מלחמה עם איראן היא בלתי נמנעת

מלחמה עם איראן היא בלתי נמנעת. תרגום תוכן, סרטון מערוץ היוטיוב © The Tom Nash Report

הערוץ של טום נאש מתמקד בגיאופוליטיקה, עניינים בינלאומיים אקטואליים, דינמיקה פוליטית, כלכלית וחברתית גלובלית. הערוץ שואף לספק הבנה מעמיקה יותר על האופן שבו אירועים גיאופוליטיים מעצבים את עולמנו, תוך מתן נקודות מבט לנושאים החל מעימותים בינלאומיים ליחסים דיפלומטיים, מדיניות כלכלית. מעבר לכך הערוץ משמש משאב רב ערך לכל מי שמתעניין בנוף הפוליטי הגלובלי ומבקש להישאר מעודכן לגבי ההתפתחויות האחרונות והשלכותיהן הרחבות.

בסרטון הפעם נאש מחזיר אותנו לאימרה של ביל קלינטון "זאת הכלכלה, טמבל" It's the economy, stupid. (הסלוגאן במהלך מסע הבחירות של ביל קלינטון לנשיאות ארצות הברית בשנת 1992 מול ג'ורג' בוש). לפי נאש ישראל היא רק פיון במשחק הגיאופוליטי כלכלי הגדול.

המלחמה הבאה של ישראל

המלחמה בעזה, עד כמה שהיא נוראית היא רק קדימון. זה לא הדבר האמיתי אלא טריילר לסרט האמיתי. סרט שהולך להיות גדול יותר, גרוע יותר ובקנה מידה גדול. המלחמה הבאה של ישראל הולכת להיות הרבה יותר גרועה מהמלחמה בעזה והיא מתקרבת.

ישראל היא חלק ממשחק שחמט גדול יותר

כשנמלה הולכת על מגרש כדורגל, כל פיסת דשא ניראת דומה לאחרת. כשאתם יושבים ביציע אתם רואים את מגרש הכדורגל כולו. מה שחשוב זאת התמונה הגדולה. התקשורת והמיינסטרים מביאים לכם את התמונה של פיסת הדשא. ישראל היא חלק ממשחק שחמט גדול יותר.שמתרחש בין איראן, רוסיה וארה"ב. איראן שואפת לדומיננטיות אזורית במזרח התיכון והאיראנים מתכננים את זה כבר עשרות שנים. איראן רוצים  כדי להשיג את מטרתה להיות הבוס של המזרח התיכון איראן שואפת לעשות שלושה דברים. ברגע ששלושת הדברים האלו יקרו איראן תהפוך לבעלים של המזרח התיכון:

1- להסיר את ההשפעה של ארצות הברית מהאזור.

2- לסלק את ישראל, בעלת הברית הגדולה ביותר של ארצות הברית ואת המאחז דה פקטו במזרח התיכון.

3- להגיע לפצצה גרעינית, אז אף אחד לא יוכל יותר לאיים על איראן.

מדיניות ארה"ב

מדיניותו של הנשיא אובמה התאימה לחלוטין למטרות הספציפיות האלו. מה שממשל אובמה עשה זה לצאת מהמזרח התיכון ויחד עם הסכם הגרעין סלל את הדרך של איראן לפצצה גרעינית. כשהגיע ממשל טראמפ כל זה התהפך. ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ שינה בעצם את הדרך שבה ארצות הברית מסתכלת על החלק הזה של העולם ובצדק. וזה לא קשור לישראל או לחמאס. זה קשור לסין, איראן ורוסיה. אז הסינים נמצאים עמוק בתוך יוזמת 'החגורה והדרך' שיש לה נתחים עצומים והשפעה עתידית במזרח התיכון. רוסיה ואיראן בונות מסדרון כלכלי משלהן הכולל את אזרביג'ן, רוסיה, איראן והודו שיעמוד כנגד ההשפעה של ארה"ב באזור. אז הסינים עוברים ברוסים והאיראנים נכנסים פנימה ובעצם משתלטים על המזרח התיכון.

עידן טראמפ

קושנר והצוות שלו אמרו בעצם שכדי להתמודד עם סין אנחנו צריכים להתמודד עם רוסיה ואיראן. איראן הייתה סוג של מחשבה מאוחרת כי מדובר ברוסיה ובסין וישראל היא רק נקודה קטנה בספר ענק. האמריקאים בעצם אמרו – תראו אנחנו צריכים למצוא דרך להתמודד עם הדברים האלה כי הם עומדים לכבוש לא רק את המזרח התיכון, כי כל המסדרונות האלה שהם בונים מובילים גם להודו שאנחנו רוצים שתיהיה בצד שלנו. ההודים עדיין מתלבטים. הם נוטים להיות בצד של ארה"ב אבל הם לא. הודו היא הכלכלה הגדולה הבאה שתתפוצץ אם הם יפתרו הרבה מהבעיות הפנימיות שלהם.

להודים יש דמוגרפיה מצוינת, יש להם הרבה יתרונות ופוטנציאל עצום. אז יש קרב בין סין, רוסיה וארה"ב על השליטה וההשפעה על הודו וזו הסיבה שארה"ב הכריזה בספטמבר 2023 על המסדרון הכלכלי של תוכנית IMEC (מסילת השלום) שעומד להיות מהאיחוד האירופי לישראל דרך ערב הסעודית והודו והמסדרון הכלכלי הזה אמור להיות משקל הנגד ליוזמת החגורה של סין ולמסדרון הכלכלי הרוסי עם איראן והודו. (הרעיון השאפתניכ הוכרז לאחרונה בוועידת ה-G20, כעשור לאחר הניסיון הסיני לחדש את דרך המשי. המסדרון התחברותי ייצא דרך הים מחופי הודו דרך מיצרי הורמוז לדובאי, ימשיך במסילת רכבת עד חיפה דרך סעודיה וירדן, בנתיב תעבורה ימית עד פיראוס משם יהיה שינוע במשאיות עד צפון אירופה. היבוא לתת-היבשת ההודית מאירופה ינוע באותה הדרך). 

איראן נשארת מאחור

המדינה העיקרית שהייתה אמורה להידפק מכך היא איראן. יוזמת הדרכים של סין לא הולכת להיהרס על ידי המסדרון הכלכלי הזה, היא תהיה מתחרה, אבל היא תשרוד. מצד שני, רוסיה והודו ימשיכו להיות  שותפות סחר במשך עשרות שנים, המדינה היחידה שתפגע מזה זאת איראן.

האם איראן מאבדת את יכולתה לייצר תזרים מזומנים ויחסי מסחר שלא היו לה במשך שנים בגלל הסנקציות עם המסדרון הזה? אם ארה"ב באמת תצליח לעשות מה שהיא רוצה לעשות, לבנות את המסדרון המתוכנן איראן היא היחידה שתפגע. מזה. האיראנים לא טיפשים, הם התכוננו לזה במשך שנים. אי אפשר לזלזל באיראן, האיראנים ם יודעים מה הם עושים, הם בנו רשת של פרוקסי בכל מדינה באזור שיש לה ממשל חלש. לבנון, המורדים החות'ים בתימן שמשתלטים על המדינה, אותו דבר בסוריה אותו דבר בעיראק.                                                                     

התוכנית האסטרטגית האיראנית להשתלטות על מדינות במזה”ת

יש לאיראנים באזור את כל הפיונים האלה אותם הם יכולים להפעיל בכל זמן נתון והסונים הם חלק מזה. למרות שהאיראנים הם שיעים ולא ממש אוהבים סונים הם אימצו את חמאס שהוא ארגון סוני מוחלט בגלל אותה יכולת מודל להסב נזק לתנופת שלטון חלשה בישראל. חמאס משתלט על עזה, הם מעיפים את הרשות הפלסטינית ועכשיו הם הבעלים של עזה והם ממומנים על ידי איראן אז זה קשור לסונים ושיעים ודתות והכל עניין של פוליטיקה. המטרה הייתה לבנות טבעת אש מסביב לישראל. האיראנים בנו רשת של שליחים סביב הישראלים במטרתם להרוס את ישראל.

במשך 20 שנה באמצעות חזבאללה, חמאס, המיליציות הסוריות והמיליציות העיראקיות, בכל נקודה נתונה הם יכולים לאלץ את ישראל לצאת למלחמה חזיתית מדרום ומצפון מבחוץ ועם קצת עזרה מערביי ישראל אולי הם באמת יכולים לדחוף את ישראל לסף האבדון שהכינו. כולם קיבלו מימון כולם עברו הכשרה אבל אז יצאה ארצות הברית בספטמבר 2023 עם התוכנית לשרשרת אספקה ​​לוגיסטית ענקית שתעבור כל הדרך מהודו לארה"ב דרך האיחוד האירופי וזה  הולך להוציא את איראן ואת משמרות המהפכה לגמרי מהתמונה. אם אתם חושבים שזה צירוף מקרים שאחרי ההכרזה בספטמבר הישראלים הותקפו באוקטובר, תמיד יש סיכוי שזה יכול להיות יד המקרה אבל אני לא מאמין גדול בצירופי מקרים כשמשהו בסדר גודל כזה קורה. האיראנים מחליטים שהם צריכים לעצור את זה. אפשרות אחת היא לנסות להרוס את ישראל, אחת מהחוליות בשרשרת של אותו מסדרון. אפשרות שנייה היא להקריב פיון. חמאס הוא פיון סוני מה שהופך אותו עוד יותר מתאים להקרבה.

תפקידו של חמאס בדינמיקה האזורית

הרעיון הוא לגרום לחמאס ליצור מתקפה ענקית על ישראל ולגרום לישראלים להגיב בצורה כזו שתעשה דה-לגיטימציה לישראל שהסעודים עומדים לעשות איתם עסקים להפוך ללא מקובלת על העולם הערבי, ככה אתה גם הורג את היוזמה הזאת כי אם הישראלים לא מספיק טובים אם הם נגועים אם הם רדיואקטיביים הסעודים לא ישחקו עם זה והמסדרון הזה מת. אז הם בוחרים באפשרות מספר שתיים כי זה גם מתאים יותר לרעיונות שעל פיהם פועלים האיראנים.

האיראנים הרבה יותר ערמומיים מ- "כוח גס". ראינו איך זה התנהל בספטמבר, אחרי ההכרזה של ארצות הברית, באוקטובר הישראלים הותקפו ויצאו למלחמה עם חמאס, מה שכמובן גרם להם להיות מאוד לא פופולרים בעולם ועכשיו חמאס בעצם לא מנצח במלחמה אלא מפסיד אבל הם עדיין בחיים ואיראן מושכת כל שקר אחד שיש לה כדי לחלץ את חמאס איכשהו ממנו. הם רואים בזה את החמאס כטמבל שהם צריכים להציל. הם לא יכולים לתת לזה ליפול, הם ישתמשו באל ג'זירה, הם יממנו ארגונים שונים, הם מושכים כל דבר שיש להם קטאר הם יודעים שאם הם לא יצילו את חמאס המלחמה הבאה תהיה הרבה יותר גרועה.

האינטרסים של ארה"ב ואיראן בעיכוב הסכסוך

האיראנים ילכו לשלב הבא שהוא לגרש את ארה"ב מהמזרח התיכון עכשיו הם לא יכולים לעשות את זה בכוח. הם יכולים להשתוות לכוח האמריקני ולצי אז הם צריכים להיות ערמומיים  והם כבר התחילו את מה שאתם רואים עכשיו עם החוטים שאין שום קשר לישראל.וצרו על תעלת סואץ שחסומה כעת, בכך הם גורמים נזק כלכלי עצום למצרים שחיה בעצם מתעלת סואץ. אז בעלת הברית הגדולה ביותר במזרח התיכון של ארצות הברית היא בהחלט ישראל, אבל מצרים היא בעלת ברית ענקית של ארצות הברית במזרח התיכון. אם ארה"ב תוכל להסיר את המצור עם הכוח הבינלאומי שהם יצרו הכל ייפתר אבל אם ארה"ב לא תהיה יעילה בהסרת המצור למצרים לא תהיה ברירה אלא ללכת לאיראן להיטיב עם איראן. זאת הולכת להיות המלחמה השנייה שארה"ב תיאלץ להילחם על הבמה הגיאופוליטית עם הצי. ברגע שאיראן תתקדם לגרעין, הם יודעים שהישראלים יראו את זה כאיום קיומי עצום ובצדק,

ישראל ואיראן במסלול התנגשות

ברגע שאיראן תדחוף לשלב הבא שהוא להשיג פצצה גרעינית, הישראלים יתקפו. הישראלים לא יתנו לאיראן להגיע לפצצה גרעינית וזה תרחיש מלחמה נרחבת. האיראנים שועטים אל הגרעין זה אומר שכרגע האיראנים והישראלים במסלול ההתנגשות. הישראלים לא יאפשרו לזה לקרות אז המלחמה תגיע. בתרחיש כזה כשישראל תנסה למנוע מהאיראנים להגיע לגרעין זה אומר מלחמה ישירה בין ישראל לאיראן. המלחמה תחייב את איראן להשתמש בתוכנית טבעת האש שלה דה פקטו שתביא את כל החזיתות הללו לקרוס על גבי ישראל. השאלה הגדולה, יש לאיראן את חזבאללה, המיליציות בסוריה ואת החות'ים, האם גם את חמאס? אם חמאס ישרוד לשלוש עד ארבע או חמש השנים הבאות זה משחק אחר לגמרי.

להשמיד את חמאס

מהסיבה הספציפית הזו,ישראל מבינה שאסור לחמאס לשרוד. לאיראנים ולארצות הברית יש אינטרס זהה כרגע וזה לא לטובת ישראל. מצד אחד האיראנים אומרים – תראו אנחנו עדיין בונים את הכוח שלנו למלחמה הענקית ההיא. האיראנים צריכים רק לעצור את הסכמי אברהם כדי שהסדר הכלכלי לא יקרה בשנה-שנתיים הקרובות. בינתיים הם מנצלים את הזמן כדי להתחמש מחדש באספקה ​​ולהתכונן למלחמה. האיראנים לא רוצים מלחמה אזורית היום אלא בעוד שנתיים. ארה"ב לקראת שנת בחירות וכבר מממנים מלחמה אחת באוקראינה גם הם לא מעוניינים במלחמה כרגע. בעוד שנתיים יהיה לישראל הרבה יותר קשה עם המלחמה הזו מאשר עכשיו. אבל כחלק מהתהליך להרגיע את העניינים ולמנוע מלחמה אזורית הישראלים עשויים להשאיר את חמאס בחיים.  בטווח הארוך זה עשוי לדפוק את הישראלים.

אז יש דמיון בין האינטרסים של ארה"ב ושל איראן שלא לתת לדברים להתפוצץ כרגע. וזה עובד הפוך בכיוון הישראלי. ברור שהישראלים לא יכולים לכפות מלחמה על הצדדים, הם שחקן משני והם לא השחקן העיקרי. מה שהם יכולים וחייבים  לעשות זה לוודא שהם יחסלו את חמאס. כי מה שלא יקרה, אסור להם לתת לחמאס לצאת מזה. אם חמאס ישרוד וייתחמש יראו את זה בטבעת האש האזורית וזה יהיה משחק אחר לגמרי.

מסקנה

כל עוד הם לא הולכים לפתוח במלחמה אזורית, הישראלים משחקים בגבולות מה שמותר להם לעשות. כדי לנצח את טבעת מלחמת האש אסור להם לאפשר לשאריות  של חמאס לשרוד.

 

 

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *