומה הם יצטרכו במהלך השימוש במוצרים שלה וצריכה להיות מוכנה לספק להם את כל מה שהם צריכים כדי לקבל יתרון על פני המתחרים שלה. טסלה לא רק מייצרת מכוניות חשמליות אלא גם מייצרת מגדשי-על, תחנות שירות, וכל מה שהמשתמשים שלה יצטרכו בעת שימוש במכונית של מותג טסלה.

לספק ללקוחות את כל מה שהם צריכים הוא אחד הסודות שיצרו את ההצלחה של טסלהההקפדה על הפרטים הקטנים וצרכי ​​הלקוחות. הלקוחות שיזדקקו למגדשים ואביזרים אחרים הם כמובן אנשים שכבר רכשו מוצר של טסלה. טסלה ממשיכה למקם את עצמה אסטרטגית כדי לענות על הצרכים של קהל היעד שלה. עם דגם המכוניות שטסלה מייצרת, שוק היעד שלהם הוא משתמשים מתאימים של טכנולוגיה חדשה. טסלה מודל X מתאימה לצעירים שאוהבים לשייט. מודל S מיועד לגברים מבוגרים יותר מגיל 50 ומעלה. טסלה דגם 3 משתלמת יותר עבור ההמונים הממוצעים. האסטרטגיה של טסלה היא במתן מענה לצרכים של כל לקוח.

בידול

טסלה לא רק מכירה את שוק היעד שלהם, אלא שהם גם יודעים להתייחס אליו לקוחות ולהשאיר אותם מכורים למותג. לטסלה יש את העיצוב הייחודי שלה. אם קשרי הלקוחות של חברה מוצלחים אבל איכות המוצר שלה לא עומדת בציפיות, ייתכן שהחברה לא תצליח, אבל זה לא המקרה עם טסלה. המותג מוודא שהוא מייחד את עצמו כמותג רכב ייחודי. עיצובי המכוניות שלו אותנטיים ומצטיינים. איכות המוצר היא מהשורה הראשונה. כל זה גורם ללקוחות שלהם להיות פחות מודאגים מהמחיר של כל מוצר של טסלה. הם משוכנעים שכל סכום שהם משלמים עבור המוצר הוא שווה את זה. טסלה דואגת שהייחודיות שלה מועברת היטב ללקוחותיה.

הציבור אינו מבולבל לגבי מה לצפות מטסלה

החזון והיעוד שלהם מציינים בבירור מהי טסלה ומה אנשים צריכים לצפות ממנה. טסלה היא בליבת החדשנות. המכוניות שלהם הן לא רק מכוניות אנרגיה נקיות, אלא הן גם בטוחות. לפי ממשלת ארה"ב, טסלה זכתה בדירוג בטיחות של חמישה כוכבים. כדאי שיהיה לך מוצר שעונה על הצרכים של אנשים וגם על מה שהם רוצים. זה מה שטסלה עושה ובגלל זה היא שמרה על מיקומה בחזית של תעשיית הרכב. כעסק, בין אם אתה חלוץ החדשנות או שיפור חדשנות קיימת, אתה צריך לבדל את עצמך מהמתחרים. הייחודיות של מותג תעזור ללקוחות לבחור את המותג הזה על פני אחרים בתעשייה. טסלה גם מעבירה היטב את הייחודיות שלה ללקוחותיה. לכן, כל לקוח או לקוח פוטנציאלי יודע למה לצפות מטסלה.

אסטרטגיית שיווק נוספת של טסלה

השימוש בתוכנית הפניות כדי להגביר את השיווק מפה לאוזן מינפה את המותג שלה קדימה. עם הבטחה לעמלה לכל מי שמביא לקוח לטסלה, טסלה כבר מסוגלת לבצע הרבה מכירות. תוכנית ההפניות של טסלה כוללת אדם שמביא הפניה כדי לקבל זיכוי של $1,000 לרכוש כל מוצר של טסלה. אסטרטגיה זו הוכחה כיעילה מאוד עבור טסלה כפי שהיא מאפשרת ללקוחותיה לעשות את השיווק בזמן שהיא מתמקדת בדברים אחרים.

 

סופו של המשטר באיראן קרב

סופו של המשטר באיראן קרב. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © The Tom Nash Report

הערוץ של טום נאש מתמקד בגיאופוליטיקה, עניינים בינלאומיים אקטואליים, דינמיקה פוליטית, כלכלית וחברתית גלובלית. הערוץ שואף לספק הבנה מעמיקה יותר על האופן שבו אירועים גיאופוליטיים מעצבים את עולמנו, תוך מתן נקודות מבט לנושאים החל מעימותים בינלאומיים ליחסים דיפלומטיים, מדיניות כלכלית. מעבר לכך הערוץ משמש משאב רב ערך לכל מי שמתעניין בנוף הפוליטי הגלובלי ומבקש להישאר מעודכן לגבי ההתפתחויות האחרונות והשלכותיהן הרחבות.

בסרטון הפעם נאש מפקפק ביכולת של משמרות המהפכה של איראן לשרוד אחרי מתקפת השביעי באוקטובר.

חמאס הוא רק כלי משחק בידיה של איראן

איראן עשתה טעות קריטית שעשויה למעשה לסיים את קיום משמרות המהפכה. אולי המשטר הזה פשוט ירה לעצמו ברגל. אתם רואים את מתקפת ה-7 באוקטובר על ישראל שהיוו מבוכה עצומה לכישלון מסיבי של המודיעין הישראלי. הייתה כאן גם תרמית ענקית שהושמעה בתקשורת ברחבי העולם. אף אחד לא נתן לך את התמונה הגיאופוליטית המלאה של מה שבאמת קורה. בזמן שחמאס תקף בשביעי לאוקטובר הוא היה רק ​​קבלן משנה וכלי במשחק שחמט הרבה יותר גדול.

הסדר העולמי הישן מת

להבנת משחק השחמט הזה צריך להבין את העולם החדש שמתהווה כעת לנגד עינינו. צריך להפסיק להקשיב לתקשורת המיינסטרים. הפלישה של רוסיה לאוקראינה הייתה השלב הראשון של הסיום הסמלי לסדר העולמי הקודם שהיה לנו במשך 80 השנים שהתחילו עם סיום מלחמת העולם השנייה. הסדר העולמי הקודם הבטיח לכולם גישה למשאבים בהתבסס על פלטפורמת הגלובליזציה הענקית שנוהלה על ידי ארה"ב, האו"ם, קרן המטבע וכן הלאה.

סדר עולמי חדש

רוסיה היא אחת המדינות הראשונות שהבינו שהסדר העולמי הקודם מת. הפלישה לאוקראינה לא קרתה בעקבות התפשטות נאט"ו ולא כדי להגן על אזרחים רוסים בצד המזרחי של אוקראינה שחיו שם 30 שנה ואף אחד לא התייחס אליהם. מה שקרה זה תהליך דה-גלובליזציה הדורש בריתות חדשות, אויבים חדשים, הסדרים ומהלכים חדשים כדי להבטיח השפעה והגנה.

בריתות חדשות

תהליך הגלובליזציה החדש הזה אומר שהמשאבים לא יהיו זמינים לכולם באותו זמן. אז בגלל זה נוצרה לנו אסיה חדשה, כדי ליצור את הברית החדשה הזאת, כדי להבטיח בעצם את עמדתם נגד ארצות הברית והמערב. כאמור, מה שקרה באוקראינה לא היה בגלל התפשטות נאט"ו, זאת רק תעמולה רוסית, הם שילמו לכמה אנשים שיספרו לכם שזה קשור להגנה על העם הרוסי במזרח אוקראינה ושאין קשר למשאבים שיש שם. אוקראינה היא מספר 7 בעולם בהפקת ברזל, מספר 6 בטיטניום. יש לה את מאגר הגז השני בגודלו באירופה אחרי רוסיה, שדות ליתיום עצומים ואספקה ​​מסיבית של חיטה ותירס. כל הדברים האלה  נמצאים בחלק המזרחי של המדינה שפוטין לקח. יש סיבה לכך שפוטין לא  כבש את המערב או את מרכז אוקראינה, הוא לקח את המשאבים שזה כל מה שהוא צריך.

העימות בין סין לטייוואן

המהלך של סין על טייוואן מבוסס על אותם גורמים. זה לא קשור ללאומיות סינית, זאת רק תעמולה וקשור למשאבים. 60% מאספקת המוליכים למחצה העולמית מגיעה מטייוואן מ- TSMC (קבלנית ייצור השבבים הגדולה בעולם). העולם כפי שאנחנו יודעים היום בנוי על מוליכים למחצה, כל דבר בבית שלך צריך מוליכים למחצה והסינים רוצים להחזיק 60% ממנו. למרות המראה היפה הזה של סיפורי המדורה שמספרים לך בתקשורת המיינסטרים. ומה שקרה ב- 7 באוקטובר בישראל הוא צעד נוסף באותה הברית של רוסיה וסין.

טייוואן, אוקראינה ועכשיו גם המזרח התיכון

כעת איראן עושה את הצעד שלה והמזרח התיכון, הילד אולי המסובך מכולם, מצטרף. משמרות המהפכה האסלאמית אינה דמוקרטיה אבל יש בעולם  הרבה משטרים לא דמוקרטיים פופולריים כמו איחוד האמירויות או הסעודים שיש להם מונרכיה מאוד פופולרית. משמרות המהפכה האסלאמית לא פופולרית, רוב האנשים באיראן שונאים אותה ואם אתה יודע משהו על ההיסטוריה, כדי שמשטרים לא דמוקרטיים ישרדו הם צריכים שהרחוב יאהב את המלך. זה לא  המקרה באיראן, או שהם צריכים לשלוט בעם בכמות עצומה של כוח והרתעה וזה לא קל כשיש לך חלוקה אתנית כזאת רחבה. באיראן קיימים הרבה מתחים אתניים והמצב הסוציו-אקונומי ממש גרוע בגלל הסנקציות, המצב הכלכלי על הפנים. בנוסף לכך יש את ההפצצות של דאעש. איראן היא דיקטטורה מאוד לא פופולרית מה שהופך אותה לפגיעה מאוד בסופו של דבר, והם מבינים שברגע שהמשטר נגדנו הוא לא פופולרי ויש בו אנשים עניים וכועסים,

השאיפה המתמדת של איראן

זה המקום שבו ארצות הברית מגיעה עם האביב הערבי ומהפכות הצבעים ומה לא. והם דוחפים את החבר'ה האלה מהשלטון והם מחליפים אותם במישהו יותר ידידותי. זה הפחד הגדול של משמרות המהפכה כי זה מסכן המטרה היחידה של הארגון היא להישאר בשלטון בכל מחיר. הפתרון שלהם לבעיה הזאת הוא פשוט מאוד – בואו נגיע למעמד של פצצה גרעינית והמערב לא יתערבו במדינה שלנו. אנחנו רוצים את אותו מצב כמו שיש לצפון קוריאה. גם אנחנו צריכים ליצור אויב משותף לאנשים ברחוב שישנאו את ישראל. אנחנו צריכים לעקוף את הסנקציות מהמערב ולמכור את כמויות הנפט המסיביות כדי להכניס קצת כסף לכלכלה שלנו, לסחור עם סין ולמכור להם נפט זול (בשלוש השנים האחרונות סחר הנפט האיראני הסיני שילש את עצמו). אם נהיה הבוס של המזרח התיכון והבעלים של ההשפעה באזור נוכל למנוע מראש הרבה מהתהליכים נגדנו לפני שהם קורים. אז בשביל זה האיראנים צריכים לדחוף את הסעודים מהתפקיד הזה ולהשתלט על זה.  זאת הפכה לתוכנית האיראנית לפני שנים.

השאיפות של ארצות הברית

ארה"ב מצידה עוברת בשנים האחרונות שינוי משלה. בעצם האמריקאים אומרים  שהם רוצים לצאת מהמזרח התיכון אבל עדיין רוצים לשלוט בו ולשמור על השפעה. יש לאמריקאים דגים גדולים יותר לטגן – את אוקראינה וטייוואן. גם הם כבר לא כל כך מתעניינים בפוליטיקה גלובלית כי הסדר העולמי הישן גוסס והם כבר לא צריכים להיות השוטרים של העולם. בנוסף לכך האמריקנים כבר יצואנים של אנרגיה נטו אז הם עבר לא כל כך מעוניינים  להיות נוכחים פיזית במזרח התיכון. אבל איך האמריקאים ישמרו מרחוק על הכוח וההשפעה באזור הזה? הם אומרים לעצמם בואו נמצא כמה אנשים שאינם מאוד ידידותיים עם איראן, שלוש המדינות שהכי מאוימות מאיראן הן סעודיה ישראל ואיחוד האמירויות. בואו נחבר אותם יחד בהסכם ברית אזורית אחד, נקרא לזה הסכמי אברהם וברגע שהם יחתמו על הסכמי נורמליזציה עם הישראלים שאר העולם הערבי ילך אחרי הסעודים ואיראן תהיה מבודדת. בנוסף ארה"ב מתכננת  מסדרון כלכלי מהודו לסעודיה דרך ישראל ועד ליוון שבעצם תנתק את איראן מסחר האנרגיה בעולם ותבודד את איראן באופן מוחלט הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מדינית וצבאית.

ברית הגנה אווירית של המזרח התיכון

ברית הגנה אווירית של המזרח התיכון תהיה דומה מאוד לנאט"ו אבל רק במזרח התיכון. הברית עם הישראלים הסעודים ואיחוד האמירויות תאפשר לארה"ב  לשמור על מידע באזור הזה. כמובן שארה"ב תצטרך לחמש את הסעודים והישראלים עד לשיניים אבל היא תוכל לשלוט באזור הזה, לבודד את איראן ולהפיל משמרות המהפכה בלי להיות שם פיזית. כמובן שהאיראנים מסתכלים ואומרים שהם לא עומדים לקבל את זה, הם הולכים להיות המפסידים הגדולים אם הם לא יעצרו את זה הם יאבדו את השלטון. אז האיראנים משתמשים בפרוקסי שלהם, חמאס, סוג של חקלאות שהם טיפחו ב-30 השנים האחרונות.

מתקפת השביעי באוקטובר

האיראנים מימנו מערכת שגידלה חבורה של פסיכופתים רצחניים עם מטרה אחת, להרוג ישראלים ולמות. הם אימנו אותם וציידו אותם וחיכו עד לשליפת הקלף הפראי הזה. ב- 7 באוקטובר. האיראנים דחקו את הישראלים לפינה. אחרי רצח של 1,400 אזרחים ביום אחד ומטח רקטות לצפון ישראל וכמה מאות אלפי ישראלים שפונו מבתיהם לישראלים אין ברירה אלא לצאת למלחמה. לממשלת נתניהו אין דרך להחזיר 200,000 אנשים לבתיהם בלי לנקות את האיום העזתי. אבל החמאס מוטמע לחלוטין בתוך האוכלוסייה האזרחית, המשמעות היא אובדן חיים עצום של אזרחים בלתי מעורבים. התוצאה תיהיה שהישראלים יהיו לא מקובלים בעיני העולם ושראל כבר לא תתפס כשותפה פוטנציאלית עבור הסעודים. הבונוס הפוטנציאלי עשוי להיות שהישראלים יהיו  חייבים  להתמודד עם הרבה ערבים כועסים בעלי אזרחות ישראלית, מה שלא קרה מעולם, אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי. אז איראן הייתה קצין התפעול הראשי של המבצע הזה, הקטארים היו סמנכ"ל הכספים, האיראנים ציידו ואימנו  את חמאס שהיה עובד המפעל שלחץ על הכפתור. כמו הומר סימפסון. הפלסטינים לא הבינו שהם גודעים את התקוות שלהם לדו-קיום בשלום עם הישראלים תוך קידום האינטרס של מישהו אחר כסתם פיון.

השעיר לעזאזל הם הפלסטינים

בעבר הפלסטינים כבר שיחקו עבור ה-ק.ג.ב. וברית המועצות, עכשיו האיראנים משתמשים בהם בתור אביזר לשימוש חד פעמי. בעוד שקטאר הצליחה לשמור על גישת הכחשה סבירה, האיראנים פשוט חשפו שהם חלק מזה. ובניגוד לקטארים לאיראנים אין כסף. האיראנים בבעיה עמוקה והדרך בה הטעות הזו קרתה די מעניינת. כשהמלחמה התחילה משמרות המהפכה האיראניות ידעו שחמאס די גמור. אבל הם לא התכוונו להקריב את חזבאללה כדי לעזור לחמאס. האיראנים רצו להציל את חזבאללה כהרתעה נגד ישראל כדי שיוכלו להמשיך לגרעין. הם רק הקשו על ישראל כדי להסיט את המיקוד מעזה עם כמה רקטות של החות'ים.

המורדים החות'ים

12% מנתיבי השיט בעולם נחסמים על ידי חבורת אנשים בסנדלים שחוסמים שרשרת אספקה גלובלית. זה הופך לבעיה שלכולם אכפת ממנה. פתאום כולם רוצים לדעת מה לעזאזל קורה, איך זה שהשמפו שלי התייקר ב-20%? למה האינפלציה עולה והאנשים פה דורשים ממני להתפטר אם אני איזה פוליטיקאי? למה החבר'ה האלה חוסמים את תעלת סואץ במלחמה שאין לה שום קשר אליהם? האם החות'ים מאוהבים בפלסטינים שמעולם לא הייתה להם שום מערכת יחסים? המורדים החות'ים הם פרוקסי איראני ברור, הרבה יותר מאשר חזבאללה. הם לגמרי בלי עצמאות, אלה  רק איראנים בתימן בתחפושת של מורדים.

מה עושים עכשיו האיראנים

כשהאיראנים חוסמים את תעלת סואץ זה אומר שאיראן קשורה ישירות למתקפת ה 7 באוקטובר. הדוקטרינה של איראן ושל משמרות המהפכה  היא להישאר בצל. זה המלך על לוח השחמט שזז לעתים נדירות כשכל הפיונים מתרוצצים. האיראנים יושבים מאחור. בסוף, עם המורדים החות'ים שחוסמים את תעלת סואץהם הם פישלו. בשונה מהקטארים שהזרימו כסף, הקשר בין איראן לפיגועי ה-7 באוקטובר ברור. משמרות המהפכה סימנו את עצמם כיעד ענק. זאת הסיבה להתאחדות מדינות המערב שמאפשרת לישראלים לבצע תקיפות בסוריה ובלבנון. ישראל מוציאה כעת מהמשחק שחקנים איראנים, מה שהיה אסור להם במשך שנים .

ההתחלה של הסוף של משמרות המהפכה באיראן

זאת הסיבה שאנחנו תוקפים את המורדים החות'ים בתימן. בנוסף לזה הקואליציה הימית של ארה"ב בעצם הבעלים של מיצרי טיראן ונקודות הגישה לתעלת סואץ.

ברגע שמשמרות המהפכה הפלילו עצמם במעורבות במלחמה הזאת הם כבר לא מאחורי הווילון. הם סימנו את עצמם במטרה ענקית על הגב. ומכיוון שלאיראנים אין את הכסף הקטארי ואת ההשפעה הקטארית אף אחד לא יעזור להם. ארצות הברית והמערב יגיעו אליהם, זאת רק שאלה של זמן. זאת ההתחלה של הסוף של משמרות המהפכה באיראן, הם פשוט עדיין לא יודעים את זה.

 

 

 

תחזיות נוסטרדמוס לשנת 2023

תחזיות-לשנת-2023

תחזיות נוסטרדמוס לשנת 2023. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Grunge. לפי עורכי הערוץ העולם הרבה יותר מוזר ממה שאתם חושבים. אם לא למדתם משהו חדש היום, אתם מפסידים. ערוץ גראנג' הוא המקום לשקוע בעובדות מהנות ובעדכונים מגניבים על היסטוריה, בידור, מדע ועוד הרבה. זה בדיוק כמו לקרוא ספרים…אבל מרגש!

נוסטרדמוס חזה מלחמה עולמית שעלולה להגיע "בשנים הקרובות". האם זה אומר שמלחמת העולם השלישית קרובה? הנה הסיבה שהעוקבים שלו חוששים משנת 2023.

נוסטרדמוס

הרופא, האסטרולוג והחוזה הצרפתי ממוצא יהודי מישל דה נוסטרדאם ידוע בעיקר בזכותו הנבואות שההשאיר אחריו. נוסטרדמוס חי בשנות ה-1500, תקופה של מגפות ומחלות שבה הנסתר והאסטרולוגיה היו חלק מחיי היומיום. במשך שנים עבד כרופא וקיבל מעמד של סלבריטי לאחר שסיפק תרופות צמחיות שנראה שלפחות לחלק מהנדבקים עזרו. אולם לאחר מות אשתו וילדיו, נוסטרדמוס נטש את הרפואה והמיקוד שלו עבר לנסתר. הוא התחיל לכתוב את נבואותיו המפורסמות בספר משנת 1555עד 1558. הגרסה המורחבת של הספר כיסתה יותר מ- 2,000 שנה לעתיד.

להאמין או לא להאמין

מכיוון שנבואות נוסטרדמוס היו לעתים קרובות מעורפלות וחידתיות, ניתן לפרש אותן בקלות כך שיתאימו לאירועים שונים לאורך ההיסטוריה. הכתיבה סתמית וקל לקרוא את מה שאתה רוצה לקרוא. לזכותו ניתן לומר שהוא ניבא את המהפכה הצרפתית, פצצת האטום ופיגוע ה-11 בספטמבר. תלוי אם הוא באמת הבין את האירועים ההיסטוריים האלה נכון ועד כמה  אתם מוכנים לקבל את היעדר הפרטים הספציפיים בנבואות האלו. לדוגמה, אומרים שנוסטרדמוס חזה את עלייתו של היטלר. נבואתו אומרת: "מעומק מערב אירופה / ילד צעיר יוולד מעניים / מי שעל לשונו יפתה חיל גדול." זה אמור להתייחס ליכולות הנאום של היטלר ולצבא האדיר שלו.

הנבואות לשנת 2022

בעוד שהניסוח די מעורפל, רבים מאמינים שזו פרשנות טובה לנבואתו. לנוסטרדמוס היו תחזיות די אפלות לשנת 2022, בין היתר אינפלציה, רעב ופגיעת אסטרואיד פוטנציאלית. עם מגיפת הקורונה שמשפיעה על הכלכלה של מדינות רבות ומחירי דלק והאינפלציה המשפיעים על כל כך הרבה, לפחות נראה שהחלק הזה של הנבואה היה נכון במידה מסוימת.

הנבואות לשנת 2023

לשנת 2023 התחזיות מפחידות עוד יותר. הן מתחילות בתחזית של סכסוך גדול שעלול לשנות את העולם לנצח. הנבואה אומרת: "שבעה חודשים של המלחמה הגדולה / אנשים מתים מרשע.". המלחמה באוקראינה לא מראה סימנים שהיא עומדת להסתיים בקרוב. התחזית של מלחמה גדולה יכולה להתייחס לתחילת מלחמת העולם השלישית ב-2023.

שלושה אנטיכריסטים

כמה מהנבואות הגדולות של נוסטרדמוס סובבות סביב הרעיון שהעולם יראה שלושה אנטיכריסטים. הוא לא עשה זאת לראות את ה"אנטיכריסט" כדמות מקראית, אך במקום זאת כרודן שיתחיל מלחמות בגדול שיגרמו למותם של אנשים רבים. רבים מאמינים שנפוליאון והיטלר היו השניים הראשונים, זה משאיר מקום להופעת השלישי. עם מלחמת אוקראינה בעיצומה והאיום של מלחמה גרעינית קרוב מתמיד, האם הדמות הרעה השלישית עומדת לקום? אם התחזיות של נוסטרדמוס נכונות, אנחנו בזמן הנכון עבור העריץ הגדול הבא שיראה את פניו. הוא חזה זמן רב מלחמה עולמית שמומחי נוסטרדמוס מודרניים מאמינים שתגיע בשנים הקרובות.

התחזיות של נוסטרדמוס נמשכות עד שנת 3797, אז זהו,מאולי, סימן לבשורות טובות, סביר להניח שהעולם כפי שאנחנו מכירים אותו לא יסתיים ב-2023. אבל מומחי נוסטרדמוס מסכימים ש-2023 אמורה להיות שנה של שינויים ואסונות עמוקים. מלחמה גדולהה קבועה בתחזיותיו לשנת 2023 וכך גם אזכורים של הרס אימפריה גדולה שיכולה להתפרש כסין או רוסיה ואובדן של מספר רב של אנשים באירופה. בנוסף, נוסטרדמוס חוזה ל- 2023 כאוס אזרחי ופיננסי, חוסר יציבות פוליטית, עוני ואפיפיור חדש שיביא אסון לכנסייה. בעוד שרבות מהתחזיות הללו מעורפלות מספיק כדי לחול על מצבים ומדינות רבות, ברור מאוד שנבואת המלחמה קשורה לאירופה, מה שהופך את זה למפחיד במיוחד אם אתה מאמין.

 

אמבפה, 10 דברים שלא ידעתם עליו

אמבפה

קיליאן אמבפה, 10 דברים שלא ידעתם עליו. הידעתם שעורכת הדין של אמבפה אמרה שהוא כלוא בכלא עשוי זהב? נסביר את זה בהמשך… הנה 10 דברים שלא ידעתם על אמבפה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © SKILLER Originals

מספר 1: הוא השחקן השני אי פעם שכבש כנער בגמר גביע העולם

היחיד שעשה את זה לפניו היה לא אחר מאשר פלה הגדול עצמו בשנת 1958 כשהיה רק ​​בן 17. אמבפה כבש מול קרואטיה בניצחון 4-2 בתור בן 19. ממש חלום נעורים. פלה בירך אותו ואמר "אם תמשיך להשוות את השיאים שלי ככה, אולי אצטרך לנקות את המגפיים שוב…" אתה יודע שאתה עושה משהו נכון כשהגיבורים שלך מרגישים קצת מאוימים על ידך. בעוד פלה הוא הגיבור של כולם, לאמבפה היה גיבור מיוחד שתמצאו די מעניין.

מספר 2: הוא העריץ את כריסטיאנו רונאלדו

כנער, קיליאן הסתכל על כריסטיאנו רונאלדו. רונאלדו היה הגיבור האולטימטיבי שלו. יש תמונה של אמבפה כשהיה צעיר, יושב בחדר השינה שלו עם קפוצ'ון ירוק ופוסטרים של רונאלדו על הקיר שלו. פאסט פורוורד כמה שנים ואמבפה שיחק נגד הגיבור שלו מספר פעמים. ברור מאוד באיזה צד הוא נמצא לגבי הוויכוח בין מסי נגד רונאלדו. אבל לגבי הצד והמדינה שהוא משחק כרגע, הנקודה הבאה עלולה להפתיע אתכם.

מספר 3: הוא יכול היה לשחק בקמרון ובאלג'יריה

למרות שרבים מכירים אותו ככוכב העל הצרפתי, אמבפה יכול היה לשחק באלג'יריה או בקמרון. אמא שלו היא מאלג'יריה ואבא שלו מקמרון. אמבפה לעומת זאת גדל בצרפת וסביר להניח פיתח קשר לארץ הולדתו. כשממסתכלים על ההצלחה שהוא השיג עם נבחרת צרפת ובליגה הצרפתית, אפשר לומר שהוא קיבל את ההחלטה הנכונה. הוא המשיך לזכות במונדיאל עם צרפת והרוויח הרבה כסף אבל מה שהוא עשה עם הזכייה שלו מאוד מחמם את הלב.

מספר 4: הוא תרם את כל הרווחים שלו במונדיאל

אמבפה קיבל במהלך השנים תלונות על היותו אנוכי על המגרש. אבל מחוץ למגרש הוא הפגין הרבה נדיבות. ב-2018  הוא תרם את כל הרווחים שלו במונדיאל לארגון צדקה בשם Premiers de cordée. סכום עתק של 400,000 אירו. זו מחווה מרשימה ומעוררת הערצה של קיליאן. לפני שהפך לזוכה בגביע העולם, מועדונים גדולים רבים רצו להחתים אותו אבל אחד מהמועדונים שהחמיץ עשויה להפתיע אתכם.

מספר 5: הוא למעשה כמעט חתם בצ'לסי

ב-2012 הייתה לצ'לסי הזדמנות להחתים את אמבפה כנער. הם ניסו אותו עבור המועדון אבל אמבפה לא הרשים את הבוסים של צ'לסי באותה תקופה. הם הציעו לו ניסיון שני ומותאם אישית אבל אמא שלו סירבה לתת לו לנסות שוב ואמרה "או שיחתימו אותו עכשיו, או שתוך חמש שנים הם יצטרכו להציע 50 מיליון יורו כדי להחתים אותו". ובכן, היום זה יעלה להם הרבה יותר מ-50 מיליון כדי להשיג אותו. ההחלטה של ​​אמא שלו עזרה לו להצליח. העובדה הבאה בערך המשפחה של אמבפה מחברת את כל זה יחד.

מספר 6: המשפחה שלו אתלטית להפליא

אפשר לייחס את הצלחתו של אמבפה לעבודה קשה, אבל אנחנו חייבים לתת קרדיט להוריו שברכו אותו בגנים טובים מאוד. אמבפה מגיע ממשפחה של ספורטאים מוכשרים. אביו וילפריד היה שחקן כדורגל ששיחק עבור AS בונדי הצרפתית. אמו פאייזה לאמארי שיחקה בליגת הכדוריד של חטיבה 1 בשנות ה-90. אחיו הצעיר של אמבפה אית׳ן משחק כיום בקבוצה מתחת לגיל 12 של פ.ס.ז' ולמאמן שלו יש הרבה דברים חיוביים לומר עליו. אחיו המאומץ ג'יירס קמבואקוקו גם הוא כדורגלן מקצועי. אמבפה זכה בבירור בלוטו הגנטי וזה נתן לו יכולת פיזית מסוימת שבהחלט תפתיע אתכם.

מספר 7: הוא מהיר יותר מיוסיין בולט!

אנחנו לא אומרים שאמבפה ינצח את יוסיין בולט בריצת 100 מ'. אבל אמבפה מהיר מאוד עם הכדור ולמעשה עבר את יוסיין פעם אחת. במשחק אחד, אמבפה רץ במהירות מטורפת של 38 קמ"ש, מהר יותר מאשר יוסיין בולט במרוץ השיא העולמי שלו ב- 2009. אל תטעו, יוסיין בולט עדיין מהיר יותר מאשר אמבפה, אבל עם כדור לרגליו אמבפה עשוי לנצח את האיש המהיר ביותר בעולם וזה מאוד מרשים. להיות מהיר כמו יוסיין בולט שם את אמבפה במדרגת מס גבוהה יותר של שחקנים מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה.

מספר 8: הוא השחקן השני הכי יקר בעולם

עם התצוגה המדהימה שלו על המגרש שבוע אחרי שבוע, הסטטיסטיקה המטורפת שלו והפופולריות שלו, אמבפה הפך לאחד השחקנים היקרים בעולם. ההעברה שלו ממונקו לפ.ס.ז' עלתה בסביבות 180 מיליון יורו, אמבפה במקום השני דמי אחרי חברו לקבוצה ניימאר שדמי ההעברה שלו היו בסך 222 מיליון יורו. לאחרונה הוא חתם על חוזה חדש עם פ.ס.ז' שבו הוא גרף עוד 250 מיליון יורו והרבה כוח שליטה במועדון. הוא בהחלט מוכן לחיים. די מרשים לגבר בגילו אבל זה אולי יפתיע אתכם לדעת כמה צעיר הוא היה כשהתחיל להכות גלים על המגרש.

מספר 9: השחקן הצעיר ביותר ששיחק אי פעם במונקו

בגיל 14 בלבד אמבפה חתם ב- AS מונקו והחל לשחק בגיל 16. השיא הוחזק בעבר על ידי אגדת הכדורגל הצרפתית, תיירי הנרי. גם אמבפה הפך לשחקן הצעיר ביותר שכבש עבור מונקו. הקריירה שלו ממשיכה להמריא מדי שנה. יש לו הרבה הצלחה אבל זה עשוי להפתיע אתכם כשתגלו איך הוא הרגיש בפ.ס.ז' לאחרונה.

מספר 10: הוא הרגיש כלוא בפריז סן-ז'רמן

במהלך קיץ 2021 קיליאן אמבפה נקשר לריאל מדריד והיו שמועות שהוא רוצה לעזוב את פ.ס.ז'. אבל פריז סן-ז'רמן  לא הייתה מוכנה לשחרר אותו. נשיא פ.ס.ז' נאסר אל-חלאיפי הצהיר כי אמבפה "לעולם לא יימכר" ו"לעולם לא יימכר בחינם". בדיווח של ABC נטען כי דלפין ורטהיידן, עורכת הדין של אמבפה אמרה שחידוש החוזה שלו עם פריז סן-ז'רמן הוא כמו "להיות נעול בכלא זהב". זה הוסיף דלק לשמועות ההעברה של ריאל מדריד. אבל ורטהיידן הכחישה מאוחר יותר את ההערות הללו וקבעה שהם לגמרי פייק ניוז. אמבפה חתם בסופו של דבר על עסקה של 250 מיליון יורו עם PSG. זה כלא שכל אחד ישמח להיות כלוא בו.

 

 

איך להפוך פיאט 500 לחשמלית

המרת-רכב-קלאסי-לחשמלי

איך להפוך פיאט 500 לחשמלית. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב הבריטי © Electric Classic Cars

סקירה של המרת מנוע הפיאט 500 והצגת ההערכה החשמלית של טסלה. החבילה הופכת את המכונית החשמלית הקטנה למכונית העירונית המושלמת. זאת אחת ההמרות הפופולריות ביותר שהחברה הבריטית הזאת עושה. בלינק הזה תמצאו מידע על פרויקטים נוספים של החברה.

הפיאט 500

זאת פיאט 500 קטנה מסוף שנות ה-60, תחילת שנות ה-70, 500 סמ"ק במקור. סוג של פולקסווגן חיפושית עם מנוע מקורר אוויר מאחור. המנוע המקורי מוציא 18 כוחות סוס ולא בדיוק הכי מהיר. יש לכם למטה תיבת הילוכים ומלפנים מיכל דלק וסוללת 12 וולט.זאת מכונית עירונית אז כל מי שמצפה לטווח של 480 ק"מ, זה לא זה.

הערכה החשמלית

ערכת ההסבה מונחת על הרצפה, הכל מסודר לפי סדר ההתקנה במכונית. מכונית קטנה משמעה ערכת סוללות קטנה. אז מה שיש לנו כאן זה אחת מלפנים ואחת מאחור.סוללה אחת נצמדת לתוך תושבות הפגוש המקוריות תושבות מיכל הדלק. מודול של טסלה ומאחור יש לנו שני מודולים של טסלה. זה נותן לנו שלושה מודולים בסך הכל, בסביבות 15 קילוואט שעות.

מה זה נותן

זאת ערכת סוללות קטנה במונחים של רכב חשמלי אבל אל תשכחו שזאת מכונית עירונית. לטווח של 120 ק"מ בעיר. ערכת סוללות של 15 קילוואט שעה בהחלט מספיקה לעיר קטנה מבחינת טווח נסיעה. שלוש סוללות טסלה בסדרה ייתנו לכם 75 וולט. המנוע הוא מנוע HPEVS AC קטן. הדבר הזה מפיק בערך 48 כוחות סוס אבל תזכרו שבמקור היו לרכב הזה רק 18, 20 כוחות סוס במקרה הטוב אז זה הרבה יותר כוח מהמנוע המקורי.

איך הכל מסתדר בפנים

המנוע החשמלי יושב מאחור תחת המקום בו ישב המנוע המקורי. מעל למנוע יושבות הסוללות של טסלה, קופסת המתח הגבוה והמטען של שבעה קילוואט. ההטענה נעשית מלפנים. בתא המטען הקדמי המקורי היה מונח גם מיכל הדלק כך שמעכשיו יהיה יותר מקום למטען שגם כבר לא יריח מדלק. המנוע מחובר מלמטה לתושבת הגיר. ההילוכים עדיין יפעלו, בתחילת הנסיעה הרכב יהיה בהילוך שני וככל שהמהירות תגדל יעלה עד להילוך רביעי.

מוכרים את הערכות לחברות בעולם

החברה ייצרה עד היום בסביבות 10 ערכות לפיאט 500. הערכות לא נמכרות ללקוחות פרטיים אלא לחברות שהכשירו את הצוותים המוסמכים שלהם לעבוד על מתח גבוה. למרות שמדובר רק ב- 75 וולט זה עדיין יכול לתת לכם מהלומה חשמלית הגונה.

 פנים הרכב

פנים הרכב המקורי פשוט וידידותי. לא שונה דבר בפנים למעט מד מצב הטעינה שהורכב בין שני המושבים הקדמיים.

 

נשק הלייזר הישראלי כבר מוכן לפעולה

נשק הלייזר הישראלי כבר מוכן לפעולה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Militarist מעודכן לתאריך 29/06/2023.

ישראל היא אחת המדינות המוגנות ביותר על פני כדור הארץ. צה"ל מניף מטריית הגנה אווירית רב-שכבתית הכוללת את כיפת ברזל, חץ 2, חץ 3 וקלע דוד. כולם יעילים ביותר, שילוב המערכות האלו מגן על ישראל ממגוון רחב של טילים, מרגמות, כטב"מים ואיומים אחרים. אבל קיים איום חדש בלתי ניתן לניהול, טילים היפר-סוניים מתמרנים הטסים במהירות של פי חמישה ממהירות הקול, מה שהופך אותם לזריזים ליירוט על ידי כל אחת ממערכות ההגנה האווירית הקיימות של ישראל. זאת בעיה לישראל מכיוון שלפי הדיווחים לאיראן יש טילים היפרסוניים.

שיתוף פעולה בין ארה"ב וישראל

ישראל תיכננה להשקיע 225 מיליון דולר להגנת מפני טילים היפרסוניים. עם המימון הזה ישראל פנתה לייצור הנשק המהיר לידו כלי נשק היפרסוניים נראים איטיים – הלייזר. במרחק של 10.800 קילומטרים משם, ארצות מתמודדת מול איומים היפרסוניים דומים מרוסיה ומסין. כתוצאה מכך ארצות הברית וישראל חברו יחד כדי ליצור את הלייזר החזק ביותר, כלי נשק שלא העולם ולא סרטי מדע בדיוני ראו אי פעם. אחרי שנים של עבודה הלייזרים כאן. לישראל ולארה"ב יש כעת נשק לייזר קרוב יותר מתמיד להיות מבצעי.

הנשק הישראלי כבר נבדק בסדרת ניסויי יירוט בנגב. הסרטון בוחן את נשקי הלייזר האלה ואיך הם נולדו לאחר עשורים של ניסיונות  לפיתוח לייזר.

הכל התחיל עם סיבים אופטיים

אחרי עשרות שנים של עמל ומבוי סתום החלום של נשק לייזר מבצעי עומד להפוך למציאות. נראה שהכל התחיל בסיבים אופטיים. בשנות ה-90 התגלה שלייזר הנוצר בסיבים אופטיים יעיל מאוד בהמרת כוח חשמל לעוצמה אופטית. התברר שהוא יכול להתמקד, לספק עוצמה גבוהה ולצלות ולקדוח רכיבי מתכת מיקרואלקטרוניים. אבל זה היה דבר אחד לחתוך מתכת ממרחק של סנטימטרים  ולפגוע בנשק מרגמה ממרחק שלושה קילומטרים. היה צורך להגדיל את הלייזר באופן מסיבי כדי שיוכל להגיע לרמה כזו של כוח נשק. אבל במשך שנים לא הייתה דרך חסכונית לעשות את זה עד שהגיעה לוקהיד מרטין. במקום לבנות לייזר יחיד בהספק גבוה, מה שדורש ציוד בגודל של מטוס,  לוקהיד ריכזה זרם של לייזרים מרובים לתוך קרן אחת באיכות גבוהה. הדבר הזה ידוע כשילוב קרן ספקטרלית וזאת הייתה החדשנות ששינתה את הכל.

יעילות במינימום עלויות

פתאום נשק לייזר יכול להיות כל כוח שנדרש על ידי הוספת חוטי לייזר מבלי להוסיף ציוד כבד. זה איפשר לנשק הלייזר להיות נייד ומתאים לנשיאה מספינות, מטוסי קרב ומשאיות צבאיות. היום מערכות נשק לייזר יכולות להשתלב עם כלי נשק ומערכות לחימה מדור קודם, לעבוד בסינרגיה ולהבטיח יעילות קטלנית משופרת בפעולות מבצעיות. הישראלים והכוחות האמריקאים יוכלו כעת גם לבחור בין שימוש בנשק אנרגיה קינטית ונשק אנרגיה מכוון בהתאם לאיום העומד על הפרק. עבור מספר רב של איומים בעלות נמוכה, תגובה ע"י יירוט באמצעות טילים יקרה מדי, לכן ייפרס נשק הלייזר.

הנה דוגמה מהחיים האמיתיים: מערכת כיפת ברזל בישראל בעלות של 50 מיליון דולר. המערכת חמושה בטילי יירוט בשווי שמונים אלף דולר ומשמשת נגד רקטות זולות מעזה בשווי 1,000 דולר. אף כלכלה לא יכולה לשרוד עם תגובות לא פרופורציונליות. כאן מגיע לחילוץ נשק הלייזר החדש של ישראל הפוגע באותן מטרות בעלות של 3.5 דולר, מחיר של כוס קפה. הנשק החדש הזה נקרא "מגן אור" (המערכת שקראה בתחילת פיתוחה "קרן ברזל")

מגן אור

מגן אור היא מערכת הגנה אקטיבית מבוססת נשק לייזר. המערכת יכול לרכוש באופן אוטונומי מטרות ולעקוב אחריהן ממרחק של יותר מ- 6.5 ק"מ, לייצב את קו הראייה שלה ולמקד לייזר באנרגיה הגבוהה ולא רק לקרוע חור דרך המטרה אלא גם דרך החלל והזמן.

ללא ספק מערכת מגן אור היא המיטב בחומת ההגנה של ישראל ומציגה סוג חדש של יכולות עליהן יכלו הקודמים לה רק לחלום – תחמושת ללא הגבלה.

רובים ומשגרי טילים, ככל שיהיו קטלניים, מוגבלים באופן משמעותי על ידי כדורים וטילים. כשהם אוזלים הם חסרי שיניים יותר מאשר חרב מימי הביניים. והם אכן נגמרים ומשאירים את המפעילים שלהם במצב קצת מעורער.  עם מגן אור זה לא אותו דבר. כדי לגרום נזק הנשק לא מסתמך על קליעים אלא על האנרגיה שמגיעה עם לייזרים. עם מקור כוח אמין במצב המתנה מגן אור ממשיכה לירות ומבטלת לחלוטין את הצורך לטעינת ארטילריה צבאית מחדש ומציגה התחמשות מחודשת ללא הגבלה וירי יעיל במיוחד.

התקפה במהירות האור

לייזרים הם סוג של אנרגיית אור, למעשה המילה לייזר היא ראשי תיבות של "הגברת אור על ידי פליטת מעוררת של קרינה".  150 קילוואט הלייזרים משני רובי לייזר נפרדים ינועו למטרות במהירות של קרוב ל- 300,000 ק"מ לשנייה, מהירות האור, הדבר המהיר ביותר ביקום.

על קולי או היפרסוני זה לא משנה, מזל"ט, טיל או מטוס קרב אין סיכוי להתחרות בנשק הזה. זה נותן ללמערכות מגן אור כמעט 100% הצלחה. בנוסף לכך,קרן הלייזר מגיעה אל היעד כמעט מיידית, זה מבטל את הצורך לחשב יירוט כפי שטילי יירוט חייבים לעשות כל זה מפשט את תהליך המודיען נגד איומים באופן משמעותי.

מגן אור הינו נשק אינטליגנטי שעושה את עיקר עבודתו בלי התערבות אנושית. בני אדם לעולם לא יוכלו לעמוד כנגד איומים הנעים במהירות הקול.  את זה מגן אור עושה תוך הפעלה אוטומטית של זיהוי, מעקב ויירוט איומים.

ישראל מתכננת להציב יחידות מסודרות של מערכות מגן אור במטרה למנוע מאיומים לחצות את גבולותיה. זה יבטיח שינה רגועה לתושבי ישראל ולצבא יהיו פחות פעולות הגנה ישירות.

ארה"ב גילתה עניין רציני במערכת מגן אור

מגן אור תאפשר לבעלות בריתה של ישראל לפרוס את הנשק במהירות לאינטגרציה מיידית בכל מקום שיידרש.  לוקהיד מרטין עם 40 שנות ניסיון עם נשק אנרגיה מכוונת שיתפה פעולה עם רפאל. הגרסה המשותפת תעבוד עם ההרכב המרשים ממילא של מערך כלי נשק הלייזר האמריקאי. ארה"ב מוציאה בסביבות מיליארד דולר בשנה לפיתוח מכוון של נשק אנרגיה מכוון. חיל האוויר האמריקני, הצי והצבא כולו עובדים על פיתוח כלי נשק כאלה. בשיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין וקבלנים אחרים כולם מתקדמים בפיתוח.

IFPC-HEL

הצבא הוא זה שיעזור להפעיל את המקבילה האמריקאית של מגן אור. בנוסף לנשק החדש הצבא דוחף ל-2 נשקי לייזר אחרים, שניהם מהפכניים בפני עצמם. הראשון הוא IFPC-HEL (ראשי התיבות של indirect fire Precision capabilities יכולות דיוק אש עקיפה) הוא נשק לייזר של 300  קילוואט שתוכנן לנטרל איומים כבדים כמו טילי שיוט. זאת תוצאה של פרויקט של שלוש שנים לפיתוח טכנולוגיות שיגנו על אתרים קבועים וקבועים למחצה.

ה- IFPC-HEL היא מערכת שלמה ניידת עם בקרת קרן וניהול רכיבים תרמי. בשנת 2022 לוקהיד מרטין סיפקה למשרד ההגנה לייזר של 300 קילוואט. זהו הלייזר החזק שלוקהיד מרטין ייצרה עד היום והוא להיות משולב עם ה-IFPC-HEL.

d e m shorad

הנשק השני, ה- d e m shorad (short-range air defense laser weapon, נשק לייזר להגנה אווירית קצרת טווח). זהו נשק יותר יום-יומי שיורה יריות לייזר של 60 קילוואט לניטרול מל"טים ומטרות בגודל דומה ממרחק של 8 קילומטרים. ה- d e m shorad פועל על ידי סינוור חיישנים וגורם לכשל אווירודינמי, השבתת מנועי המטרה, השבתת אספקת הדלק או פיצוץ מטען הנפץ בטרם עת.

תכונה מעניינת של ה- d e m shorad היא רמת המודיעין שלו. מול מטרות מרובות המערכת תקבע באופן אוטונומי איזו מהן להשמיד קודם לפי מידת האיום והדחיפות.

לקח לצבא ולטכנולוגיות הליבה פחות משנתיים לפתח את ה- d e m shorad. לאחר השלמתו הנשק יורכב על כלי רכב משוריינים של חיל הרגלים.

איום הטילים ההיפרסוניים הוא כעת המציאות. ארה"ב וישראל התחייבו לפיתוח נשק שימנע טילים היפרסוניים ויעשה את זה בקלילות שומטת לסתות.

 

 

 

סוכנות סאאב נטושה

סרטון מערוץ היוטיוב הצרפתי © Gabriel & Corentin

הסיפור של סאאב שהתחיל לפני 75 שנים, הוא אחד הסיפורים העצובים של תעשיית הרכב.
לאחר שנים של קשיים ג'נרל מוטורס רכשה בשנת 1989 50% ממניות החברה, מה שהיה יכול להיות גלגל ההצלה שלה אבל ההחלטה של GM למכור את סאאב סימנה את תחילת הסוף.
עם הנפילה, סוכנויות המותג התמקדו במכירת רכבי יד 2 וחלקי חילוף אבל בסופו של דבר נקודות המכירה נסגרו בזו אחר זו.
הסרטון שצולם בסוכנות סאאב נטושה בצפון צרפת שפעלה משנות ה-70 והגיעה עד לאחרונה למחזורים של מיליוני אירו בשנה ממחיש את ההיעלמות המותג השוודי בעל הגישה השונה לרכב וההילה של יצרנית מטוסי קרב שהגיעה לשיאה בשנות ה-80 עם סדרת 900 המיתולוגית. באופן מפתיע, למרות הפירוק המשפטי של סוכנות הרכב המקום הנטוש קפא בזמן, הדלתות לא נעולות, האורות עדיין דולקים, קווי הטלפון פועלים ולצד המכוניות שבתצוגה חלקי חילוף ואביזרים מפוזרים במקום.

מלחמה עם איראן היא בלתי נמנעת

מלחמה עם איראן היא בלתי נמנעת. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © The Tom Nash Report

הערוץ של טום נאש מתמקד בגיאופוליטיקה, עניינים בינלאומיים אקטואליים, דינמיקה פוליטית, כלכלית וחברתית גלובלית. הערוץ שואף לספק הבנה מעמיקה יותר על האופן שבו אירועים גיאופוליטיים מעצבים את עולמנו, תוך מתן נקודות מבט לנושאים החל מעימותים בינלאומיים ליחסים דיפלומטיים, מדיניות כלכלית. מעבר לכך הערוץ משמש משאב רב ערך לכל מי שמתעניין בנוף הפוליטי הגלובלי ומבקש להישאר מעודכן לגבי ההתפתחויות האחרונות והשלכותיהן הרחבות.

בסרטון הפעם נאש מחזיר אותנו לאימרה של ביל קלינטון "זאת הכלכלה, טמבל" It's the economy, stupid. (הסלוגאן במהלך מסע הבחירות של ביל קלינטון לנשיאות ארצות הברית בשנת 1992 מול ג'ורג' בוש). לפי נאש ישראל היא רק פיון במשחק הגיאופוליטי כלכלי הגדול.

המלחמה הבאה של ישראל

המלחמה בעזה, עד כמה שהיא נוראית היא רק קדימון. זה לא הדבר האמיתי אלא טריילר לסרט האמיתי. סרט שהולך להיות גדול יותר, גרוע יותר ובקנה מידה גדול. המלחמה הבאה של ישראל הולכת להיות הרבה יותר גרועה מהמלחמה בעזה והיא מתקרבת.

ישראל היא חלק ממשחק שחמט גדול יותר

כשנמלה הולכת על מגרש כדורגל, כל פיסת דשא ניראת דומה לאחרת. כשאתם יושבים ביציע אתם רואים את מגרש הכדורגל כולו. מה שחשוב זאת התמונה הגדולה. התקשורת והמיינסטרים מביאים לכם את התמונה של פיסת הדשא. ישראל היא חלק ממשחק שחמט גדול יותר.שמתרחש בין איראן, רוסיה וארה"ב. איראן שואפת לדומיננטיות אזורית במזרח התיכון והאיראנים מתכננים את זה כבר עשרות שנים. איראן רוצים  כדי להשיג את מטרתה להיות הבוס של המזרח התיכון איראן שואפת לעשות שלושה דברים. ברגע ששלושת הדברים האלו יקרו איראן תהפוך לבעלים של המזרח התיכון:

1- להסיר את ההשפעה של ארצות הברית מהאזור.

2- לסלק את ישראל, בעלת הברית הגדולה ביותר של ארצות הברית ואת המאחז דה פקטו במזרח התיכון.

3- להגיע לפצצה גרעינית, אז אף אחד לא יוכל יותר לאיים על איראן.

מדיניות ארה"ב

מדיניותו של הנשיא אובמה התאימה לחלוטין למטרות הספציפיות האלו. מה שממשל אובמה עשה זה לצאת מהמזרח התיכון ויחד עם הסכם הגרעין סלל את הדרך של איראן לפצצה גרעינית. כשהגיע ממשל טראמפ כל זה התהפך. ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ שינה בעצם את הדרך שבה ארצות הברית מסתכלת על החלק הזה של העולם ובצדק. וזה לא קשור לישראל או לחמאס. זה קשור לסין, איראן ורוסיה. אז הסינים נמצאים עמוק בתוך יוזמת 'החגורה והדרך' שיש לה נתחים עצומים והשפעה עתידית במזרח התיכון. רוסיה ואיראן בונות מסדרון כלכלי משלהן הכולל את אזרביג'ן, רוסיה, איראן והודו שיעמוד כנגד ההשפעה של ארה"ב באזור. אז הסינים עוברים ברוסים והאיראנים נכנסים פנימה ובעצם משתלטים על המזרח התיכון.

עידן טראמפ

קושנר והצוות שלו אמרו בעצם שכדי להתמודד עם סין אנחנו צריכים להתמודד עם רוסיה ואיראן. איראן הייתה סוג של מחשבה מאוחרת כי מדובר ברוסיה ובסין וישראל היא רק נקודה קטנה בספר ענק. האמריקאים בעצם אמרו – תראו אנחנו צריכים למצוא דרך להתמודד עם הדברים האלה כי הם עומדים לכבוש לא רק את המזרח התיכון, כי כל המסדרונות האלה שהם בונים מובילים גם להודו שאנחנו רוצים שתיהיה בצד שלנו. ההודים עדיין מתלבטים. הם נוטים להיות בצד של ארה"ב אבל הם לא. הודו היא הכלכלה הגדולה הבאה שתתפוצץ אם הם יפתרו הרבה מהבעיות הפנימיות שלהם.

להודים יש דמוגרפיה מצוינת, יש להם הרבה יתרונות ופוטנציאל עצום. אז יש קרב בין סין, רוסיה וארה"ב על השליטה וההשפעה על הודו וזו הסיבה שארה"ב הכריזה בספטמבר 2023 על המסדרון הכלכלי של תוכנית IMEC (מסילת השלום) שעומד להיות מהאיחוד האירופי לישראל דרך ערב הסעודית והודו והמסדרון הכלכלי הזה אמור להיות משקל הנגד ליוזמת החגורה של סין ולמסדרון הכלכלי הרוסי עם איראן והודו. (הרעיון השאפתניכ הוכרז לאחרונה בוועידת ה-G20, כעשור לאחר הניסיון הסיני לחדש את דרך המשי. המסדרון התחברותי ייצא דרך הים מחופי הודו דרך מיצרי הורמוז לדובאי, ימשיך במסילת רכבת עד חיפה דרך סעודיה וירדן, בנתיב תעבורה ימית עד פיראוס משם יהיה שינוע במשאיות עד צפון אירופה. היבוא לתת-היבשת ההודית מאירופה ינוע באותה הדרך). 

איראן נשארת מאחור

המדינה העיקרית שהייתה אמורה להידפק מכך היא איראן. יוזמת הדרכים של סין לא הולכת להיהרס על ידי המסדרון הכלכלי הזה, היא תהיה מתחרה, אבל היא תשרוד. מצד שני, רוסיה והודו ימשיכו להיות  שותפות סחר במשך עשרות שנים, המדינה היחידה שתפגע מזה זאת איראן.

האם איראן מאבדת את יכולתה לייצר תזרים מזומנים ויחסי מסחר שלא היו לה במשך שנים בגלל הסנקציות עם המסדרון הזה? אם ארה"ב באמת תצליח לעשות מה שהיא רוצה לעשות, לבנות את המסדרון המתוכנן איראן היא היחידה שתפגע. מזה. האיראנים לא טיפשים, הם התכוננו לזה במשך שנים. אי אפשר לזלזל באיראן, האיראנים ם יודעים מה הם עושים, הם בנו רשת של פרוקסי בכל מדינה באזור שיש לה ממשל חלש. לבנון, המורדים החות'ים בתימן שמשתלטים על המדינה, אותו דבר בסוריה אותו דבר בעיראק.                                                                     

התוכנית האסטרטגית האיראנית להשתלטות על מדינות במזה”ת

יש לאיראנים באזור את כל הפיונים האלה אותם הם יכולים להפעיל בכל זמן נתון והסונים הם חלק מזה. למרות שהאיראנים הם שיעים ולא ממש אוהבים סונים הם אימצו את חמאס שהוא ארגון סוני מוחלט בגלל אותה יכולת מודל להסב נזק לתנופת שלטון חלשה בישראל. חמאס משתלט על עזה, הם מעיפים את הרשות הפלסטינית ועכשיו הם הבעלים של עזה והם ממומנים על ידי איראן אז זה קשור לסונים ושיעים ודתות והכל עניין של פוליטיקה. המטרה הייתה לבנות טבעת אש מסביב לישראל. האיראנים בנו רשת של שליחים סביב הישראלים במטרתם להרוס את ישראל.

במשך 20 שנה באמצעות חזבאללה, חמאס, המיליציות הסוריות והמיליציות העיראקיות, בכל נקודה נתונה הם יכולים לאלץ את ישראל לצאת למלחמה חזיתית מדרום ומצפון מבחוץ ועם קצת עזרה מערביי ישראל אולי הם באמת יכולים לדחוף את ישראל לסף האבדון שהכינו. כולם קיבלו מימון כולם עברו הכשרה אבל אז יצאה ארצות הברית בספטמבר 2023 עם התוכנית לשרשרת אספקה ​​לוגיסטית ענקית שתעבור כל הדרך מהודו לארה"ב דרך האיחוד האירופי וזה  הולך להוציא את איראן ואת משמרות המהפכה לגמרי מהתמונה. אם אתם חושבים שזה צירוף מקרים שאחרי ההכרזה בספטמבר הישראלים הותקפו באוקטובר, תמיד יש סיכוי שזה יכול להיות יד המקרה אבל אני לא מאמין גדול בצירופי מקרים כשמשהו בסדר גודל כזה קורה. האיראנים מחליטים שהם צריכים לעצור את זה. אפשרות אחת היא לנסות להרוס את ישראל, אחת מהחוליות בשרשרת של אותו מסדרון. אפשרות שנייה היא להקריב פיון. חמאס הוא פיון סוני מה שהופך אותו עוד יותר מתאים להקרבה.

תפקידו של חמאס בדינמיקה האזורית

הרעיון הוא לגרום לחמאס ליצור מתקפה ענקית על ישראל ולגרום לישראלים להגיב בצורה כזו שתעשה דה-לגיטימציה לישראל שהסעודים עומדים לעשות איתם עסקים להפוך ללא מקובלת על העולם הערבי, ככה אתה גם הורג את היוזמה הזאת כי אם הישראלים לא מספיק טובים אם הם נגועים אם הם רדיואקטיביים הסעודים לא ישחקו עם זה והמסדרון הזה מת. אז הם בוחרים באפשרות מספר שתיים כי זה גם מתאים יותר לרעיונות שעל פיהם פועלים האיראנים.

האיראנים הרבה יותר ערמומיים מ- "כוח גס". ראינו איך זה התנהל בספטמבר, אחרי ההכרזה של ארצות הברית, באוקטובר הישראלים הותקפו ויצאו למלחמה עם חמאס, מה שכמובן גרם להם להיות מאוד לא פופולרים בעולם ועכשיו חמאס בעצם לא מנצח במלחמה אלא מפסיד אבל הם עדיין בחיים ואיראן מושכת כל שקר אחד שיש לה כדי לחלץ את חמאס איכשהו ממנו. הם רואים בזה את החמאס כטמבל שהם צריכים להציל. הם לא יכולים לתת לזה ליפול, הם ישתמשו באל ג'זירה, הם יממנו ארגונים שונים, הם מושכים כל דבר שיש להם קטאר הם יודעים שאם הם לא יצילו את חמאס המלחמה הבאה תהיה הרבה יותר גרועה.

האינטרסים של ארה"ב ואיראן בעיכוב הסכסוך

האיראנים ילכו לשלב הבא שהוא לגרש את ארה"ב מהמזרח התיכון עכשיו הם לא יכולים לעשות את זה בכוח. הם יכולים להשתוות לכוח האמריקני ולצי אז הם צריכים להיות ערמומיים  והם כבר התחילו את מה שאתם רואים עכשיו עם החוטים שאין שום קשר לישראל.וצרו על תעלת סואץ שחסומה כעת, בכך הם גורמים נזק כלכלי עצום למצרים שחיה בעצם מתעלת סואץ. אז בעלת הברית הגדולה ביותר במזרח התיכון של ארצות הברית היא בהחלט ישראל, אבל מצרים היא בעלת ברית ענקית של ארצות הברית במזרח התיכון. אם ארה"ב תוכל להסיר את המצור עם הכוח הבינלאומי שהם יצרו הכל ייפתר אבל אם ארה"ב לא תהיה יעילה בהסרת המצור למצרים לא תהיה ברירה אלא ללכת לאיראן להיטיב עם איראן. זאת הולכת להיות המלחמה השנייה שארה"ב תיאלץ להילחם על הבמה הגיאופוליטית עם הצי. ברגע שאיראן תתקדם לגרעין, הם יודעים שהישראלים יראו את זה כאיום קיומי עצום ובצדק,

ישראל ואיראן במסלול התנגשות

ברגע שאיראן תדחוף לשלב הבא שהוא להשיג פצצה גרעינית, הישראלים יתקפו. הישראלים לא יתנו לאיראן להגיע לפצצה גרעינית וזה תרחיש מלחמה נרחבת. האיראנים שועטים אל הגרעין זה אומר שכרגע האיראנים והישראלים במסלול ההתנגשות. הישראלים לא יאפשרו לזה לקרות אז המלחמה תגיע. בתרחיש כזה כשישראל תנסה למנוע מהאיראנים להגיע לגרעין זה אומר מלחמה ישירה בין ישראל לאיראן. המלחמה תחייב את איראן להשתמש בתוכנית טבעת האש שלה דה פקטו שתביא את כל החזיתות הללו לקרוס על גבי ישראל. השאלה הגדולה, יש לאיראן את חזבאללה, המיליציות בסוריה ואת החות'ים, האם גם את חמאס? אם חמאס ישרוד לשלוש עד ארבע או חמש השנים הבאות זה משחק אחר לגמרי.

להשמיד את חמאס

מהסיבה הספציפית הזו,ישראל מבינה שאסור לחמאס לשרוד. לאיראנים ולארצות הברית יש אינטרס זהה כרגע וזה לא לטובת ישראל. מצד אחד האיראנים אומרים – תראו אנחנו עדיין בונים את הכוח שלנו למלחמה הענקית ההיא. האיראנים צריכים רק לעצור את הסכמי אברהם כדי שהסדר הכלכלי לא יקרה בשנה-שנתיים הקרובות. בינתיים הם מנצלים את הזמן כדי להתחמש מחדש באספקה ​​ולהתכונן למלחמה. האיראנים לא רוצים מלחמה אזורית היום אלא בעוד שנתיים. ארה"ב לקראת שנת בחירות וכבר מממנים מלחמה אחת באוקראינה גם הם לא מעוניינים במלחמה כרגע. בעוד שנתיים יהיה לישראל הרבה יותר קשה עם המלחמה הזו מאשר עכשיו. אבל כחלק מהתהליך להרגיע את העניינים ולמנוע מלחמה אזורית הישראלים עשויים להשאיר את חמאס בחיים.  בטווח הארוך זה עשוי לדפוק את הישראלים.

אז יש דמיון בין האינטרסים של ארה"ב ושל איראן שלא לתת לדברים להתפוצץ כרגע. וזה עובד הפוך בכיוון הישראלי. ברור שהישראלים לא יכולים לכפות מלחמה על הצדדים, הם שחקן משני והם לא השחקן העיקרי. מה שהם יכולים וחייבים  לעשות זה לוודא שהם יחסלו את חמאס. כי מה שלא יקרה, אסור להם לתת לחמאס לצאת מזה. אם חמאס ישרוד וייתחמש יראו את זה בטבעת האש האזורית וזה יהיה משחק אחר לגמרי.

מסקנה

כל עוד הם לא הולכים לפתוח במלחמה אזורית, הישראלים משחקים בגבולות מה שמותר להם לעשות. כדי לנצח את טבעת מלחמת האש אסור להם לאפשר לשאריות  של חמאס לשרוד.

 

 

מכירת רכבי אספנות

מכירת רכבי אספנות. המכירה הפומבית של מכוניות קלאסיות שנערכה ב- 4/11/2023 בקינגס לין (King's Lynn) אנגליה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב ©   Anglia Car Auctions

טיים קוד של הרכבים לפי סדר ההופעה

3:54 רכב מספר 200 / בורגווארד איזבלה  (Borgward Isabella TS) שנת 1961 / ללא הערכת מחיר / נמכרה ב- £4,536 (21,000 ש"ח).

6:10 רכב מספר 201 / פיאט אונו 45 ES שנת 1984 / ללא הערכת מחיר, נמכרה ב- £4,644 (21,500 ש"ח).

8:27 רכב מספר 202 / רובר P4 90 שנת 1959 / הערכת מחיר בין 23,200 ש"ח ל- 32,500 ש"ח. נמכרה ב- £5,400 (25,100 ש"ח).

9:55 רכב מספר 203 / ניסן פיגארו שנת 1991 / הערכת מחיר בין 14,000 ש"ח ל- 23,000 ש"ח. נמכרה ב- £4,752 (22,000 ש"ח).

12:30 רכב מספר 204 / בנטלי קונטיננטל GT שנת 2004 / הערכת מחיר בין 34,000 ש"ח ל- 45,000 ש"ח. נמכרה ב- £9,396 (43,500 ש"ח).

15:10 רכב מספר 205 / פורד קפרי 2.8 שנת 1982 / הערכת מחיר בין 32,500 ש"ח ל- 41,500 ש"ח. נמכרה ב- £12,852 (59,500 ש"ח).

20:00 רכב מספר 206 / דיימלר קונקווסט (Daimler   Conquest)  שנת 1953 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 13,900 ש"ח. נמכרה ב- £4,968 (23,000 ש"ח).

20:00 רכב מספר 207 / טריומף TR7 שנת 1981 / הערכת מחיר בין 12,700 ש"ח ל- 17,400 ש"ח. נמכרה ב- £4,320 (20,000 ש"ח).

23:50 רכב מספר 208 / MG ZS 180 שנת 2004 / הערכת מחיר בין 13,900 ש"ח ל- 23,100 ש"ח. נמכרה ב-  £3,240 (15,000 ש"ח).

25:35 רכב מספר 209 / הילמן אימפ (Hillman Imp) שנת 1973 / ללא הערכת מחיר / נמכרה ב-£3,240 (15,000 ש"ח).

27:20 רכב מספר 210 / LOTUS ELAN + 2S שנת 1972 / הערכת מחיר בין 55,500 ש"ח ל- 65,000 ש"ח. נמכרה ב- £10,584 (49,000 ש"ח).

29:00 רכב מספר 211 / טריומף TR7 3.5 V8 שנת 1981 /  הערכת מחיר בין 27,800 ש"ח ל- 37,000 ש"ח.  נמכרה ב- £5,508 (25,000 ₪).

31:13 רכב מספר 212 / יגואר 5.3 Sovereign V12 שנת 1986 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £2,916 (13,570 ₪).

33:26 רכב מספר 213 / אוסטין A30 שנת 1955 / הערכת מחיר בין 10,400 ש"ח ל- 15,000 ש"ח. נמכרה ב- £2,700 (12,500 ש"ח).

35:40 רכב מספר 214 / טריומף  ספיטפייר MK3 שנת 1968/ הערכת מחיר בין 18,500 ש"ח ל- 27,800 ש"ח. נמכרה ב- £4,536 (21,000 ש"ח).

38:48 רכב מספר 215 / CHRYSLER 300K COUPE LHD שנת 196/ הערכת מחיר בין 46,300 ש"ח ל- 69,500 ש"ח. נמכרה ב- £8,208 (38,000 ש"ח).

40:35 רכב מספר 216 / פיאט פנדה 4X4 שנת 1990 /  ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £6,912 (32,000 ש"ח).

46:34 רכב מספר 217 /  לנד רובר דיפנדר 90 TDI שנת 1996 / הערכת מחיר בין 32,400 ש"ח ל- 41,660 ש"ח. נמכרה ב- £8,532 (39,500 ש"ח).

49:10 רכב מספר 218 /  AUSTIN SEVEN RUBY שנת 1938/ הערכת מחיר בין 32,400 ש"ח ל- 37,660 ש"ח. נמכרה ב- £5,400 (25,000 ש"ח).

50:50 רכב מספר 219 /  ריילי 1.5 (Riley One-Point-Five) שנת 1958 / הערכת מחיר בין 23,000 ש"ח ל- 32,500 ש"ח. נמכרה ב- £7,668 (35,500 ש"ח).

54:00 רכב מספר 220 / טריומף  ספיטפייר 1500 שנת 1975 / הערכת מחיר בין 14,500 ש"ח ל- 18,500 ש"ח. נמכרה ב- £2,916 (13,500 ש"ח).

55:55 רכב מספר 221 / אופל קומודור GS 2800  שנת 1973 / הערכת מחיר בין 18,500 ש"ח ל- 28,000 ש"ח. נמכרה ב- £4,536 (21,000 ש"ח).

57:40 רכב מספר 222 / Sunbeam Rapier Fastback Coupé  שנת 1973 / הערכת מחיר בין 27,800 ש"ח ל- 37,000 ש"ח. נמכרה ב- £8,208 (38,000 ש"ח).

1:00:32 רכב מספר 223 / סיטרואן 2CV במבו  שנת 1987/ הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 11,600 ש"ח. נמכרה ב- £8,100 (37,500 ש"ח).

1:04:20 רכב מספר 224 / MG B GT שנת 1967 /  הערכת מחיר בין 23,000 ש"ח ל- 32,400 ש"ח. נמכרה ב- £5,292 (24,500 ש"ח).

1:07:19 רכב מספר 225 / MG Magnette שנת 1958 /  הערכת מחיר בין 23,000 ש"ח ל- 32,400 ש"ח. נמכרה ב- £5,292 (24,500 ש"ח).

1:09:10 רכב מספר 226 / פורשה 924 S שנת 1986/  ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,456 (16,000 ש"ח).

1:10:26 רכב מספר 227 / מרצדס E-Class Estate שנת 1994 / הערכת מחיר בין 8,300 ש"ח ל- 10,200 ש"ח. נמכרה ב- £3,240 (15,000 ש"ח).

1:14:36 רכב מספר 228 / פורשה 944 שנת 1984/  הערכת מחיר בין 13,900 ש"ח ל- 18,500 ש"ח. נמכרה ב- £4,644 (21,500 ש"ח).

1:15:50 רכב מספר 229 / פורד P100 טורבו דיזל שנת 1991 / הערכת מחיר בין 20,800 ש"ח ל- 30,000 ש"ח. נמכרה ב- £3,456 (16,000 ש"ח).

1:17:00 רכב מספר 230 / לנצ'יה אורליה שנת 1951/ הערכת מחיר בין 46,300 ש"ח ל- 69,500 ש"ח. נמכרה ב- £8,100 (37,500 ש"ח).

1:20:56 רכב מספר 231 / אאודי TT קואטרו 3.2 DSG שנת 2006 / הערכת מחיר בין 20,800 ש"ח ל- 25,500 ש"ח. נמכרה ב- £4,968 (23,000 ש"ח).

1:22:33 רכב מספר 232 / אלפא רומיאו אלפאסוד Gold Cloverleaf שנת 1983 / הערכת מחיר בין 11,570 ש"ח ל- 16,200 ש"ח. נמכרה ב- £3,132 (14,500 ש"ח).

1:26:34 רכב מספר 233 / יגואר Mark VIII שנת 1958/  הערכת מחיר בין 37,000 ש"ח ל- 46,300 ש"ח. נמכרה ב- £7,560 (35,000 ש"ח).

1:29:20 רכב מספר 234 / MG TF 120 CVT שנת 2007 / הערכת מחיר בין 13,900 ש"ח ל- 23,150 ש"ח. נמכרה ב- £3,456 (16,000 ש"ח)./

1:32:00 רכב מספר 235 / סמארט רודסטר Coupé Brabus שנת 2005 / הערכת מחיר בין 20,800 ש"ח ל- 30,000 ש"ח. נמכרה ב- £5,508 (26,500 ש"ח).

1:29:20 רכב מספר 236 / מיני קופר קבריולט שנת 2006/  הערכת מחיר בין 18,500 ש"ח ל- 23,150 ש"ח. נמכרה ב- £3,348 (15,500 ש"ח).

1:36:25 רכב מספר 237 / MG F שנת 2001/  ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,410 (6,500 ש"ח).

1:38:45 רכב מספר 238 / דיימלר סוברן 4.2 שנת 1984 /  ללא הערכת מחיר. עדיין לא נמכרה.

1:40:44 רכב מספר 239 / מרצדס SLK 320 שנת 2000 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,760 (8,150 ש"ח).

1:43:40 רכב מספר 240 / פורשה 944 שנת 1988 /  הערכת מחיר בין 11,600 ש"ח ל- 16,200 ש"ח. נמכרה ב- £3,888 (18,000 ש"ח).

1:44:48 רכב מספר 241 / פורד מונדאו ST 220 שנת 2004 /  ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £2,160 (10,000 ש"ח).

1:47:09 רכב מספר 242 / רנו לגונה 3.0 V6 שנת 1998 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 11,600 ש"ח. נמכרה ב- £1,860 (8,650 ש"ח).

1:48:44 רכב מספר 243 / לקסוס SC430 קבריולט שנת 2002 / הערכת מחיר בין 18,600 ש"ח ל- 11,600 ש"ח. נמכרה ב- £3,780 (17,500 ש"ח).

1:50:17 רכב מספר 244 / מיני קופר S שנת 2003 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,860 (8,630 ש"ח).

1:52:00 רכב מספר 245 / יגואר XK8 Coupé 4.0 שנת 1998 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,888 (18,000 ש"ח).

1:54:25 רכב מספר 246 / ווקסהול 14/6 Coupé שנת 1934 / הערכת מחיר בין 14,000 ש"ח ל- 18,600 ש"ח. נמכרה ב- £2,916 (13,500 ש"ח).

1:56:40 רכב מספר 247 /  מיני 1000 CITY E שנת 1990 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,564 (16,600 ש"ח).

1:59:14 רכב מספר 248 / דיימלר V8 250 שנת 1969 / הערכת מחיר בין 32,500 ש"ח ל- 41,800 ש"ח. נמכרה ב- £6,264 (29,100 ש"ח).

2:02:05 רכב מספר 249 / MG TF שנת 2003 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,460 (6,800 ש"ח).

2:03:31 רכב מספר 250 / מיצובישי גאלאנט V6-24 שנת 1999 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £2,060 (9,600 ש"ח).

2:06:00 רכב מספר 251 / סיטרואן 2CV6 Spécial שנת 1985 / הערכת מחיר בין 11,600 ש"ח ל- 16,300 ש"ח. נמכרה ב- £3,348 (15,500 ש"ח).

2:07:47 רכב מספר 252 / Jaguar XK8 Coupé שנת 2003 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 14,000 ש"ח. נמכרה ב- £4,968 (23,100 ש"ח).

2:09:26 רכב מספר 253 / טריומף TR6 שנת 1973 / הערכת מחיר בין 28,000 ש"ח ל- 37,240 ש"ח. נמכרה ב- £7,884 (36,700 ש"ח).

2:11:38 רכב מספר 254 / פורד קונסול שנת 1953 / הערכת מחיר בין 23,300 ש"ח ל- 32,590 ש"ח. נמכרה ב- £4,320 (20,100 ש"ח).

2:12:55 רכב מספר 255 / מרצדס CLK 320 שנת 2002 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 11,640 ש"ח. נמכרה ב- £2,268 (10,560 ש"ח).

2:13:52 רכב מספר 256 /  Bedford Rascal Danuury שנת 1989 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 13,959 ש"ח. נמכרה ב- £14,570 (10,560 ש"ח).

2:16:28 רכב מספר 257 / יגואר 4.0 Sovereign שנת 1991 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 11,630 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

2:17:49 רכב מספר 258 / פורד פומה Thunder שנת 2002 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,260 (5,865 ש"ח).

2:19:55 רכב מספר 259 / יגואר 4.0 Sovereign שנת1991 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,860 (8,664 ש"ח).

2:20:43 רכב מספר 260 / ווקסהול קאבליר (Cavalier) 2.0 GLS שנת 1994 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב-.£660 (8,665 ש"ח).

2:22:22 רכב מספר 261 / ווקסהול ויוארו (Vivaro) 2900 CDTI שנת 2015 / הערכת מחיר בין 21,000 ש"ח ל- 30,275 ש"ח. נמכרה ב- £6,588 (30,685 ש"ח).

2:26:45 רכב מספר 262 / טריומף 3.0 Stag שנת 2015 / הערכת מחיר בין 18,640 ש"ח ל- 27,940 ש"ח. נמכרה ב- £4,752 (22,133 ש"ח).

2:28:29 רכב מספר 263 / לנד רובר דיפנדר LHD שנת 2007 / הערכת מחיר בין 55,903 ש"ח ל- 74,538 ש"ח. נמכרה ב- £15,930 (74,228 ש"ח).

2:32:09 רכב מספר 264 / BMW E23 728i שנת 1980 / הערכת מחיר בין 13,985 ש"ח ל- 18,644 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

2:33:48 רכב מספר 265 / סיטרואן AX GT שנת 1991 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £2,060 (9,604 ש"ח).

2:36:22 רכב מספר 266 / מוריס מיני 1000 שנת 1969 / הערכת מחיר בין 16,330 ש"ח ל- 20,987 ש"ח. נמכרה ב- £5,076 (23,682 ש"ח).

2:37:55 רכב מספר 267 / ווקסהול קאבליר (Cavalier) Mk3 1.6L שנת 1992 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £710 (3,310 ש"ח).

2:40:32 רכב מספר 268 / אאודי TT שנת 2004 / הערכת מחיר בין 9,325 ש"ח ל- 13,990 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

2:42:20 רכב מספר 269 / רנו 5 קמפוס 1.2 שנת 1990 / הערכת מחיר בין 9,325 ש"ח ל- 13,990 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

2:44:41 רכב מספר 270 / ניסאן אלמרה שנת 200 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,160 (5,406 ש"ח).

2:45:34רכב מספר 271 / רובר 75 CDT שנת 2003 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £860 (4,008 ש"ח).

2:47:46רכב מספר 272 / פורד מונדאו 2.0 LX שנת 1999 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,260 (5,870 ש"ח).

2:49:10רכב מספר 273 / Volvo V70 II R AWDשנת 1998 / הערכת מחיר בין 10,489 ש"ח ל- 12,819 ש"ח. נמכרה ב- £2,808 (13,086 ש"ח).

2:50:40רכב מספר 274 / ניסאן פיגארו שנת 1991 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,780 (17,630 ש"ח).

2:54:10רכב מספר 275 /  BMW 6-Series Coupe 630i Sport שנת 2015 / הערכת מחיר בין 28,000 ש"ח ל- 37,319 ש"ח. נמכרה ב- £7,344 (34,258 ש"ח).

2:58:00רכב מספר 276 / פורד מונדאו 1.8 LX שנת 1995 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £660 (3,079 ש"ח).

2:58:44רכב מספר 277 / רובר 75 2.5 שנת 2004 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,960 (9,143 ש"ח).

3:00:10רכב מספר 278 / לנד רובר ספארי סדרה III שנת 1973 / הערכת מחיר בין 32,640 ש"ח ל- 41,965 ש"ח. נמכרה ב- £6,588 (30,723 ש"ח).

3:01:36רכב מספר 279 / MG F שנת 1999 / הערכת מחיר בין 9,325 ש"ח ל- 11,656 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

3:02:54רכב מספר 280 / סיטרואן 2CV6 Spécial שנת 1984 / הערכת מחיר בין 17,480 ש"ח ל- 22,149 ש"ח. נמכרה ב- £4,428 (20,642 ש"ח).

3:04:45רכב מספר 281 / יגואר XJ-S 5.3 V12 HE שנת 1990 / הערכת מחיר בין 17,480 ש"ח ל- 30,318 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

:3:06:20רכב מספר 282 / טריומף 2000 TC שנת 1975 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £2,376 (11,030 ש"ח).

3:07:55רכב מספר 283 / פורד 150 F הארלי דיווידסון שנת 2003 / הערכת מחיר בין 42,000 ש"ח ל- 55,745 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

3:09:29 רכב מספר 284 / טויוטה היילקס 2WD שנת 2002 / הערכת מחיר בין 9,300 ש"ח ל- 11,600 ש"ח. נמכרה ב- £4,104 (19,217 ש"ח).

3:11:15 רכב מספר 285 / מרצדס E240 Elegance שנת 1998 / הערכת מחיר בין 6,986 ש"ח ל- 9,313 ש"ח. נמכרה ב- £1,960 (9,128 ש"ח).

3:13:02 רכב מספר 286 / מיני Rover Mini British Open Classic שנת 1993 / הערכת מחיר בין 20,955 ש"ח ל- 25,611 ש"ח. נמכרה ב- £4,644 (21,624 ש"ח).

3:15:02 רכב מספר 287 / הונדה סיוויקType R   שנת 2003 / הערכת מחיר בין 18,626 ש"ח ל- 23,288 ש"ח. נמכרה ב- £3,780 (17,606 ש"ח).

3:16:10 רכב מספר 288 / אופל קדט 1.2 שנת 1983 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £660 (3,074 ש"ח).

3:17:28 רכב מספר 289 / דייהטסו פיק אפ HI jet שנת 2003 / הערכת מחיר בין 16,305 ש"ח ל- 20,957 ש"ח. נמכרה ב- £3,780 (19,070 ש"ח).

3:19:18 רכב מספר 290 / פורד טרנזיט שנת 1990 / הערכת מחיר בין 12,809 ש"ח ל- 15,137 ש"ח. עדיין לא נמכרה.

3:20:35 רכב מספר 291 / יגואר XJ-S 3.6 שנת 1989 / הערכת מחיר בין 13,980 ש"ח ל- 23,301 ש"ח. נמכרה ב- £3,348 (15,609 ש"ח).

3:21:57 רכב מספר 292 / יגואר 240 שנת 1961 / הערכת מחיר בין 16,350 ש"ח ל- 21,020 ש"ח. נמכרה ב- £3,672 (17,146 ש"ח).

3:23:27 רכב מספר 293 / פורד פוקוס 2.0 GHIA שנת 2001 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,834 (17,904 ש"ח).

3:25:34 רכב מספר 294 / MG F שנת 1998 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,060 (4,952 ש"ח).

3:26:54 רכב מספר 295 / פורד אסקורט 55 D VAN שנת 1999 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,960 (9,151 ש"ח).

3:29:18 רכב מספר 296 / BMW 528I SE שנת 1997 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,560 (7,284 ש"ח).

3:30:30 רכב מספר 297 / קבריולט BMW 330Ci Sport שנת 2005 / הערכת מחיר בין 28,026 ש"ח ל- 32,697 ש"ח. נמכרה ב- £5,940 (27,741 ש"ח).

3:32:17 רכב מספר 298 / יגואר XJS-C 3.6 שנת 1987 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £5,400 (25,218 ש"ח).

3:35:20 רכב מספר 299 / ג'יפ Grand Cherokee CRD LTD שנת 2003 / הערכת מחיר בין 9,356 ש"ח ל- 11,693 ש"ח. נמכרה ב- £3,456 (16,167 ש"ח).

3:37:30 רכב מספר 300 / מרצדס SLK 230 Kompressor שנת 1999 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,560 (7,291 ש"ח).

3:39:40 רכב מספר 301 / פורד Zodiac Mk 4 שנת 1971 / הערכת מחיר בין 18,707 ש"ח ל- 28,061 ש"ח. נמכרה ב- £6,048 (28,259 ש"ח).

3:42:16 רכב מספר 302 / טויוטה Hilux 2.4 D 4WD טורבו  שנת 1999 / הערכת מחיר בין 18,721 ש"ח ל- 23,408 ש"ח. נמכרה ב- £4,104 (19,217 ש"ח).

3:43:48 רכב מספר 303 / ג'יפ Cherokee 4.0 Limited Edition שנת 1997 / הערכת מחיר בין 9,356 ש"ח ל- 11,693 ש"ח. נמכרה ב- £3,456 (16,167 ש"ח).

3:45:43 רכב מספר 304 / Humber imperial שנת 1966 / הערכת מחיר בין 25,755 ש"ח ל- 35,115 ש"ח. נמכרה ב- £8,748 (40,958 ש"ח).

3:48:15 רכב מספר 305 / BMW Z4 3.0I SE שנת 2004 / הערכת מחיר בין 11,707 ש"ח ל- 16,390 ש"ח. נמכרה ב- £2,808 (13,147 ש"ח).

3:49:49 רכב מספר 306 / רובר 100 knightsbridge שנת 1997 / הערכת מחיר בין 9,363 ש"ח ל- 11,701 ש"ח. נמכרה ב- £2,268 (10,616 ש"ח).

3:52:00 רכב מספר 307 /  Volvo 940 Wentworth Limousine שנת 1993 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,910 (8,937 ש"ח).

3:54:35 רכב מספר 308 / פורד אסקורט 1.6 XR3i קבריולט שנת 1989 / הערכת מחיר בין 9,337 ש"ח ל- 11,673 ש"ח. נמכרה ב- £2,110 (9,860 ש"ח).

3:59:40 רכב מספר 309 / טרקטור Ferguson TEF Diesel שנת 1954  / הערכת מחיר בין 4,676 ש"ח ל- 7,013 ש"ח. נמכר ב- £1,460 (6,860 ש"ח).

4:01:33 רכב מספר 310 /  Ferguson TED petrol/paraffin שנת 1950 / הערכת מחיר בין 7,015 ש"ח ל- 9,374 ש"ח. נמכרה ב- £2,160 (10,093 ש"ח).

4:02:55 רכב מספר 311 / יגואר E-Type רודסטאר, גוף רכב בלבד / ללא הערכת מחיר. נמכר ב- £1,660 (7,751 ש"ח).

4:00:05 רכב מספר 312 / FSO Polonez שנת 1988 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,132 (14,638 ש"ח).

4:05:30 רכב מספר 313 /  Paramount Roadster שנת 1950 / הערכת מחיר בין 14,500 ש"ח ל- 23,358 ש"ח. נמכרה ב- £4,320 (20,182 ש"ח).

: 4:07:11רכב מספר 314 / International Harvester Loadstar1800 1800 שנת 1961 / הערכת מחיר בין 18,598 ש"ח ל- 27,901 ש"ח. הרכב עדיין לא נמכר.

4:08:34 רכב מספר 315 /  פיאט ברקטה (Fiat Barchetta) LHD הגה בצד שמאל שנת 1996 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,810 (8,413 ש"ח).

4:11:20 רכב מספר 316 /  Rover 10 P2 שנת 1937 / הערכת מחיר בין 13,945ש"ח ל- 23,248 ש"ח. נמכרה ב- £4,428 (20,590 ש"ח).

4:13:11 רכב מספר 317 / פורשה 944 S2 קבריולט שנת 1990 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,460 (6,794 ש"ח).

4:14:53 רכב מספר 318 / מוריס  Ten שנת 1937 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,560 (7,261 ש"ח).

4:16:27 רכב מספר 319 / Simca Aronde 1300 Deluxe LHD שנת 1956 הגה בצד שמאל / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £760 (3,539 ש"ח).

4:17:40 רכב מספר 320 / אוסטין A35 שנת 1958 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £660 (3,073 ש"ח).

4:18:59 רכב מספר 321 / לגונדה אסטון מרטין Lagonda 2.6 Saloon שנת 1950 / הערכת מחיר בין 9,319 ש"ח ל- 13,978 ש"ח. נמכרה ב- £2,160 (10,060 ש"ח).

: 4:20:17רכב מספר 322 / רובר מיני Sprite שנת 1994 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,860 (8,663 ש"ח).

4:22:07רכב מספר 323 / יגואר Majestic 4.0 שנת 1994 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £560 (2,608 ש"ח).

4:23:57 רכב מספר 324 / מורי שנת 1969 / מוריס מיני קופר S MKII הערכת מחיר בין 37,247 ש"ח ל- 46,560 ש"ח. נמכרה ב- £7,992 (37,208 ש"ח).

4:26:05רכב מספר 325 / לנד רובר סדרה 109 III שנת 1980 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £710 (3,305 ש"ח).

4:26:17 רכב מספר 326 /  לינקולן קונטיננטל LHD שנת 1965 / הערכת מחיר בין 23,288 ש"ח ל- 32,595 ש"ח. נמכרה ב- £4,968 (23,143 ש"ח).

4:28:22 רכב מספר 327 /  MG A 1600 MKII Roadster From the Scottish collection שנת 1961 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,660 (9,600 ש"ח).

4:29:52רכב מספר 328 / לנד רובר סדרה 1 80" From the Scottish collection שנת 1953 / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £860 (4,008 ש"ח).

4:31:36רכב מספר 329 / Austin-Healey Sprite 'Frogeye' From the Scottish collection שנת 1958  / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £1,260 (5,870 ש"ח).

4:33:05רכב מספר 330 / לנד רובר “86 Series 1 Station Wagon שנת 1955 From the Scottish collection / ללא הערכת מחיר. נמכרה ב- £3,672 (17,109 ש"ח).

4:37:20 רכב מספר 331 / יגואר 420 G שנת 1972 / הערכת מחיר בין 27,971 ש"ח ל- 37,293 ש"ח. נמכרה ב- £5,940 (27,682 ש"ח).

 

דיסנילנד לאנשים שאוהבים פולקסווגן

דיסנילנד לאנשים שאוהבים פולקסווגן. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Volkswagen Nutzfahrzeuge (בתרגום חופשי – רכב מסחרי של פולקסווגן). זהו ערוץ היוטיוב הרשמי של פולקסווגן לכל הנהגים, המעריצים והחברים של דגמי החברה המסחריים: קאדי, קראפטר, אמארוק, מולטיוואן, קליפורניה, טרנספורטר, וקראוול. בסרטון הפעם, סיור במוזיאון המכוניות הנדיר של גבריאל איגלסיאס, הסטנדאפיסט והשחקן האמריקאי הידוע גם בשם @fluffyguy שבשנת 2018 היה אחד מ-10 הקומיקאים הטובים בעולם.

כניסה לאצטדיון עם T1

צריך שם די גדול כדי למלא את אצטדיון דודג'ר בלוס אנג'לס ביותר מ-50,000 איש. גבריאל עשה את זה והתגלגל לבמה בטנדר טרנספורטר T1. הסיבה לכך היא שהקומיקאי האמריקאי ידוע לא רק בבדיחות שלו, אלא גם בתשוקה הגדולה שלו לפולקסווגן.  במוזיאון שלו יש הרבה מסחריות, בעיקר T1s ו-T2s. כלי הרכב במצב ללא רבב וכולם ניתנים לנהיגה. גבריאל קורא למקום שלו 'דיסנילנד לאנשים שאוהבים פולקסווגן'.  

סיפור אהבה מגיל 19

המוזיאון נמצא בלונג ביץ' שבקליפורניה. מהטרנספורטר 'איירון מן' המותאם אישית שלו ועד לטרנספורטר העתיק איתו הכל התחיל, "המכונית הראשונה שלי היתה פולקסווגן טרנספורטר משנת 1968. אח שלי עזר לי להשיג אותה והיינו צריכים לעבוד עליה ביחד כדי להפוך אותה למשהו. באותם ימים גבריאל יותר דחף את המכונית מאשר נהג בה. "לא היו לי המשאבים לעשות את מה שרציתי ומשם התחילה האהבה". על המכונית ההיא גבריאל לא שמר אבל יש לו אחת שניראת בדיוק כפי שהוא היה משפץ את ההיא אם היה יכול כשהיה בן 19.

T2 מסדרת הטלוויזיה

אנחנו נעצרים ליד טרנספורטר T2 ירוקה, גבריאל מספר את הסיפור שלה. המכונית שיחקה בסיטקום שהיה לו בנטפליקס שנקרא 'מר איגלסיאס'. הסדרה מבוססת על מורה בבית הספר שנוהג בפולקסווגן הזאת, "זו בהחלט מכונית של אנשים" (פירוש השם פלקסווגן בגרמנית). "עשיתי משהו קטן, הרבה אנשים לא יודעים את זה, החלפתי במכונית הזאת את המנוע למנוע טורבו של סובארו. היא נוסעת הרבה יותר מהר ממה שצריך. זה עדיין מנוע בוקסר, זה מתאים יפה ומאוד שקט. אתה מניע ומרגיש כאילו זה לא פועל כי אנחנו כל כך רגילים  לצליל ורטט מסוימים. 

"אני לא אומר שהרכב מאוד אמין, הוא כבר נטש אותי בצד הדרך מסיבות שונות". המראיין מתלוצץ עם גבריאל שהוא בטוח שגבריאל יכול לתפוס טרמפ. גבריאל עונה שהיום יש לו סיכוי ממש טוב לקבל טרמפ אם יוציא את הרגל החוצה או ירים את האגודל אבל זאת כבר לא הנורמה, אם אתה בצד הדרך רוב הזמן אנשים יעברו על פניך. אבל הוא מוסיף שיש לו הרגשה שיש לי פנים כאלו שלאנשים תיהיה נטייה לעצור ולומר – "היי, אני יכול לעזור?"  

הרכבים מתחת לשנתון 1974 בגלל תקנות הערפיח

אנחנו מגיעים לרכבים הוותיקים יותר. טרנספורטרים משנת 1968 ו- 1974. 1974 היא השנה האחרונה בדרום קליפורניה לפני תקנות הפליטות שזה עניין גדול במיוחד במדינת קליפורניה. כל מכונית אחרי 1974 צריכה לעבור בדיקות ערפיח ואתה נתקל בוודאות בהנחיות ובתקנים. גבריאל מסביר – "אז 74 הוא הסף, אמרתי שאני לא רוצה בעיות, 1974 היא השנה הגבוהה ביותר".

'אוטובוס מהיר'

אנחנו נעצרים ליד טרנספורטר עם לוחית רישוי 'אוטובוס מהיר'. זאת יצירת אמנות אבל אתה עדיין יכול לעלות על הכביש המהיר ולעקוף איתה מכוניות. עד כמה זה מהיר? גבריאל אומר שהגיע איתה ל- 145 קמ"ש. גבריאל מדגיש שזה לא רכב לשימוש יום-יומי אבל זה היה יכול מאוד להיות.

אנחנו ממשיכים בסיור, גבריאל נעצר ליד פתק פוסט-איט 'אל תנהג' המודבק על אחד הרכבים. גבריאל מסביר שכל שבוע עוברים בין המכוניות לוודא שהכל בסדר ואם משהו לא כשורה משאירים לו פתק להודיע ​​לו שלא ינהג ברכב. הנרי הוא למעשה הג'נטלמן האחראי על כל השחזורים והעבודה הקשה על המכוניות האלה לעשות אותן יפות. גבריאל אומר שלקח לו זמן להתרגל לכך שחייבים לטרוק בחוזקה את דלתות המכוניות. אלה יצירות אמנות כל כך יפות אבל לרוע המזל אתה לא יכול להיות עדין איתן, זאת לא ב.מ.וו מודרנית… ליד טרנספורטר בצבע אפור ולבן גבריאל מסביר שבמקור המכונית היתה לבנה, גרמני רכש אותו ולקח אותה לגרמניה. חבר של גבריאל מצא אותה אחרי כמה שנים והמכונית חזרה לקליפורניה. גבריאל לא אהב את הצבא הלבן וביקש מהנרי להפעיל עליה את קסמיו, מבחוץ ומבפנים. היא היתה בסיסית וללא כרום.

כמו קנבס שאפשר לצבוע עליו

אנחנו נעצרים ליד טרנספורטר נוספת בצבע בורדו ולבן, שנת 1965. גם זאת הגיעה בצבע לבן, גבריאל אמר להנרי שזה כמו קנבס שאפשר לצבוע עליו.  גבריאל אומר שזאת ממש אמינה ויכולה לשמש כרכב יום-יומי. גם היא יכולה כמו ה- 'אוטובוס המהיר' לעקוף על הכביש מכונית אחת או שתיים. המנוע של פולקסווגן, למרות שנעשו בו כמה התאמות. נעצרים ליד טרנספורטר נוספת משנת 1961. גבריאל מתלוצץ על כך שאנשים מקניטים אותו שהוא לא תמיד זוכר את נתוני המכוניות. "זה כי יש לי כל כך הרבה מהן, מצטער!" לכן הוא שם לעצמו פתקים על הרכבים לתזכורת. נעצרים ליד טרנספורטר עם לוחית זיהו '23 אמיתי'. גבריאל מסביר שרכבים רבים שופצו עם אביזרים ותוספות שונות, בין היתר גם חלונות. לרכב הזה היו 23 חלונות במקור. זה הרכב עליו הם שמרו הכי קרוב למקור והוא כמעט כפי שירד מפס הייצור, ללא הרבה תוספות ושינויים.

זחל שהפך לפרפר

ליד טנדר T1 נוסף בצבע בורדו גבריאל מספר שעם הרכב הזה הוא נפל. הוא התלהב על סמך התמונות שראה והמחיר האטרקטיבי. בסופו של דבר הנרי וגבריאל השקיעו  ברכב הזה עוד ועוד ללא הפסקה. "זה עלה לי הרבה יותר. אמרתי, או קיי, אתקן את זה וואת זה,  זה יהיה טוב יותר. וברגע שהתחלתי לתקן דבר אחד רציתי לתקן עוד דבר. ואז הנרי אמר, אתה יודע, אם רק ניתן לזה קצת יותר אהבה ותשומת לב נוכל להפוך את זה למשהו… זה כמו פרפר, זה התחיל כמו זחל קטן ומכוער ועכשיו זה היופי הזה. האוטובוס הזה הפך מלהיות אחד שפשוט שנאתי להיות הכי מפורסם כי בעצם נהגתי באוטובוס הזה לבמה בהופעה הכי גדולה שעשיתי אי פעם וזה שודר בנטפליקס. לעלות לבמה באצטדיון דודג'ר לעיני 50,000 צופים, זה היה רגע הכתר של המכונית הזו ושלי".

רעם טרופי

לרכב הבא בצבע כחול לבן קוראים 'רעם טרופי'. גבריאל מסביר שהרכב נראה טרופי, גם הפנים מאוד לא מסורתי. זה קצת כמו בית חוף. יש לך צידניות, מערכת סאונד מעולה, זה בטוח אוטובוס מסיבות. המראיין שואל את גבריאל מה אלו פתחי האוורור ברכב שליד. גבריאל מסביר שזה אביזר שאתה יכול להזמין. לדברי גבריאל זה מגניב, כשהם השיגו אותם לראשונה הם ניסו להבין איפה שמים אותם.

איירון מן

הרכב האחרון בשורה בשילובי צבעים שבהחלט לא היו זמינים כאשר זה יצא, חום וכתום. גבריאל כבר לא זוכר את הצבע המקורי של הדגם הזה משנת 1967. הם קראו לטרנספורטר הזה 'איירון מן' בגלל הצבעים. גבריאל מעריץ גדול של מארוול. אנשים גם אומרים שאלה הצבעים של הקליבלנד בראון, קבוצת הכדורגל האמריקאית. זה כמו צבע בירה וקצת כתום , זה זורח כל כך יפה בשמש. גבריאל מספר שבכל פעם שהוא נוסע עם המכונית הזאת אנשים בוהים ואומרים שזה זורח כמו השמש. "זה בהחלט הרכב שהכימושך את העין מבין הרכבים שלי".

הזמנה למפעל בהנובר

בסוף הסרטון המנחה שואל את גבריאל אם הוא היה אי פעם בהנובר, גרמניה במפעל, גבריאל עונה שהיה במפעל וולפסבורג אבל לא בהנובר. המנחה מסביר לגבריאל שרוב המכוניות במוזיאון שלו נבנו בעצם בהנובר ומזמין אותו לארוחת צהריים וביקור במפעל. המנחה שואל את גבריאל אם יש לו משאלות, גבריאל עונה שתמיד רצה דגם דלת אסם משנת 1950, השנה הראשונה שהם יצאו. גבריאל מספר שפגש כמה בעלי רכב כאלה שמבקשים רבע מיליון והתגובה שלו היתה 'אוקיי, זה בסדר, אני אקנה פוסטר'. אגב, 2 פרטים שלא צויינו בסרטון, שווי הרכבים של גבריאל 3 מיליון דולר והרבה מהם נרכשו בעזרת חבר'ה של ג'יי לנו שעזרו לגבריאל למצוא רכבים מיוחדים.

 

המדינות הכי יהודיות בארה"ב

המדינות הכי יהודיות בארה"ב. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © World According To Briggs. הערוץ מגדיר את עצמו כחינוכי ובידורי ומתמקד ברילוקיישן, נדל"ן ונסיעות. לפי עורכי הערוץ  – "אם אתם למדים משהו ומשתעשעים, עשינו את העבודה שלנו".

הסרטון הפעם סוקר באילו מדינות יש את האחוז הגדול ביותר מאוכלוסייתן המזדהה כיהודים. הנתונים הם ממפקד האוכלוסין של ארה"ב. 

מקום 10, אילינוי

לשיקגו יש היסטוריה ארוכה עם הקהילה היהודית. זה קורה לא רק בשיקגו אלא גם בערים קטנות מסביב לשיקגו, בלומינגטון, שמפיין ודנוויל. 2% מתושבי אילינוי מזוהים כיהודים.

מקום 9, קליפורניה

תמיד הייתה קהילה יהודית בקליפורניה.אם הולכים עם הסיבות הסטריאוטיפיות הרבה מזה קשור לתעשיית הבידור וגם ליבוא וייצור הטקסטיל בלוס אנג'לס. 2.4% מתושבי קליפורניה, בעיקר לוס אנג'לס ומחוז פיירפקס מזוהים כיהודים.

מקום 8, אריזונה

הקהילה היהודית באריזונה כמעט מכפילה את עצמה בחודשי החורף. באריזונה יש לא מעט יהודים, בעיקר במרכז העיר (Fountain Hills) ושכונות סביב טוסון.  לפי מפקד האוכלוסין 2.5 אחוזים מאוכלוסיית אריזונה הינם יהודים. הנתון הזה מתנפח עד ל- 4.6% במהלך חודשי החורף.

מקום 7, דלאוור

דלאוור הוא אחד המקומות שאתה באמת לא חושב עליהם אלא אם כן אתה גר שם. בדלאוור ערים עם אחוזי פשע גבוהים כמו ווילמינגטון. מחוץ לווילמינגטון בדלאוור בסך הכל יש מקומות נחמדים. בווילמינגטון חיים הכי הרבה יהודים והריכוזים האחרים  של הקהילה היהודית הם בדרום המדינה בדובר, פלטון, לורל, ג'ורג'טאון ומילסבורו. % 2.7 מתושבי דלאוור הם יהודים.

מקום 6, מסצ'וסטס

מרילנד דומה מאוד לדלאוור במובן שלא ממש שומעים עליה, אלא אם כן מדובר בפשע. בבלטימור יש פשע אבל גם אזורים נחמדים. בכל מקרה, כשמדובר בקהילה היהודית, בג'רמנטאון ובוויט אוקס יש את הריכוזים הגדולים ביותר. 3.3% מתושבי מרילנד יהודים. 

מקום 4, פלורידה

נהוג לחשוב שפלורידה במקום הראשון, אולי זה היה כך בעבר אבל היא כבר לא. הקהילות היהודיות הן בערים כמו פורט לודרדייל, פמברוק פיינס במערב פלורידה וכמובן בפאלם ביץ'. 3.6% מתושבי פלורידה יהודים, זה תלוי בעונות השנה ויכול להגיע בקיץ ל- 4.8% .  

מקום 3, קונטיקט

בקצה הדרומי של קונטיקט ליד העיר ניו יורק תמצאו הרבה קהילות יהודיות שעובדות בניו יורק. הריכוז הגדול הוא בנורווק ובווסטפורט ועוד כמה מקומות ברחבי קונטיקט כמו ווסט הייבן. בסך הכל 3.9% מתושבי קונטיקט יהודים. בנורווק ובווסטפורט המספרים גבוהים יותר ויכולים להגיע לפי מחקרים שונים ל- 30% ו- 40%. s

מקום 1, ניו יורק

במדינת ניו יורק, בעיקר בעיר ניו יורק, המספר הגדול ביותר של הקהילה היהודית בארה"ב. במיוחד לעיר יורק יש היסטוריה ארוכה עם הקהילה היהודית. המספר השני בגודלו של יהודים במטרופולין אחרי תל אביב הוא בניו יורק. למרות שהמספרים בירידה מאז ה- 350,000 של 1980 עדיין  האחוז הגבוה ביותר של יהודים בארה"ב הוא במדינת ניו יורק,  8.8%.

רכבי אספנות בלבנון

רכבי אספנות בלבנון. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © DW REV – Cars & Mobility

מדינה של חובבי רכב

לבנון היא מדינה של חובבי רכב שאוהבים בעיקר מכוניות קלאסיות גרמניות. המכוניות מספרות לנו רבות על חיי המדינה ועל היסטוריה של עימותים ומשברים. מצוקותיה הכלכליות והשחיתות המערכתית של לבנון באות לידי ביטוי ברחובות. מכוניות רבות נוסעות עד שהן מתות בשל מחסור בכסף. עם זאת, מספר רב של רכבי אספנות קלאסיים עדיין נוסעים על כבישי לבנון.

הלבנונים אוהבים מכוניות ובמצב הכלכלי של לבנון זאת גם השקעה די בטוחה. עומר, נהג מונית בן 89 מהכפר Bakhaoun ליד טריפולי נוהג מאז 1955. המונית שלו היא מרצדס משנות ה-60. כל חלקי הרכב מקוריים למעט עיטור מכסה המנוע.  בשטח ההררי אמינות המכונית היא קריטית ויש הרבה מכוניות גרמניות שיכולות לעמוד באקלים הקשה ובכבישים הגרועים, בלבנון כ-2 מיליון מכוניות, כמעט מחציתן יד שנייה ולפחות בנות 20. עשרות שנים של צרות כלכליות משתקפות בכבישים. 

מפגש עם אלוף מרוצי ראלי

נאביל "בילי" קאראם הוא אגדת מירוצים בלבנון. הוא מספר שלפני 35 שנים לבנון עדיין הייתה תחת מלחמת אזרחים והיום המדינה מתפרקת שוב עם אינפלציה משתוללת ושְׁחִיתוּיות. הדרך של נאביל להתמודד עם המצב היא להתמקד בתשוקה האישית שלו. הוא איש עסקים שנולד לתוך שושלת ספקי עצים ואלוף מרוצי ראלי רבים בלבנון. במוזיאון המכוניות שהקים הוא מראה את הרכבים איתם זכה באליפויות לבנון. נאביל מספר על הפרק הטראומטי לאחרונה בתולדות המדינה ואומר שהמוזיאון הוא גם מראה למה שקרה ומה שהשפיע על חיי הלבנונים. בפיצוץ נמל ביירות באוגוסט 2020 שהיה 20 ק"מ משם כל החלונות במוסך נשברו. 218 בני אדם נהרגו ו-300,000 נשארו חסרי בית. האסון גם סיים את תנועת המחאה שפרחה בלבנון. בילי ממליץ למלא את חלל הקושי וחוסר הסיכויים עם הדברים הנחמדים בחיים. "עם התשוקות אתה שוכח את הכאב, העם הלבנוני אוהב מכוניות, זה ב-DNA שלנו".

מרצדס W123 מעוצבת בצבעי דגל לבנון

אנחנו ממשיכים למזרח המדינה, בעמק הבקעה. אכרם הוא נהג מונית והבעלים הגאה של "עזיזה" – מרצדס W123 יחיד במינו. לדבריו הוא נסע לגרמניה, ברזיל, איטליה, צרפת, הולנד, בלגיה. הוא לא למד בקולג' אלא באוניברסיטה של ​​החיים ודובר 8 שפות. המכונית מתהדרת במערך של גאדג'טים, לדברי אכרם הייתה לי התגלות מאללה שאומר לו לעצב את הרכב מחדש בצבעי דגל לבנון. אכרם בילה 10 שנים בעבודה על עזיזה, השקעה שוות ערך ל- 12,000 ש"ח.

ערך שווה שרק עולה

בחזרה לביירות אנחנו רוצים לראות איך שוק המכוניות הגרמניות ישנות משתנה. נכון לעכשיו, יש להם ביקוש הולך וגובר. אנשים שמחפשים השקעה להתמודדות עם המיתון רוכשים רכבים יד 2 כהַשׁקָעָה. אנחנו פוגשים את מישל חדד במוסך המשפחתי שלו המתמחה בשחזורים והסבות. לדברי מישל הגבלות ועיכובים במשיכות מזומנים מבנקים גבתה את המחיר גם מהעסקים. הבעיה הכלכלית היא שהכסף של אנשים תקוע בבנקים.

בעיית חלקי חילוף

לקנות חלקים זה יותר מאתגר מאשר היה בעבר. את רוב החלקים אנחנו צריכים להזמין מחו"ל, אנחנו צריכים לשלוח כסף כדי לקבל את החלקים, זה הנושא העיקרי שמעסיק אותנו כרגע. מי שיש לו מספיק כסף משקיע אותו במכוניות, למקרה שהמצב יחמיר עוד יותר. אנשים שלא אוהבים בנקים נהגו לקנות נדל"ן וקרקעות, עכשיו הם קונים שעונים ומכוניות מכיוון שאתה תמיד יכול לשלוח אותם ולמכור אותם אם אתה צריך את הכסף. הערך של מכונית תמיד תעלה יעלה והביקוש גדול במיוחד לדגמי וינטג' שעדיין במצב מקורי מהשלדה ועד המנוע. ללקוח המוביל של מישל יש יותר מ-60 מכוניות ביניהן כמה קלאסיקות גרמניות. לפי רמזי סבא האופנה עבור מכוניות סדאן גרמניות מזדקנות ואמינות התחילה כבר בשנות החמישים עם מוניות המבוססות על מרצדס פונטון. בשנות ה-50  הפונטונים לא נחשבו למותרות, הם היו מוניות. 

געגועים לתור הזהב ותקווה לעתיד

המכוניות מזוהות באופן נוסטלגי עם עידן "תור הזהב" של לבנון – מאמצע שנות ה-50 ועד תחילת מלחמת האזרחים בשנת 1975. רמזי אומר שעד עכשיו, כשהוא נוהג בפונטון שלו קורה שזקן עוצר אותו ואומר כמעט תמיד – "הייתי נהג מונית.,  הצלחתי לשלוח שלושה ילדים או ארבעה ילדים לאוניה, בזכות המכונית הזאת״. אנשים שרואים את הפונטון זוכרים אוטומטית את התקופות הטובות של ביירות. לכל תקופה היו הזמנים הטובים והרעים שלה…"אם אני מסתכל עכשיו, זה זמן רע לכמה שנים. אבל אנשים עדיין שורדים, אבל עדיין נוצרת היסטוריה". יש אולי הקבלה בין העם הלבנוני למכוניות הגרמניות הישנות האלו. הן ממשיכות למרות או בגלל כל מה שהן עברו והופכות לקלאסיקה.

REV הוא ערוץ היוטיוב של דויטשה וולה © Deutsche Welle, רשת השידור הבינלאומית של גרמניה המשדרת תוכניות טלוויזיה, רדיו ואינטרנט ב-30 שפות.לתופעות עולמיות של רכב, ניידות ותחבורה.  הערוץ בוחן מכוניות חדשות ופתרונות ידידותיים לאקלים, רעיונות וחזונות עתידיים יוצאי דופן בעולם הישן והחדש של מכוניות וניידות. REV לא רק רוצה לדעת כמה מהר אנחנו מגיעים מ-A ל-B, אלא גם איך אנחנו מגיעים לשם.  

סיטרואן SM מתקווה לכישלון

סיטרואן SM מתקווה לכישלון. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Number 27 של ג'ק פטרסון מאנגליה.           

בתיאור הערוץ שלו ג'ק אומר – אני מחויב להוכיח שגם אידיוט רגיל לגמרי בגיל העמידה, ללא ניסיון עיתונאי יכול לנסות לחיות את החלום ולנהוג במכוניות מגניבות ככל האפשר. אותנו הוא בהחלט קנה. הסרטון הפעם על הסיטרואן SM.

סיטרואן מזראטי SM

סיטרואן SM היתה אמורה להיות המכונית הטובה בעולם, היא היתה המכונית המתקדמת ביותר לתקופתה, היה לה מנוע מזראטי V6 חדש, היא היתה נוחה, נראתה בולטת והייתה GT נהדרת. אבל מזל רע וכמה פגמים משמעותיים הביאו לכשלונה ובסופו של דבר לפשיטת הרגל של סיטרואן. 

סיטרואן קנתה יצרנית רכב שלמה כדי להפוך את המכונית הזאת למציאות. התוצאה היתה מכונית מתקדמת יותר מכל רכב אחר באותם ימים. ובכל זאת שני אירועים הרי אסון הביאו לכך שבסופו של דבר זה הוביל את סיטרואן לפשיטת רגל. הכל התחיל עם הסיטרואן DS שהיתה מכונית מוצלחת ומאוד מתקדמת. אבל כשסיטרואן יצרה את ה-DS היו כמה פשרות. במקור מנוע הרכב היה אמור להיות בעל שישה צילינדרים אבל בזמן התכנון אזלו המזומנים והם נאלצו להשתמש במנוע ארבעה צילינדרים ישן כך שהמכונית מעולם לא הגיעה לפוטנציאל המלא שלה. בשנת 1961 סיטרואן התחילה את הפרויקט החדש, הרעיון היה לנסות ולשלב חלק מהטכנולוגיה של ה- DS עם מנוע ראוי. אבל עד שנת 1968 סיטרואן לא התקדמה עם מנוע חדש. באותו זמן מזראטי נאבקה על חייה וחיפשה בעלים חדשים. בסיטרואן התקבלה החלטה לקנות את החברה רק כדי שהחברה תשיג מנוע מתאים עבור הפרויקט החדש שלהם. 

מבחן דרכים 2023

ג'ק בוחן את ההיסטוריה של המכונית שהיתה יכולה להיות המכונית הטובה בעולם, הוא מוציא את ה- SM לנסיעה, בודק מדוע היא נכשלה ואיך זה לנהוג בה היום. הדבר הראשון שג'ק שם אליו לב הוא שבתחילת הנסיעה קשה למתן את המצערת. רק בהמשך הדרך זה מסתדר. הנקודה השנייה היא שההיגוי במהירויות נמוכות מוזר. גם כשמסובבים את ההגה במצב עמידה וומשחררים אותו הוא מתנהג כאילו יש לו חיים משלו. נדרש זמן להתרגל לזה. ההעברת ההילוכים מזכירה לג'ק את הלוטוס טורבו אספריט (Esprit) מודל 1984 שהיתה לו. אנשים התלוננו על כך אבל ג'ק אוהב את זה. בסיטרואן SM זה אפילו קל יותר, יכול להיות שזה בזכות המצמד.

אז האם היא היתה כל כך מתקדמת? הרשימה היא כמעט אין סופית.

הגה כוחני ומהיר עם יותר אחיזה ופחות מומנט היגוי (שינוי רמת הסיוע של ההיגוי בהתאם למהירות הנסיעה עם 2 סיבובים בלבד מנעילה לנעילה),

הנעה קדמית שהיתה לא רגילה לתקופה ובלי הקונוטציות השליליות שלפעמים יש לה היום. פנסי דרך עוקבי פניה שהגיעו כאופציה עם מה שנקרא "גלגלי פלסטיק",

חישוקי גלגלים משרף וסיבי פחמן קלים וחזקים יותר מחישוקי פלדה או סגסוגת שפותחו למרוץ פריז דקאר. לבעלים של המכונית הזאת יש למעשה כאלה אבל הוא משתמש בגלגלי הפלדה. ג'ק מסכים שחישוקי הפלדה נראים טוב יותר.

מקדם גרר מדהים. עוד עובדה מדהימה לחלוטין היא  שהאווירודינמיקה היתה בלתי יאומנת. מקדם גרר מרשים של 0.26. היום, 50 שנה מאוחר יותר, טסלה מודל 3 משיגה מקדם רק ב- 0.3 יותר טוב. האווירודינמיקה באמת מדהימה והמכונית לא ניראת כמו אף רכב אחר. היא לא יפה מכל זווית, למען האמת מכמה זוויות היא ניראת קצת מוזרה אבל אז אתה מסתכל מזווית אחרת וזה עובד כל כך טוב.

איך להתעשר בקלות בדרום קוריאה

 

איך להתעשר בקלות בדרום קוריאה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Le Meilleur Du Pire (הטוב שבגרוע ביותר).

תעשיית ההלשנות

בדרום קוריאה כל אזרח הוא מודיע פוטנציאלי המתוגמל בכל פעם שהוא חושף עבירות על החוק. עבור חלק מהאזרחים העניין הפך למקצוע רווחי מאוד.

מון סוואנג גר בסיאול והצלחתו בחיים היא בזכות כישרון שיכול להכניס הרבה כסף בדרום קוריאה. מון יודע איך לתעד קוריאנים שעוברים על החוק במטרה שייענשו. "אתה רואה את המצלמה שלי מצלמת את המכונית מלפנים? אם הנהג זורק בדל סיגריה מהחלון, היא מצלמת את ההפרה שלו ואת לוחית הרישוי שלו. אני צורב את התמונות בתקליטור ושולח אותן לעירייה. דיווח על העבירה הזו מכניס לי 50,785 וון קוריאני (138 ₪)".  סוואנג מעריך שב-13 שנים הרוויח מהלשנות כמיליארד מאה שמונים מיליון וון (3,2 מיליון ₪).

לדברי מון  המדינה יצרה את המערכת הזו שמתגמלת אזרחים שמדווחים על פשעים כיוון שאין לה מספיק כוח אדם. עבור מון דיווח הוא עבודה שאי אפשר לאלתר, הוא גם הקים  אקדמיה המתמחה בכך,

על קיר משרדו של מון תמונות מהונאות שחשף – בנזין מזויף בתחנת דלק ומסעדה בה תיעד חרקים ושיער באוכל. בית הספר של מון מכשיר מדי שנה 300 חניכים מלשינים שמשלמים 298,000 וון (809 ₪) עבור מפגש בן יומיים. לבית הספר מגיעים בעיקר מובטלים שמצפים להרוויח בין  8,000,000 ל- 10,000,000 וון לחודש  (24,000 ₪ 28,000  ₪). חומר הלימוד כולל 336 עבירות, מהשלכת אשפה במרחב הציבורי ועד להעלמת מס.

היעדים העיקריים – מסעדות ובתי ספר פרטיים

על פי החוק הדרום קוריאני מסעדות חייבות לציין על גבי התפריט שלהם את מקור המוצרים שהן מגישות. הרבה מסעדות לא מקפידות על כך, ברוב המקרים מקור האורז לא מצוין. התיעוד בעזרת מצלמה נסתרת יכול להכניס למלשין למשרד התברואה עד 893,500 וון (2,428 ₪).

מון סוואנג לא מסתפק בהדרכת תלמידיו, העסק שלו משגשג שכן הוא גם מוכר להם את הציוד הנדרש. בין המכשירים – מצלמה מוסתרת בתוך שעון ומצלמה מוסתרת בתוך כפתור חולצה בעלות של 1,787,000 וון (4,856 ₪).

הכנסה של קרוב ל- 70,000 ש"ח לחודש

כ- 3,000 מלשינים עובדים באופן קבוע בסיאול. קים, בוגרת בית הספר של מון נחשבת לאחת המנוסות ביותר בתפיסת עבריינים. תוך כדי נהיגה ברכב ה- 4X4 היוקרתי שלה היא מספרת שיום לפני כן צילמה במועדון קריוקי שם מכרו אלכוהול באופן לא חוקי ובנוסף העסיקו זונות שהוצעו ללקוחות. לדבריה היא אמורה לקבל 744,475 וון (2,023 ש"ח). יונג, חברתה של קים שיושבת ברכב לידה אומרת שהיא עצמה לא עובדת הרבה כרגע. קים אומרת שבחודש בו היא לא עובדת הרבה היא מגיעה ל- 7,445,000 וון (20,231 ₪) ובחודשים בהם היא עובדת הרבה היא מגיעה ל- 25,324,000 וון (68,786 ₪).

תיעוד במסעדה

המצלמה מתלווה לקים וחברתה יונג. הן נכנסות למסעדה במטרה לבדוק אם  מקור המצרכים מצוין בתפריט כנדרש על פי החוק הקוריאני. מקור האורז ובשר הבקר מצוינים אבל מקור בשר החזיר לא מוזכר. קים מצלמת את התפריט במצלמה המוסתרת בתיק שלה. בעקבות הדיווח למשרד החקלאות, צפויים  להגיע פקחים למסעדה ולקנוס את הבעלים. בהמשך קים וחברתה צפויות לחלוק ביניהן את הפרס, 402,000 וון (1,092 ₪).

וגם מכוני יופי ובתי ספר פרטיים

אבל שתי השותפות אינן שבעות, הן נכנסות למכון יופי. קים  מתעדת במצלמה נסתרת טיפול עור באמצעות אולטרא סאונד שאינו חוקי שיונג מקבלת. משם 2 הנשים ממשיכות לבית ספר פרטי. בבית הספר קים ויונג מתעדות את המנהל  כשהוא מפרט את המחירים המופקעים שהוא גובה על השיעורים. שתיהן לא רואות במעשיהן דבר בלתי מוסרי אלא מעשה אזרחי. קים אומרת שבעבר 90% מבתי הספר הפרטיים גבו מחירים מופקעים ובזכות מלשינים כמותם המחירים ירדו. תוך כמה שעות בהן המצלמה התלוותה לשתי הנשים הן עשו רווח של 1,101,000 וון (3,237 ₪).

הכסף לא מגיע מיידית אבל יגיע בקרוב מאוד

קים צריכה למלא טפסים, למלא הצהרה ולצרף את סרטוני הוידיאו המוכיחים את העבירות. לאחר בדיקות הגופים האחראיים היא תקבל הודעת SMS המפרטת את גובה התמורה שתקבל. קים מראה הודעה שקיבלה מרשות המיסים, 1,459,000 וון (3,966 ₪) הועברו לחשבון הבנק שלה בגין הוקעת העלמת מס.

עד היום קים הרוויחה קצת יותר מ- 357 מיליון וון, קרוב למיליון ₪.

קולות מחאה על השיטה

מול הרווחים האלה עולים קולות מחאה בקוריאה נגד השיטה הזאת, בעיקר מצד  בעלי בתי הספר הפרטיים שהפכו ליעד פופולארי למלשינים המונעים ע"י תגמולים עסיסיים. לדברי אחד המנהלים הם הפכו לשעירים לעזאזל של השיטה הזאת. כאשר בית ספר מקבל תלונה ראשונה הוא נקנס אבל תלונה נוספת עשויה להוביל לסגירתו. לטענתו השימוש של המשטרה   באזרחים להלשנה הופך את דרום קוריאה למשטר קומוניסטי.

 

 

איך להפסיק נחירות

איך להפסיק נחירות

איך להפסיק לנחור. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Natural Cures (ריפוי טבעי). הערוץ מביא מידע בריאותי וטיפים לאנשים המחפשים דרכים טבעיות למניעה, ריפוי וטיפול במחלות.

להפסיק לנחור

בכל פעם שאתם נוחרים אתם לא באמת מקבלים מנוחה בשינה. גם לא האדם שישן לידכם. זה עלול לגרום לבעיות חמורות לבריאות שלכם ולמערכת היחסים שלכם.

הגורמים לנחירות

הגורם העיקרי לנחירות אצל מבוגרים הוא השמנת יתר. עם זאת, לא רק אנשים שמנים נוחרים. גם אנשים שאינם סובלים מעודף משקל יכולים לנחור או לסבול מדום נשימה בשינה (הפסקות נשימה קצרות בזמן השינה), בשל צורת הפה שלהם.

גם הגיל יכול להשפיע על נחירות. ככל שאנו מתבגרים, אנו מאבדים מסת שריר, מה שיוצר רפיון סביב הגרון שלנו ומונע מאוויר מלעבור נכון. אם אתם סובלים מהבעיה הזו, או מכירים מישהו שסובל מכך, כדאי שתדעו שיש כמה דרכים לשפר את המצב הזה.

להלן 10 טיפים ומתכונים לטיפול בנחירות:

השתמשו בכריות נוספות

האם אי פעם ניסיתם לישון על כרית גבוהה יותר או להוסיף כרית נוספת לכרית הרגילה שלכם? הרמת הראש יכולה  לגרום לדרכי הנשימה שלכם להישאר פתוחות ובכך למנוע את הנחירות.

שנו על הצד

שינה עם הבטן למטה דוחפת את הלשון שחוסמת את האוויר בחזרה לתוך הגרון,

גרגור שמן מנטה

נסו לעשות את זה לפני השינה. מוסיפים טיפה שמן מנטה לכוס מים קרים. שימו לב: אל תשתו את המים, גרגרו אותם.

תה מנטה לגרגר

אנשים מסוימים עשויים להעדיף לגרגר עם תה. כל מה שצריך לעשות זה לשים חופן עלי מנטה בכוס מים חמים. המתינו שיתקרר, מסננים ומגרגרים.

תה סרפד

לפעמים, נחירות נגרמות מאלרגיות לאבק ושיער. אם זה המקרה שלכם, אתם צריכים לשתות תה סרפד. מרתיחים כוס מים, מוסיפים מעט עלי סרפד יבשים (אפשר לקנות בחנויות טבע) ומכסים את הכוס. לאחר עשר דקות, שתו את התה. המתכון הזה הוא אנטיהיסטמין נהדר ויש לצרוך אותו לפני השינה.

לרדת במשקל

ירידה במשקל לא רק תעזור לכם עם בעיית הנחירות שלכם, היא גם תעזור לכם לחיות טוב יותר. נסו ללכת, להתאמן באופן קבוע ולהימנע מעישון.

להימנע משתיית אלכוהול לפני השינה

גם משקאות אלכוהוליים הם רעיון רע, במיוחד לפני השינה.

מיץ נגד נחירות

ערבבו בבלנדר חתיכת ג'ינג'ר באורך 3 ס"מ (מגורר), 2 גזרים בינוניים, 2 תפוחים, מיץ מ-2 לימונים, ומים כדי לסיים למלא את הבלנדר. מסננים את התערובת ושותים אותה מיד. עשו זאת תמיד חצי שעה לפני השינה.

פיגם מצוי ושמן זית

שמים 50 גרם פיגם בצנצנת כהה ומכסים אותה בשמן זית. כסו את הצנצנת והניחו לה לשבת באזור חשוך ויבש למשך 14 ימים. מרחו על האף, הצוואר (אזור הגרון) והעורף. אבל קודם בצעו בדיקת אלרגיה: מרחו מעט מהשמן על המרפק, המתינו קצת זמן, ואם אינכם חווים גירוי כלשהו, ​​אתם יכולים להשתמש בשמן באופן חופשי.

בצל ומלח

חותכים בצל בגודל בינוני ומניחים אותו על צלחת קטנה. מפזרים עליו מעט מלח. שימו את הצלחת על השידה ליד המיטה שלך והשאירו אותה שם כל הלילה בזמן שאתם ישנים.

הל

מערבבים חצי כפית זרעי הל (באבקה או כתוש) בכוס מים חמימים. שתו תערובת זו חצי שעה לפני השינה.

 

קרדיט תמונה  © cottonbro studio

 

 

 

סיטרואן, סופה של אגדה?

סיטרואן

סיטרואן, סופה של אגדה? תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © Voitures & Ingénierie

נתוני המכירות לשנת 2022 של סיטרואן, היצרן הצרפתי השלישי שהתפרסמו בחודש פברואר 2023 לא היו טובים.  החברה הגיעה לקצת יותר מ-3% משוק הרכב החדש באירופה, זו התוצאה הגרועה ביותר של המותג מזה יותר מ-30 שנה. במונחים של נפח מכירות ברוטו, כמעט 341,000 כלי הרכב שנמכרו בשנת 2022 החווירו בהשוואה לכמעט 600,000 יחידות שנמכרו על ידי  דאצ'יה שהביסה את היצרן הצרפתי המכובד לראשונה בתולדותיה. המותג שהיה בעבר סמל למצוינות צרפתית כבר לא מצליח היום. אפשר בהחלט להטיל ספק בהישרדותה של סיטרואן.

קצת היסטוריה

אנדרה סיטרואן נולד בפריז בשנת 1872 למשפחה של מהגרים יהודים הולנדים. בשנת 1900 במהלך ביקור בני משפחתו המתגוררים בפולין הוא קנה רישיון לייצור גלגלי שיניים מורכבים שאיפשרו להעביר מומנטים גבוהים מאוד.

בשנת 1912 נסע אנדרה סיטרואן לדטרויט במטרה לבקר במפעלי פורד ולהבין איך היזם האמריקאי הצליח לייצר מכוניות בעבודת פס ​​ייצור ושימוש בנהלים ברורים ופשוטים במטרה להוזיל עלויות תוך הגדלת היקפי הייצור.

אנדרה סיטרואן  החליט ליישם את השיטות האלו באירופה בה יוצרו עד אז מכוניות בעבודת יד בלבד. בשנת 1918 הוא השתלט על שיטות הייצור של פורד, התוצאה הייתה דומה לזאת שהייתה בארצות הברית. סיטרואן  נהייתה פופולרית בצרפת הודות להיקפים ועלויות ייצור שלא היו ידועים עד כה במדינה.

בשנת 1919 אנדרה סיטרואן יוצר את SOVAC, גוף מימון  שמטרתו הייתה לאפשר לקונה שאינו בר מזל ולא היה בידו את הסכום במזומן לרכישת רכב ליהנות מפתרונות מימון.

הרכבים הראשונים שחצו את מדבר סהרה

סיטרואן המציאה בשנת 1922 את  כלי הרכב הראשונים בהיסטוריה שחצו את מדבר סהרה – סיטרואן  P1T. בשנת 1924 סיטרואן הציגה את  ה-B10. לרכב היו שלדה וגוף מפלדה בכבישה קרה מרותכת חשמלית בזמן שרבים מהמתחרים שלה עדיין השתמשו באלמנטים רבים מעץ. שנה לאחר מכן, בשנת 1925 מגדל אייפל הואר עם השם של סיטרואן ובזיקוקים. מאז אף מותג מסחרי אחר לא חזר על הפעולה. באותה שנה המותג בלט שוב ביבשת אפריקה. המעבר הראשון ברכב מצפון לדרום יבשת אפריקה  בוצע על ידי 8 רכבי סיטרואן P4T.

הישגים בשנות השלושים

בשנת 1931 סיטרואן שוב מתחדשת עם חידוש אמריקאי – תושבות גומי נגד רעידות בלוק המנוע. הפתרון הזה, שנקרא אז "מנוע צף" איפשר לסנן את רעידות המנוע לשיפור נוחות הנוסעים.

בשנת 1932 משלחת ממונעת של סיטרואן, שלישית מסוגה, מחברת בין ביירות לבייג'ינג.

בשנת 1934 סיטרואן השיקה דגם מכונית שעד היום ניתן לזיהוי בין כולם, ה- Traction Avant, הנעה קדמית. החידוש היה משמעותי, סיטרואן הייתה אז המותג התעשייתי הראשון שהציע סוג כזה של הנעה על אחד ממוצריו.

מספר שבועות לאחר השקת המכונית החליט אנדרה סיטרואן לזרוק רכב אחד מצוק ולצלם את הסצנה. המטרה הייתה להפגין את העליונות במונחים של קשיחות ובטיחות של היצירה החדשה שלה על פני מתחרותיה. הניסוי הצליח, תא הנוסעים של הרכב קצת התעקם אבל נשאר שלם.

פשיטת הרגל הראשונה והמעבר לשליטת מישלן

בשנה שלאחר מכן החברה עברה פשיטת רגל עקב הוצאות פזיזות של מייסדה. השליטה בחברה עברה לנושה העיקרי, החברה הצרפתית לייצור צמיגים מישלן. אנדרה סיטרואן  נפטר ב-3 ביולי באותה שנה מסיבוכי כיב קיבה.

בשנת 1948 בסוף מלחמת העולם השנייה סיטרואן הוציאה את המכונית הצרפתית המפורסמת ביותר על פני הגלובוס עד היום – ה- 2cv המכונה גם דה שבו.

הופעת ה- DS האגדית

בשנת 1955 הוצגה לראשונה בתערוכת המכוניות בפריז ה-DS המדהימה. בנוסף לעיצוב עוצר נשימה, עבודתו של המעצב האיטלקי פלמיניו ברטוני, ה- DS הגיעה עם רשימה מדהימה של חידושים. בלמי דיסק המחוברים לתיבת ההילוכים על מנת להפחית מסות, פנסים מסתובבים עם סיבוב ההגה, הגה כוח ותיבת הילוכים חצי אוטומטית. גולת הכותרת הייתה המתלה ההידרופנאומטי המפורסם שאיפשר נוחות שלא הייתה בזמן ההוא גם ברכבים היוקרתיים והיקרים ביותר. זאת הייתה התהילה של יצירת המופת האותנטית הזו.

בשנת 1968 סיטרואן שהייתה היצרן הצרפתי השלישי קנתה את מזראטי, ספינת הדגל של הרכב האיטלקי.

שנתיים לאחר מכן, תפנית דרמטית, היצרנית הצרפתית תציג מכונית הקופה המפוארת SM שמקורה ב-DS ומצוידת במנוע מזראטי V6 מקורי. החברה מוכרת  קצת יותר מ-12,000 עותקים של ה-SM. ה- SM מייצגת עבור רבים מחובבי המותג  את שירת הברבור של סיטרואן.

שנות השבעים

בתחילת שנות ה-70, המותג  איבד את זה בעקבות האובססיה לחדשנות, מדיניות טווח לא ברורה ועלויות ייצור גבוהות. המכה האחרונה הגיעה מהנסיונות הארוכים והלא מוצלחים לפיתוח  מנוע הונקל (מנוע בעירה פנימית סיבובי הנקרא גם מנוע רוטורי). הרעיון היה מבריק על הנייר, אבל כישלון טכני מוחלט במציאות. מישלין, עדיין בעלת המניות העיקרית של סיטרואן, החליטה לנטוש את המותג. ב-1974 סיטרואן פשטה את הרגל בפעם השנייה בתולדותיה. בשנת 1975 המדינה הצרפתית מאלצת את פיג'ו לספוג את סיטרואן.

הקבוצה שנוצרה תקבל את השם 'מכוניות פיג'ו סושו'. רוב מוצרי סיטרואן יאבדו את המקוריות והגאוניות של קודמיהם. המתלים ההידראוליים המפורסמים יציידו חלק מהדגמים כמו CX, BX או קסנטיה המצוינים.

במשך עשר שנים טובות המותג איבד אט אט מגדולתו. ישנן מספר סיבות למצב הזה:

סיטרואן איבדה את הייחודיות.

היתרונות של מערכת המתלים ההידרופנאומטים המפורסמים הפכו טריוויאליים, רכבים רבים מצוידים כיום במתלים סטנדרטיים הרבה יותר זולים לייצור וליישום המשיגים את אותן תוצאות במונחים של נוחות ואחיזת כביש. אם נוסיף לכך את העובדה שמורכבות המערכת לא תמיד הפכה אותה לאמינה בטווח הארוך, שהיא תופסת הרבה מקום מתחת למכסה המנוע וגורמת לצריכת יתר של דלק, קל להבין מדוע מנהלי קבוצת  PSA נטשו סופית את המערכת.

המערכת הישנה והטובה הזו שימשה מאפיין היסטורי ועם היעלמותה היצרן איבד את הייחודיות ואיתה לקוחות רבים שעבורם המקוריות הזאת הייתה הסיבה העיקרית לרכישה.

מיצוב

מיקום סיטרואן מאז כניסתה לקבוצת PSA ותמרוני המיזוג והרכישה השונים לא עזרו למותג למצוא מקום בתוך הברית החדשה. במקרים רבים רכבים הנושאים את הלוגו של המותג נדחקו למקום השני מאחורי מוצרים עם תג פיג'ו. פיג'ו עצמה רחוקה מלהשתייך לפלח הפרימיום ולא חיפשה תדמית אטרקטיבית בקרב לקוחות. להיפך. אבל מיקום המותג כמציע רכבים בעלות נמוכה נפגע מהכניסה לשוק של דאצ'יה. ההצלחה המסחרית של דאצ'יה פגעה במעמדן של  יצרניטת הרכב שהציעו מוצרים במחירים שבוודאי ממוקמים היטב אבל גם לא ממש זולים כמו אופל או פורד, הכובשות היסטורית את פלח השוק הזה. המכירות של היצרניות האלה ממשיכות לצנוח כבר עשר שנים טובות.

תדמית מותג בעלת ערך נמוך

ארגז של זקן, מכונית של סבא, אלה חלק מהדימויים שרכבי סיטרואן קיבלו בצרפת בשנים האחרונות. למותג אין תדמית צעירה ודינמית בתודעת האוכלוסייה. הנתונים ממחישים את זה. בשנת 2022 הגיל הממוצע של רוכש סיטרואן בצרפת היה 62, לעומת 58 של לקוחות רנו, 56 של רוכשי פיג'ו ו-55 של רוכשי דאצ'יה.

הסיבה לכך היא האסטרטגיה ההיסטורית של המותג, ההתמקדות בנוחות המוצרים ולא בביצועים. וגם כשהחברה מציעה מוצרים ללקוחות צעירים התוצאה לא סקסית. יהיה מפתיע למשל אם ה-AMI החשמלית העדכנית והמוזרה תכבוש את לב הצעירים.

גניבת זהות

נראה שקבוצת פיג'ו עושה כל מאמץ להרוג את בת זוגה המסורבלת. באמצע שנות ה-2000 השיקה החברה מותג חדש. מותג  הפרימיום שאל את שם המשפחה המפורסם ביותר של היצרנית, ה- DS. כדי להיראות יוקרתיים מוצרים של הקבוצה שונו מעט ותויגו תחת השם DS. המהלך בהחלט הגדיל את רווחי החברה האם, התוצאה למותג סיטרואן הייתה הרת אסון. לאחר שלילת השם  ההיסטורי של הדגם הסמלי ביותר שלו מאז ומתמיד לא נשאר לסיטרואן יתרון בעל ערך.

הנוקאאוט הסופי

סיטרואן סובלת במשך עשרות שנים ממעמד מעורפל בתוך קבוצת PSA. החברה נאלצת בשנים האחרונות להתמודד עם תחרות פנימית אכזרית. כעת המותג טבוע בקונסטלציה של יצרניות רכב נוספות. ברונו למר, שר הכלכלה והריבונות התעשייתית של צרפת קרא לשיתוף פעולה טכני ואסטרטגי בין מותגים. ואכן לקבוצת PSA שיתופי פעולה עם אלפא-רומיאו, ג'יפ, דודג' או DS. נראה הגיוני שזו שנחשבה לברווזון המכוער במשפחתה לא  תזכה במקום הראשון בכל מה שקשור לשיווק, חידושים טכניים, עיצוב או אסטרטגיות מסחריות ראוותניות אחרות.

בהמשך 2023 סיטרואן עומדת להציג את ה-C4X, מעין לטאה מכנית. לא בטוח שהטכנולוגיה המשולבת או המראה שלה יעוררו את הזכרון של אוהבי המותג.

כך הפכה ישראל למגה-מעצמה כלכלית

איך ישראל הפכה למעצמה כלכלית

כך הפכה ישראל למגה-מעצמה כלכלית. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © VisualEconomik EN

תנו לי לשאול אתכם שאלה, נסו לענות ללא חיפוש בגוגל.

מהי המדינה הכי חדשנית בעולם? אני בטוח שעבור רבים מכם מדינות כגון ארצות הברית, דרום קוריאה או גרמניה עלו מיד בראש. זה באמת נכון, למדינות האלה יש יכולות מדעיות גדולות ומגזרים חדשניים. אבל מה אם אני אומר לכם שיש מדינה אחרת שמשקיעה אפילו יותר מכול האחרות במחקר ופיתוח ומשיגה תוצאות טובות אפילו יותר?  התשובה  היא ישראל.

ישראל היא כרגע המדינה עם ההשקעה הגבוהה ביותר במחקר לנפש בעולם

שימו לב, כי כאן אנחנו לא מדברים רק על השקעות ציבוריות. אנחנו מדברים על העובדה שהמדינה הזו הצליחה ליצור סביבה שבה חברות משקיעות בטירוף, הכי הרבה בעולם, בפיתוח הטכנולוגיות שלהן.

האם ידעתם למשל  שלמרות שישראל ממוקת באמצע המדבר יש לה מגזר חקלאי ענק? אם תלכו  לסופרמרקט באירופה תוכלו למצוא לימונים תפוזים או אפילו תותים ממוצא ישראלי. פירות וירקות שמיוצרים במדבר זה מטורף, אני יודע, אבל אתם רוצים לדעת איך זה אפשרי? ובכן זה בדיוק פקטור ההשקעה והחדשנות שרק הזכרתי. זאת התחייבות שאפשרה למשל למדינה לפתח טכנולוגיות המסוגלות לשנות גנטית צמחים כדי שיוכלו להיות לצרוך חצי מכמות המים או לצרוך מים מהים או אפילו מי מלח.

חדשנות

החדשנות אפשרה לישראל להפוך לאחת המדינות העשירות ביותר בעולם ולהתעלות אפילו על מעצמות אירופה הגדולות.בשנים האחרונות ישראל השיגה תוצר לנפש מעט גבוה מזה של ענקיות אירופיות כמו גרמניה צרפת ובריטניה. נתון מדהים במיוחד אם ניקח בחשבון שמדינות האזור הן לרוב עניות או בעלות הכנסה בינונית עד נמוכה. השכנות של ישראל הן סוריה לבנון ירדן ומצרים שהן לא בדיוק מעצמות כלכליות.

איך ישראל עשתה את זה?

אז מה בדיוק עשתה ישראל עשתה כדי להיות  כוח עולמי ומה מדינות אחרות יצטרכו לעשות כדי לחקות את המודל הישראלי?

רבים מכם היו נוטים לחשוב שישראל עשירה בגלל שהיא בת בריתה של ארצות הברית במזרח התיכון או שההצלחה הכלכלית שלה נובעת מהסיוע וההשקעות שנעשו על ידי המערב, אבל  זה רחוק מהאמת.

מה הייתם אומרים אם הייתי אומר לכם  שישראל הייתה בחלק גדול מהמאה ה- 20  מדינה מושפעת מסוציאליזם עם התערבויות של הממשלה בכל תחומי הכלכלה, מה שהשאיר את הביצועים הכלכליים שלה בינוניים.

שיעור אינפלציה שהגיע ל- 400%

אמרנו קודם שהיום ישראל עשירה אפילו ממדינות כמו גרמניה או צרפת, האמת היא שעד שנות ה- 90 ההפך היה נכון. באותה תקופה מדינות אירופה הגדולות כמעט הכפילו את הכנסתה של ישראל. עד שנות ה-90 ההתנהלות הכלכלית של ישראל הייתה מגוחכת. ישראל הייתה דומה יותר למדינות באמריקה הלטינית מאשר לארצות הברית. בין 1974 לשנת 1986 שיעור האינפלציה בישראל היה באופן קבוע גבוה ב-30% מהאינפלציה באותה תקופה במדינות מתפתחות. בשנת 1986 האינפלציה בישראל זינקה ל- 400%.

הוצאות ממשלתיות עלו על 76% מהתמ"ג

ההיפר-אינפלציה הייתה גבוהה עוד יותר מזאת שחוותה בוונצואלה בשנת 2015. אז מדוע הייתה כל כך הרבה אינפלציה בישראל במהלך אותן שנים? ובכן, התשובה היא קצת כמו תמיד. ממשלת ישראל הייתה אחת מאותן ממשלות שהוציאו באופן שיטתי הרבה יותר כסף מאשר היה להן, כמו למשל השנים בהן הוצאות הממשלה עלו על 76 אחוז מהתמ"ג ובאופן טבעי על מנת לממן את כל ההוצאה העצומה הזו לממשלה לא הייתה ברירה אלא לפגוע במכונת הדפסת הכסף בצורה הטהורה ביותר בסגנון ונצואלי. וכאילו לא מספיק, הכלכלה הישראלית סבלה גם ממחלות רבות אחרות כמו מדינות באמריקה הלטינית. אנחנו מדברים על ארגונים ציבוריים לא יעילים, בקרת מחירים חריפה ומערכת פיננסית מתפוררת תחת הדולריזציה בפועל של המדינה.

תפנית של 180 מעלות

בשנות ה-90 המדינה עשתה תפנית של 180 מעלות. ישראל עברה סדרה של שינויים פוליטיים והפכה למעצמת-על טכנולוגית שהיא היום. אז מה היה המפתח להצלחתה של ישראל?

שמעון פרס היה ראש ממשלת ישראל שלקח את הצעד הראשון לרפורמות הגדולות. פרס שהגיע לשלטון בשנת 1994. השנה שבה האינפלציה הגיעה לכמעט 400%. המדינה חוותה את אחת מהתקופות הגדולות ביותר של חוסר יציבות כלכלית בהיסטוריה שלה. לא במפתיע המטרה הראשונה של שמעון פרס הייתה להילחם באינפלציה עם אגרוף ברזל. השאלה היא איך אתה עוצר 400 אחוז אינפלציה במכה אחת. תוכנית האב של פרס בעצם כללה שתי תוכניות ברורות מאוד. הראשונה מבין הפעולות הללו הייתה להקים פיקוח הדוק על מימון ממשלתי. מפעלים ציבוריים לא רווחיים הופרטו, משכורות עובדי המדינה הוקפאו והונפק מטבע חדש. לאחר הרפורמות של שמעון פרס הגירעון הציבורי עבר מהמספרים הממוצעים הגדולים מ-10% לעודפים של למעלה מ-2%.

ריסון האינפלציה

במילים אחרות הממשלה הפסיקה להוציא כסף שלא היה לה והפסיקה להכות את מכונת הדפסת הכסף, מה שבהכרח ריסן את האינפלציה אבל כפי שקורה היום בחלק ממדינות אמריקה הלטינית, זה לא הספיק. כלכלת ישראל בשנות ה-80 הייתה בדולרים כבדים. כדי לתת לכם רעיון, רק שלושה אחוזים מהפקדות הבנק בשנת 1984 נעשו בשקלים. אחרי מספר תקופות של אינפלציה דוהרת הישראלים פשוט איבדו אמון במטבע שלהם. אם המטרה שלך היא לשמור על שיעור אינפלציה נמוך אתה צריך להפוך את המטבע שלך לסולידי. עד להגעתו של שמעון פרס הבנק המרכזי של ישראל היה תמיד בשליטה ממשלתית, זאת הסיבה שלראשי הממשלה הקודמים היה כל כך קל לבזבז כסף בטירוף ללא חשש ולהכות את מכונות הדפסת הכסף כאילו לא היה מחר. שמעון פרס נתן לבנק המרכזי עצמאות כדי לוודא שלא יהיה פוליטיקאי בעתיד שימשיך לעשות כמו קודמיו. במילים אחרות הבנק המרכזי  הפסיק לציית לפקודות הממשלה והחל לפעול באופן עצמאי כשהמטרה הייתה לשמור על ריסון האינפלציה.

השינוי

הודות לשינוי הזה השימוש בשקל בהפקדות לבנקים חזר לאט לאט. אחוז ההפקדות עלה מ- 3% בשנת 1984 ל- 38% בשנת 2002. בסופו של דבר הדולר נעלם מהמשק הישראלי ופינה את מקומו למטבע המקומי שהיה למעשה חזק יותר מאי פעם. השינויים האלו אפשרו למדינה העברית להיכנס לעידן חדש של שגשוג ויציבות כלכלית.  במהלך העשור הבא האינפלציה הייתה בין אפס ל-2 אחוזים בלבד.

הצמיחה

הכלכלה הישראלית התאוששה במהירות עם צמיחה ממוצעת של קרוב ל-5 אחוז של  התמ"ג. בקיצור, השגשוג והיציבות הגיעו לישראל אולם זה היה לא מספיק. ישראל רצתה להיות לא רק מדינה עם יציבות ורוגע אלא גם בעלת כלכלה מהמתקדמות בעולם. כדי לעשות את זה הישראלים הבינו  שהם צריכים להביא את המדענים והמהנדסים הטובים ביותר ואת החברות הטובות ביותר לעבוד על הפרויקטים הפוטנציאליים הענקיים ביותר. אבל ברור שהאתגר הזה התמודד עם בעיה מרכזית אחת שישראל היא מדינה מבודדת במדבר בלי שום דבר חשוב במיוחד מסביב ובנוסף לכל היה שפע של סכסוכים מכל הצדדים. להביא את החברות הטובות ביותר ואת המדענים הטובים ביותר בתנאים האלה לא הייתה עבודה קלה. במקרה הזה לא יספיק להוריד מסים או להקל בתקנות כמו שעשו בעבר מדינות כמו אירלנד. היה צורך במשהו נוסף וכאן  נכנסה לתמונה התוכנית יוזמה.

יוזמה, הנס הטכנולוגי

כבר ב-1991 ממשלת ישראל הבינה שבמגזר הפרטי היו כמה חברות קטנות עם פרויקטים מבטיחים שבסופו של דבר נעלמו עקב מחסור במימון. במילים אחרות היו אנשים בישראל עם רעיונות טובים, כישרון וכושר המצאה אבל בלי כסף או ביטחון להעביר את הפרויקטים הללו קדימה.

הרעיון היה להשקיע בפרויקטים האלה כספי ציבור במטרה להגביר את היזמות והחדשנות וכך לייצר השקעות טובות. אבל גם הרעיון הזה היה בעייתי. השאלה הייתה באילו פרויקטים המשאבים הציבוריים היו צריכים להשקיע, אילו פרוייקטים צריכים להינטש ומי ישא באחריות להחליט לאן ילך הכסף.

בדרך כלל במקרים האלה הכסף המופץ על ידי הפוליטיקאים מסתיים בדרך כלל בהשקעות בפרויקטים ללא עתיד או אפילו גרוע יותר, בכיסם של המקורבים לבעלי התפקידים. זאת הסיבה שממשלת ישראל באה עם רעיון אחר לפתרון הבעיה.

קרנות הון סיכון

במדינות מפותחות יש ארגונים הנקראים קרן הון סיכון המממנים את הארגונים האלה. העבודה שלקרנות הון סיכון היא לבחור חברות צעירות עם עתיד מבטיח ולהזריק להן הרבה כסף במטרה לאפשר להן לגדול וברגע שהם גדלו לקצור את הרווחים. קרנות השקעות פרטיות היו הרבה יותר מנוסות בביצוע עבודות מסוג זה מאשר הפוליטיקאים או הפקידים של ישראל. מה שהממשלה עשתה היה להציע סוג של ברית  ענקית. הממשלה יצרה 10 קרנות הון סיכון, כל קרן שהייתה מסוגלת לגייס 12 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים קיבלה שמונה מיליון דולר בהשקעה ציבורית. הממשלה שמרה על 40% מהבעלות על הנכס אבל אם ההשקעה הייתה מצליחה המשקיעים הפרטיים מקרנות ההון סיכון יכלו לקנות את החלק שהמדינה השקיעה על ידי החזרת הכסף הציבורי בתוספת ריבית קטנה.  וכך, עם 200 מיליון דולר שקרנות ההון סיכון  גייסו הן היו חופשיות לבחור את הפרויקטים בהם רצו להשקיע.

הרווח

לשיטה הזאת שני יתרונות עיקריים. 60% מהכסף הגיע מהשקעות פרטיות, כלומר מבול של מטבע זר ממדינות אחרות זרם לישראל. את הכסף יכלה הממשלה להשקיע בפרויקטים השונים מבלי להשתמש במטבע המקומי.

היתרון השני הוא שההשקעה בחברות קטנות גרמה לכך שרבות מחברות הטכנולוגיה וחברות   הסטארט-אפ האלה גדלו כמעט ללא תמיכה ציבורית, הדבר המצחיק הוא שבסופו של דבר תוכנית יוזמה לא השתמשה בכלל בכסף ציבורי. הממשלה כיסתה את ההשקעה שלה ורשת טכנולוגית ענקית הוקמה בישראל.

הצלחת תוכנית יוזמה

כמה נתונים על ההצלחה של תוכנית יוזמה מתחילתה ועד היום. ישראל הגדילה את מספר חברות הסטארט-אפ לפי פקטור של 20.  כיום יש בישראל יותר מ-6,000 חברות הזנק פעילות. בנוסף, לפי ה– Oecd ישראל היא אחת המדינות עם מספר רישומי פטנטים הגבוה ביותר בעולם. (למרות שאוכלוסייתה היא רק קצת יותר מ-9 מיליון תושבים). המגזר החזק ביותר בישראל הוא המדע והטכנולוגיה, הרחק מהמקום השני של מכירות, השכרות ותיקוני רכב. הנתון הזה כמעט כפול מענף הבנייה שנמצא במקום השלישי.

תוכנית יוזמה הייתה דחיפה אמיתית ליזמות ישראלית. היום 30 שנה לאחר יישומה, התוכנית הביאה לשיעור הגבוה ביותר של השקעה בחדשנות בעולם. כמובן שהתהליך היה מלווה באמצעים נוספים כגון קיצוץ במס עבור חברות טכנולוגיה שהתקרב ל- 23% ל- 7.5%  בלבד. הייתה גם השקעה עצומה בתשתית מדעית כגון חממות יחד עם אוניברסיטאות ציבוריות. נעשה גם תהליך גיוס מהגרים מיומנים והתייעלות בירוקרטית משמעותית. כל אלה הפכו את ישראל לאחת המדינות הקלות בעולם לעשות בה עסקים.

 

 

ראשת ממשלת ניו זילנד התפטרה

ראשת ממשלת ניו זילנד התפטרה

ראשת ממשלת ניו זילנד התפטרה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © USA TODAY מעודכן לתאריך 19/01/2023

ג'סינדה ארדרן, ראשת ממשלת ניו זילנד שניצחה מחדש בבחירות לפני שנתיים הודיעה שהיא פורשת מתפקידה כמנהיגת ניו זילנד ולא תתמודד בבחירות הכלליות באוקטובר. ארדרן אמרה שה-7 בפברואר יהיה יומה האחרון בתפקיד.

נגמר לי הדלק במיכל

בכינוס השנתי של מפלגת הלייבור ארדרן הצהירה לתקשורת שאין לה יותר אנרגיה למלא את התפקיד.

אני מודיעה היום שלא אתמודד בבחירות חוזרות וכי כהונתי כראשת ממשלה תסתיים לא יאוחר מה-7 בפברואר. אלו היו החמש וחצי השנים הכי מספקות בחיי אבל היו בהן גם אתגרים. אבל אני לא עוזבת כי זה היה קשה. אילו זה היה המקרה, קרוב לוודאי שהייתי עוזבת אחרי חודשיים בתפקיד. אני עוזבת כי עם תפקיד בעל זכות יתר כזה באה אחריות. האחריות לדעת מתי אתה האדם הנכון להוביל וגם מתי אתה לא. אני יודעת מה העבודה הזו דורשת ואני יודעת שכבר אין לי מספיק דלק במיכל כדי לעשות את זה בצדק. זה כזה פשוט. אבל אני בהחלט מאמינה וויודעת שיש אחרים סביבי שכן.

ראשת ממשלת ניו זילנד התפטרה

ראשת ממשלת ניו זילנד התפטרה

 ג'סינדה ארדרן

לאחרונה נרשמה בסקרים ירידה למפלגת הלייבור מול המפלגה הלאומית של ניו זילנד. בחודש דצמבר 2022 אחוז התמיכה בה ירד לשפל של 29 אחוז. לטענת ארדרן החלטתה לעזוב לא נובעת מהיחלשות המפלגה.

ב-2017 ארדרן נהייתה לראש הממשלה הצעירה בעולם והתפרסמה בעולם בזכות ההתמודדות של ניו זילנד עם הקורונה.

כשנבחרה לקדנציה שנייה בשנת 2020 הובילה את מפלגת הלייבור להישג שיא ולהקמת ממשלת רוב מבלי להזדקק להקמת קואליציה.

בנוסף למיגור מגיפת הקורונה ארדן הנהיגה רפורמה משמעותית בכלכלת ניו זילנד.

ממשלתה תמכה במשפחות בעלות הכנסה נמוכה. בין היתר היא הגדילה את שכר המינימום ואת ההוצאה הממשלתית בבריאות וחינוך. כמו כן היא יחסה חשיבות רבה למלחמה בשינוי האקלים, קידמה ליברליזציה של חוקי ההפלה ופעלה לדה-קרימינליזציה של השימוש בקנביס.

ניו זילנד

בדו"ח מדד השלום (2023) המדרג את המדינות הבטוחות בעולם ניו זילנד הגיעה למקום השני מבין 163 מדינות (ישראל הגיעה למקום 134).

 

כשפורד אסקורט הייתה מלכת הכביש

פורד אסקורט RS 1600

פורד אסקורט הייתה מלכת הכביש. תרגום תוכן, סרטון ממרוץ הראלי שהתרחש בנובמבר 1973 במחוז יורקשייר באנגליה מערוץ היוטיוב © LEMANSCENTER.

"<yoastmark

מרוץ הראלי RAC

המרוץ החל בשנת 1932 ולימים נודע כ-Wales Rally GB. המרוץ נהיה לראלי המוטורי הגדול והמתוקן ביותר בבריטניה. ראלי RAC 1973 היה הסיבוב ה-12 בעונת הפתיחה של אליפות העולם בראלי. המרוץ התנהל בעיקר על אדמה וחצץ עם כמה קטעים של אספלט. נותן החסות היה העיתון הבריטי דיילי מירור The Daily Mirror. בריטניה הייתה השטח הביתי עבור רכבי פורד, בעיקר ה- RS1600 שהגיעו לשלושת המקומות הראשונים.  

תוצאות

מקום ראשון פורד אסקורט RS1600 / מקום שני פורד אסקורט RS1600 / מקום שלישי אסקורט RS1600 / מקום רביעי וולוו 142 / מקום חמישי רנו אלפין A110 / מקום שישי אופל אסקונה 19 / מקום שביעי ב.מ.וו 2002 / מקום שמיני אופל אסקונה / מקום תשיעי אסקורט RS1600 / מקום עשירי פיאט ספיידר 124 ספורט.

עוד על האסקורט

הגרסה הראשונה של המכונית הייתה ה- 100E שיוצרה בין השנים 1955–1961. כלי הרכב שהתחרו בבריטניה באסקורט החל מסוף שנות ה-60 היו האוסטין 1100וווקסהול ויוה. "פורד אירופה AG" יצרה את הרכב בין השנים 1968–2004. בצפון אמריקה יוצרה הפורד אסקורט בין השנים 1981–2003. החברות אוטוקרס ותעשיות רכב נצרת הרכיבו את הרכב בארץ מ- 1968 ועד 1981. ב- 1981 האסקורט נבחרה כ-מכונית השנה באירופה. דגם המרקורי לינקס שייצרה חברת פורד בין השנים 1980–1987 התבסס על דגם ה"פורד אסקורט" אשר יוצר בדרום אמריקה. דגם הפורד בנטם (דגמי דור ראשון, בתצורות טנדר ומסחרית אשר יוצר בין השנים 1983–1990), בדרום אפריקה, התבסס על דגם "פורד אסקורט" דור שלישי.

טלפון נייד מלפני 80 שנה

טלפון נייד משנות ה-40

טלפון נייד מלפני 80 שנה. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © PeriscopeFilmהצוות של Periscope Film משמר סרטים ישנים והופכים אותם לזמינים לציבור בחינם ביוטיוב כבר למעלה מעשור.  

הסרטון הזה של חברת הטלפונים בל, שנוצר בסוף שנות ה-40 מסביר את פעולתו של שירות הטלפון הנייד (MTS). בסרטון  רואים כיצד ניתן להשתמש בטלפון הנייד כדי להפוך את העסק ליעיל יותר. הסרט גם מציג חלק מהציוד החדיש המשמש במערכת ומראה כיצד הוא הותקן בכלי רכב. MTS הייתה מערכת רדיו VHF קדם-סלולרית שקישרה לרשת טלפונים ציבוריים (PSTN). המערכת השתמשה גם באותות רדיו וגם בקווי טלפון כדי לחבר בין הצדדים. MTS הייתה המקבילה הרדיו-טלפונית לשירות טלפון בחיוג קווי. שירות הטלפון הנייד היה אחד מהתקני הטלפון הנייד המוקדמים ביותר. הוא קיבל סיוע למפעיל בשני הכיוונים, כלומר אם היו מתקשרים לקו נייח השיחה הייתה מנותבת למפעיל סלולרי, שינתב אותה לטלפון שלו. באופן דומה, כדי לבצע שיחה יוצאת צריך היה לעבור דרך המפעיל הסלולרי. המפעיל ביקש את המספר הנייד ואת המספר לחייג ולאחר מכן ביצע את השיחה. חברת Bell System עמדה מאחורי השירות הזה שהיה בשימוש לראשונה בסנט לואיס ב-17 ביוני 1946. הציוד המקורי שקל 36 ק"ג ובהתחלה היו רק 3 ערוצים לכל המשתמשים במטרופולין.

מאוחר יותר נוספו רישיונות וזה הגיע ל-32 ערוצים ב-3 להקות שירות. ב-2 באוקטובר 1946 ציוד התקשורת של מוטורולה העביר את השיחות הראשונות בשירות הרדיו-טלפון לרכב החדש של חברת אילינוי בל טלפון בשיקגו. בשל המספר הקטן של תדרי הרדיו הזמינים השירות הגיע במהירות לקיבולת. MTS הוחלף בשירות טלפון נייד משופר (IMTS), שהושק בשנת 1964. כל השיחות בוצעו על ידי מפעיל טלפון מצויד כראוי. שיחות יוצאות בוצעו כאשר המפעיל התחבר לתחנת בסיס. במקור זה נעשה באמצעות לוח כבלים ובשנות ה-90 ניתן היה לבצע באמצעות חיוג רצף קוד מעמדה של TOPS. ולאחר מכן הודיע ​​על השיחה דרך הערוץ (תחילה מתן שם הערוץ ), למשל, "Adams מתקשר ל-2M-2368, 2M-2368, 2M-2368.". בדרך כלל העמוד יחזור על עצמו פעמיים נוספות לאחר הפסקה. הצד שנקרא היה צריך להפעיל את היחידה שלו ולהגדיר את עוצמת הקול ברמה שאפשרה לו להבחין בשיחה ואז להאזין למספר שנקרא. הצד המקבל השתמש במיקרופון כדי להודיע ​​שהוא מקבל את השיחה והמפעיל איפשר לשני הצדדים לדבר. המפעיל עקב אחרי השיחה ובסיום סימן כרטיס ידני לחיוב.  

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו